Gå til innhold

kan det være kollikk????

Anbefalte innlegg

jenta mi på snart 4 uker.. har en del magevondt.. og er løøøs i magen..ser ut som diare..hun har hatt dette siden vi kom hjem fra sykehuset omtrent! i det siste har hun hatt en våkenperiode fra kl 15.oo til 19.00 om kvelden.. hun skriker ikke hele tiden..men lurte på om hun kan ha kolikk siden hun er på do OFTE!! jeg skitfter bleier hele tiden.. og jeg hører også at hun slipper ut noe luft..men det ser ut som at hun har veldig vondt! når hun endelig har sovnet våkner hun av magevondt! :( ser ut som det er slike tak i magen.. hoff lurer på hva dette er..noen som vet??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7277282-kan-det-v%C3%A6re-kollikk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Symptomer på kolikk: Babyen skriker og trekker opp beina. Kan være helt utrøstelig, men byssing, vugging, tur med vogn eller bil kan hjelpe midlertidig. Amming vil også kunne dempe smertene for ei stund, og kolikk-babyer kan bli gode og runde! Hyppig oppvåkning med skriking er også vanlig.

Anbefaler å lese mer på www.kellymom.com (engelskspråklig), søk på "colic". Mye fin informasjon her som har gitt oss mange aha-opplevelser i etterkant..... Spesielt i forhold til måten babyen diet, ammestillinger osv. Lykke til!

Alle nyfødte barn driter mye, og driten er løs, litt grynete, gul/grønn farge.

Min dreit ca. 5-6 ganger om dagen (Hvis jeg ikke tar feil)...Jeg skifta og skifta og skrifta! Men det gir seg etter hvert. Mener min ble bedre etter 1-2mnd.

Så dersom jenta di ikke skriker, er det nokk ikke kolikk!

Er hun urolig? Hvis barnet er urolig, skriker mange timer, og det spesielt etter ett måltid, så har hun mest sannsynlig kolikk.

Det kan se ut til at jenta di sliter litt med luftsmerter, men trolig ikke i så høy grad slik de verste kolikk barna.

Noen tips fra meg:

- Ikke legg jenta di til å sove før hun har rapet skikkelig.

Prøv: en rap på skulderen, deretter legg henne med maven ned mot den ene underarmen deres, og stryk på ryggen med den andre. Eller begge armene under og stryk forsiktig på maven slik at det kommer ut mer luft. Også kalt kolikk-grepet.

- Sukkervann

- Minifom

- Pump deg, deretter gi jenta fra Dr.brown kolikk flaske.

Dersom hun er verst på kvelden, så hvorfor ikke gi henne fra flaske kun til kveldsmat?

Siden hun tydeligvis ikke har sååå sterke kniper, så tenn ett lys som fanger oppmerksomheten hennes.

Dette gjorde vi noen kvelder, da gutten vår skulle legge seg, og knøt seg flere ganger. Men dette fungerte ikke når han var på det verste.

Har mye mer, men du får se an litt om det er det hun plages med!

hei hei.. jenten min er fire uke ri dag og hun har også kolikk....

symptomer på kolikk, eller beskrivelsen da...

babyen gråter mer enn tre timer om dagen ( ikke sammenhengende nødvendigvis) , utrøstelig gråt... minst tre dager i uken i tre uker....

de har da veldig vondt i magen- kolikk er magesmerter, trekke ropp bena, spreller, stort sugebehov, klynker stortsett hele tiden, ogs¨¨å i søvne...

kolikk oppstår to til tre uker etter fødsel, og når toppen i 6 til 8 ukers alderen, etter det blir det gradvis bedre og ved tre mnd alder er det stortsett borte.

husk hvis hun er født før tidlig så blir tilsvarende tid lagt på tiden, så min som kom en uke før termin når toppen mellom 6 og 9 uker da, ikke at det har så mye å si, men det står det da.

dette kan du prøve, sykle med bena, presse dem forsiktig opp og inn til magen, varmt bad lindrer litt, minifom hjelper for noen ( ikke for min), ammete hjelper noen ( ikke på meg og Mie) , trilleturer hjelper dem ofte å sovne, bilturer hjleper dem å sovne.... vi begynte med alt dette forrigeuke uten noe hell..... så på torsdag bestilte jeg kiropraktortime, og det kan jeg anbefale... hadde første time fredag, nesten rolig helg, mandag hadde vi timne nr 2, veldig gråte dag, i går var hun så stille og blid atte, og foreløpig siste time i dag, skakl se ab over helgen kanksje vi får en behandling fire og fem også....

han mener at dette skal bli tilnærmet borte, ikke fornøyd om hun forsetter med gråting annenhver dag eller hver tredje dag.... så det kan du prøve...

når det gjelder bæsjen, så er det veldig flytende når det kommer ut på denne frøknen også, OG MASSE....

dette ble langt men tenkte det kunne være spennende å høre siden barna våre er nesten like gamle...

forresten har jeg fått beskjed om kutte ut melkeprodukter noen dager for å se om det hjelper noe, men vet fredeles ikke om jeg kan spise brød og sauser ås ånn.. hihi.. blir vanskelig hvis man ikke kan spise noen ting. hihi

lykke til hvertfall, og bare spør hvis du lurer på mer, siden vi er str litt likt i det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...