haon Skrevet 29. november 2006 #1 Skrevet 29. november 2006 Hei, har en ettåring som ikke sover.... bare jamrer og romsterer hele natta. Har gjort det siden hun var 5 uker, og selv om det har vært noen litt bedre perioder er det ikke bra for tiden. I natt fikk vi nok og ga henne valergan. Hun sov til klokken ni i morges - så deilig. Men, hva gjør vi nå. Ønsker jo ikke å ha en unge som er avhengig av medisin for å sove.... Har dere prøvd valergan - erfaring? noen tips?
Anonym bruker Skrevet 29. november 2006 #2 Skrevet 29. november 2006 Har ikke personlig erfaring men vet om flere som har brukt Vallergan. Tror de måtte trappe ned gradvis.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2006 #3 Skrevet 29. november 2006 Hei hei.. poden hær bruker vallergan,har brukt d i noen mnd nå.. plages med mye tung pust å kan være våken 1 døgn i strekk osv.. han er veldig aktiv og sover nesten ikke på dag heller. så her fikk vi annbefalt d fra Lege pga at poden stresset for mye og d var ikke bra for kroppen hans... vallergan er ikke noe sovemedisin men allergimedisin og heller ikke noe man blir avhengig av..men d skal trappes ned gradvis vist man har brukt d over en periode... Lykke til iallefall=O)
ann33 Skrevet 29. november 2006 #4 Skrevet 29. november 2006 Hei, jeg har brukt vallergan i ganske lange perioder til min sønn. Han sov også temmelig urolig, men ikke så ille som det du beskriver, og har alltid våknet veldig tidlig (ca 05). Min erfaring var at han ble roligere om natta av vallergan, men våknet like tidlig om morgenen. Jeg syntes også det hadde best effekt de første dagene, så ble effekten noe mindre, og jeg har lest at noen barn raskt får en viss toleranse for stoffet. Jeg ga aldri så mye som legen foreslo for effekten ble ikke bedre selv om dosen økte.Jeg bestemte meg for å slutte da han var noe over året, og trappet da ned på dosen litt til før jeg endelig sluttet. Jeg er ikke i tvil om at han ble litt "avhengig" av det for han var ekstra urolig 3-4 netter etter at jeg sluttet og så gikk det seg til. Nå har han ikke fått det på lenge og han sover stort sett godt hele natta, men våkner fortsatt 05 - er nå 18 mnd. Ettersom dere har så god effekt av vallergan synes jeg dere burde fortsette med det en stund, et par - tre uker, og så trappe ned bruken. Kanskje kroppen på den tiden har "lært" seg til å sove litt - det er jo noe med at barnet blir overtrøtt når det aldri sover skikkelig og da er blir de enda mer urolige. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 29. november 2006 #5 Skrevet 29. november 2006 Vil ikke "rakke" ned på noen her,men fikk klar beskjed fra min lege at babyer skal ikke ha noen form for sove medisin! Skulle man ha det så fikk man reise til USA for det var der dem drev med slikt galskap!! Vet at Vallergan ikke er sovemed,min mor bruker det,hun sier at hun får veldig "hang over" dagen derpå! Skjønner at babyer som ikke faller i "dyp" søvn får slike medisiner,men jeg ville nok snakket med en spesillist på dette området før jeg hadde gitt babyen min det:)
ann33 Skrevet 29. november 2006 #6 Skrevet 29. november 2006 Nå er det faktisk ikke sånn at man bare kan gi det til babyen - det er jo reseptbelagt og det er et ganske vanlig legemiddel så de fleste leger skulle jeg tro var fortrolige med det. Jeg har forøvrig også forsøkt Vallergan på meg selv, fikk tabletter av legen da jeg ammet, og jeg merket at jeg ble sløv dagen etter hvis jeg tok 3 tabl men ikke hvis jeg tok 1 og effekten på natta var like god. Jeg ga som skrevet over barnet (begynte da han var 4 mnd) mindre enn det som ble foreskrevet og han virket overhodet ikke sløv dagen etter - akkurat like energisk som vanlig. Mange reagerer veldig negativt på at man gir barn slike medisiner, men det er utrolig mange som gjør det, også helsepersonell jeg har snakket med gir det til sine egne barn. Når man har svært urolige barn kan dette virkelig være forskjellen mellom et helvete og et brukbart liv.
♥Snulder Skrevet 29. november 2006 #7 Skrevet 29. november 2006 Jeg er "helsepersonell" og vil aldri gi ungene mine noen for for sovemiddel. Vallergan er kjent for å gi tung hangover... sløvhet og en form for uro i kroppen. Har aldri tatt noe slikt selv, men jobber på steder hvor vi gir mye Vallergan. Men det er mitt valg. Hva andre velger å gjøre er opp til dem selv.
Kyosanim Skrevet 29. november 2006 #8 Skrevet 29. november 2006 Jeg ville aldri ha gitt mitt barn valergan. Har selv brukt det i kortere perioder som voksen. Slet med store smerter i armer og bein slik at jeg ikke fikk sove + at jeg våknet av smertene. Fikk resept under tvil. Da jeg brukte de var jeg helt tomlete dagen etter. Kunne f.eks ikke ta det midt på dagen men kun like før jeg gikk til sengs. Derfor sier jeg nei, ikke gi det til barnet ditt !
ennaH Skrevet 29. november 2006 #9 Skrevet 29. november 2006 Jeg ville ALDRI gitt mitt barn Vallergan. Jeg har selv brukt det. Det er rett at det ikke er et sovemiddel. Men det er et innsovingsmiddel. Jeg ble raskt avhengig av middelet, og trengte større doser. Etter et par måneder virket de ikke lenger, og da jeg sluttet, gikk jeg kontinuerlig våken i åtte døgn. Det er bortimot det verste jeg har opplevd. Så styr unna! Oppsøk heller en søvnterapeut. Det finnes flere søvnsentre spesielt beregnet for barn. Helsestasjonen din har sikkert en å anbefale.
hagbart Skrevet 29. november 2006 #10 Skrevet 29. november 2006 Tror nok jeg hadde prøvd det en periode og sett om dere klarer å få til ett søvnmønster hos barnet.... Og til dere som dømmer foreldre nedom og nord for å gi barnet sitt "sovemedisin", så vil jeg tro at dere ikke har opplevd å ha barn som ikke sover !! Ingenting er mer utmattende enn å gå over en lang periode uten søvn. Sovemedisin er jo ikke det første man prøver, men når "alt" annet er prøvd..... Lykke til !
ann33 Skrevet 30. november 2006 #11 Skrevet 30. november 2006 Liten korreksjon her bare: vallergan er ikke verken et sovemiddel eller et innsovningsmiddel. Det er et velprøvd antihistamin, altså allergimedisin, som har den bivirkningen at man blir trøtt av det. Og dere som er så negative har neppe hatt barn med søvnproblemer - jeg har to og i en periode vil jeg si vallergan gjorde en ganske stor forskjell i livet mitt. Og, jeg har aldri sett at barna mine har vært sløve dagen etter.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #12 Skrevet 30. november 2006 isteden for og krangle...gå in på felleskatalogen.no så kan dere lese om vallergan... ikke vanlig antihistamin nei..
Trine_ Skrevet 30. november 2006 #13 Skrevet 30. november 2006 Sønnen min bruker vallergan i perioder.Han vil ikke sove om dagen,og våkner opptil 20 ganger pr natt,noen ganger er han våken i flere timer om natten.De dagene jeg bruker valergan,våkner han maks 5 ganger om natten,og det er STOR forskjell for meg som er våken hele døgnet de dagene han våkner ofte.Han har aldri "hang over" .Han er like aktiv dagen etter.Man kan maks bruke det i 2 uker i strekk,så 2 uker pause..Har heller aldri merket han har fått noe ubehag pga valergan.Resultatet er kun at han sover bedre om natten. Noen sier det er sovemedisin.det er helt feil..det er allergimedisin.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #14 Skrevet 30. november 2006 Jeg tror det er farligere for både mor og barn å gå lenge uten søvn enn det er å bruke valergan en kort periode.
Northernlights Skrevet 30. november 2006 #15 Skrevet 30. november 2006 Vet ikke hvor i USA det er sånn "galskap" du snakker om, for barnelegen til min 13 mnd gml gutt er iallefall veldig skeptisk til å gi insovningsmiddel til så små. Er nok forskjell på leger her i USA akkurat som det er i Norge, for hvem som er villig og hvem som er skeptisk til sånt. Jeg fikk vallergan skrevet ut til min eldste da han var 2,5 år. Han frakk opp halve flaska engang, og jeg ringte fortvila legen. Han sa at han bare skulle sove til han våknet, for det var slett ikke farlig. Så han sov i 20 timer, og jeg ga ingen av de 5 neste barna mine noenting. Men så har jeg hatt barn som ikke har sovet over det første året, og vel så det. Men jeg personlig ble litt skremt den gangen... Hadde vært deilig med ei natts søvn =) Men det skjer vel snart...håper jeg.
hebbe lille å junior Skrevet 2. desember 2006 #16 Skrevet 2. desember 2006 vi fikk vallergan til vår sønn på 8mnd,gav da i 4 dager. han sov bedre enn vanlig.men var veldig sløv 1 dagen, da endret jeg til en mindre dose, og merket ikke noe på han 2 dagen. etter dette har jeg brukt det 2netter medca 1 mndsopphold. For vår gutt hjelper det med en dag innimellom, da sover han bedre i nettene etterpåogså. har funket kjempebra. men tar jo selvfølgelig sikkerhetsregler og har snakket med flere ihelsevesenet før vi begynte. det var faktisk vår egen HS som anbefalte det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå