RompeRock Skrevet 29. november 2006 #1 Skrevet 29. november 2006 Våkner ofte om natta/tidlig morgen av at hendene/fingrene har sovna/dovna bort. Senere på dagen merker jeg at hendene kan være litt ømme... Vanskelig å forklare eksakt hva jeg mener med ømme; men jeg merker at de har vært "utsatt" for et eller annet. For å si det sånn. Uff, for et krøkkete innlegg... Det jeg selvfølgelig lurer på, er om det er andre som har det slik? Eller som eventuelt vet hva dette kommer av. Skal på kontroll 13. desember; men det er jo en liten stund til. Fint hvis noen gidder å svare )
selfangerkjerringa Skrevet 29. november 2006 #2 Skrevet 29. november 2006 Det høres ut som Carpal Tunnel-syndrom. Oppstår gjerne i forbindelse med svangerskap, og skyldes at nervene i håndleddene blir liggende i klem pga vann i kroppen. Hvis dette problemet blir vedvarende KAN det være fare for varige nerveskader, men vanligvis går det over like etter fødsel. Operasjon kan være alternativ i enkelte ekstreme tilfeller. Her er et par tips som kanskje kan bedre sitausjonen din litt: - drikk mye vann - unngå salt i maten (både middagsmat, salt pålegg som salami, kaviar osv, og godteri som potetgull). Husk at ferdigmat (f.eks fjordland) inneholder MYE salt - bruk støtteskinne om natta (fås kjøpt på apotek) - unngå bevegelser som strikking, bordtennis, legge samme klær osv. Ta kontakt med lege/jm hvis du ikke greier å vente til kontroll.
RompeRock Skrevet 29. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 29. november 2006 Oi, huff da... Er du plaget med dette? Har ikke vært særlig plaget med vann i kroppen fram til nå, men har begynt å få sokkemerker på anklene de siste ukene. Så da har jeg vel litt vann i kroppen likevel da... Hvordan holde seg unna potetgull? Sukk...
selfangerkjerringa Skrevet 29. november 2006 #4 Skrevet 29. november 2006 Jeg var sterkt plaget forrige svangerskap. De siste ukene kunne jeg verken åpne eller lukke hendene helt. Gifteringen måtte av 3 1/2 mnd før termin... denne gangen har det gått mye bedre Har ca 5 uker til termin nå, og kan fremdeles ha på ringen! Såvidt... men hendene er på langt nær like ille som sist du bør virkelig holde deg unna pottis ja... det er noe av det verste, kombinasjonen fett/salt er ikke bra. Men det er vanskelig å la være, jeg er sånn typisk potetgulljente selv, ikke så vanskelig å kutte sjokolade og søtsaker, men salt.. huff.
RompeRock Skrevet 29. november 2006 Forfatter #5 Skrevet 29. november 2006 Hmm, ja, jeg får holde meg i skinnet. Ikke behagelig med slike hender ihvertfall. Så det burde jo være en motivasjonsfaktor. Merker at jeg enkelte dager har vanskelig for å knytte hendene hardt sammen, eller åpne korker/lokk o.l. Nesten så jeg ikke har noe kraft igjen i dem, og da særlig venstrehånda. Bør vel kanskje følge med litt på dette. Bra at du ikke er så plaga med det i dette svangerskapet da )
selfangerkjerringa Skrevet 29. november 2006 #6 Skrevet 29. november 2006 Det høres VELDIG ut som ct, ja... hvis du har en jobb med mye håndleddsbevegelser burde du egentlig vurdere gradert sykemelding. Jeg fikk stagnert det veldig denne gangen da jeg gikk ut i 40%.
RompeRock Skrevet 29. november 2006 Forfatter #7 Skrevet 29. november 2006 Jeg er "heldigvis" uten arbeid for tida. Men da bør jeg kanskje ikke sitte så mye ved dataen heller da Min eneste kontakt med utenomverden for tida... Jaja. Tusen takk for svar
selfangerkjerringa Skrevet 29. november 2006 #8 Skrevet 29. november 2006 data er faktisk ikke så ille for ct-hender. Ikke det verste i hvert fall. Pass bare på å ta pauser, strekk hendene over hodet og vift med fingrene innimellom, ikke sitt for lenge i gangen.
bivi Skrevet 29. november 2006 #10 Skrevet 29. november 2006 Je spurte legen om dette, da jeg også er plaget av at henden sovner. Han sa at det var nerver i overarmer og skuldre som gjorde det. Og at det jeg skulle gjøre for å bedre det var å prøve å få bevegelse i skuldrene og massasje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå