Gå til innhold

Stønader

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som får utbetalt hjelpe eller grunnstønad for sine barn med ADHD diagnosen? Vurderer om jeg skal søke men usikker på om det er "vanlig" å få disse stønadene, evt en av de, ved kun denne diagnosen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk innvilget hjelpestønad til frøkna vår, hun er 4 år og har diagnosen adhd.

Skrevet

Hva er kriteriene for å få slik stønad? Finnes det altså et slik tilbud?

Skrevet

Får utbetalt fra trygdekontoret eller heter vel NAV nå vell? Spør etter et søknadskjema for hjelpestønad, det er delt opp i flere deler morgen/ettermidag/kveld og natt, så fyller man ut alt barnet trenger hjelp til o.l tror så og si alle med adhd får innvilget denne stønaden, eneste forskjellen er at det er forskjellige utbetalings trinn, etter som hvor mye hjelp og tilrettelegging barnet trenger, vi fikk trinn 2 som er på litt over 2000 i mnd, var vist veldig vanskeligt og få innvilga høyere.

Veldig kjekkt med disse pengene da frøkna vår er veeeldig flink til og ødelegge ting.

Skrevet

min bonussønn får hjelpesstønad. han har adhd.

Skrevet

Hvis man har ADHD som voksen får man noe hjelpestønad da?

Ser at man skal holde seg borte fra noen matvarer osv.

Skrevet

Hei

Jeg får hjelpestønad sats 4 faktisk. Men en skal visst nok være heldig med saksbehandler om en får det.

En henter søknadsskjema på trygdekontoret. Det skal da fylles ut hva barnet ditt behøver hjelp til på morgen, dagtid, kveldstid og natt.

Husk at du må ikke underdrive. Her m¨å du dra frem alt negativt med barnet ditt (fælt å si det men slik er det.)

Eks hva hjelper du dem med o morgenen...tilrettelegging av klær, veiledning under stell. Tilberedning av mat....(vanlige ting for en på 4, men ikke en på 11 kanskje?) Ta me dhvordan barenet er om morgenen, raseri, hyperaktivitet. Medisinering, osv osv. Trening, utvidet leksehjelp, være der i lek med andre barn.

Tryugdekontoret bevilger som regel hjelpestønad til foreldre med barn med adhd. Det bevilges da sats 1 fra det lokale trygdekontor. De har ikke myndighet til å innvilge utvidet hjelpestønad.

I min tid sendtes søknadene som var bevilget fra det lokale tr.kontoret automatisk til klage til fylkes tr.kontoret, da disse avgjør om det skal gis utvidet hjelpestønad.

Men hør med trygdekontoret om det gjøres automatisk nå eller om du må sende klage.

Sats 1 utgjør rundt 1000 kr, sats 4 vet jeg er rundt 4000. Vet ikke hva de mellom ligger på.

Søknaden revurderes etter 3 år. Da jeg sendte inn oppdaterete pairer/søknad for vel 1 år siden tror jeg at jeg skrev 3 A4 sider. Så ikke legg skjul på noe....få alt med!!!!

Skrevet

Takk for alle svar.

Jeg har forhøyet hjelpestønad (høyeste sats)og grunnstønad til min ene sønn (multifunksj.hemmet) men var usikker på om jeg kunne få til min andre sønn også som har ADHD. Da skal jeg sette igang med å søke :)

Skrevet

Hjelpestønad er vel til den som må ha ekstra "jobb" rundt den som har ADHD, tror jeg. Matvarer, klesslitasje, bilbruk o.l. går under grunnstønad som du selv kan få dersom du har betydelig større utgifter enn normalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...