Gå til innhold

Twilight onsdag :o)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Twilightopplegget ble startet da en del av de som gikk fra 2. til 3. trimester syntes det ble litt voldsomt å hoppe rett på prat om stripping og slimpropper og slikt, men samtidig var ferdige med "hurra - endelig ultralyd!" og slikt på 2. trimester. Så da fant noen på uttrykket "Twilight Zone" for mellomtiden der, og navnet har blitt hengende i selv om termin nærmer seg for flere av de trofaste på tråden. Medlemsskap er gratis og åpent for alle, eneste krav er at man er hyggelig mot sine medmennesker;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velkommen inn hit Murmela, om du får lyst til å skravle litt :o)

Sponge: så godt å høre at mammaen din også reagerte, deilig at andre leger synes dette var på kanten! Nå er det bare å glede seg til det blir alvor for oss :o)

Skrevet

I`m baaaack!

Alt bra med den lille jenta(jepp vi så kjønnslepper og sprekk, så det hersker ingen tvil om kjønn). -10% vekstavvik på hode, men noe+ på kroppen, så alt-i-alt var vekstavviket -4%. Guttungen hadde også lav fødselsvekt og lite hode (33cm) da han ble født, så genene våre er bare sånn! Godt å vite, da!;-)

JM tok fram målbåndet også og fikk til 4 cm større SF-mål enn legen klarte i går, så alt er som det skal være.

Den kommende mormor var også med, og det tror jeg hun syntes var litt spennende, da. Fikk bekreftet at hun kunne ut og handle lit rosa også, så det var stas.

Jenta lå med begge hendene planta foran ansiktet, da, så hun var ikke like villig til å vise seg fram, men vi så 2 bollekinn og ei oppstoppernese....

Skrevet

Så flott da!! Så godt når det er bare velstand :o) Sikkert veldig stas for den kommende mormor ja! Jeg hadde med lillebroren min på 3D UL og moren min har vært med å hørt hjertelyd, tror de syntes det var veldig koselig :o)

Skrevet

Stinemor: mamman til sponge var ikke den eneste som reagerte... jeg syns det var en direkte elendig behandling, og er kjempeglad du gjorde alvor av å skrive det brevet :) Men hva er dette julegaveprosjektet ditt? Eksempel til etterfølgelse kanskje? Fyll ut! I want details!

liten2: gratulerer med vel overstått ul - og gode nyheter! Håper vi får til å treffes i helga, det hadde vært koselig :) Et mini-bim-treff i Ytre Langtvekkistan!

Sponge: dagen idag har hittil vært lettere enn fryktet - kan være fordi jeg tok en paracet da jeg sto opp, etterfulgt av 20min dusjing med lilletrollet i regndusjen? hehe... jeg ELSKER den dusjen! Litt dårlig trykk pga sparedusj-forbannelsen, men hvis jeg skal vaske håret skikkelig med balsam så får jeg bare ta dusjen i kjellern istedet. Kos deg med vafler, svampesara!

Hanne: åssen gårre meddæ? godt å høre at du ikke hyler lenger i hvert fall... men likevel ikke optimalt å bare kunne bruke en fot - sånn som vi er blitt rent anatomisk med tanke på vektfordeling rundt om på kroppen såpass nærme termin, så hadde det definitivt vært ok å kunne benytte BEGGE beina...

Skrevet

Jeg har hatt med søs (25 år, karrierekvinne og LANGT fra reproduksjonstanker selv) på en ul, hun var helt hekta, og selvsagt så har Hanne 10.12 vært med på en :) eller var det to? hehe... har vært umulig hittil for gubben å være med, siden han jobber her i Ytre Langtvekkistan og jeg har vært på UL i Trondheim. Kanskje han får til å være med på den siste nå om to uker? Hvis ikke så bruker jeg mamma som anstand jeg og :) Ypperlig valg!

Skrevet

Hm, har forresten fått antydet her også at hvis de ikke er sikre på om Knotten har snudd seg om en måneds tid blir det sen UL på meg også - med hodeformen på mine små er nemlig setefødsel uaktuelt...

Skrevet

Sponge: krysser fingrene for at knøtten din snur seg riktig vei til det blir alvor, han har jo enda god tid!

ka-ping: julegavene til et par venninner er som følger: kjøpte de søteste pepperkakeformene i Italia i sommer (strengt tatt er det pastaformer, men her i Norge funker det fint som pepperkakerformer!). Har kjøpt fine kakebokser der jeg altså putter oppi kjøpte pepperkaker, legger med formene, også har jeg skrevet pepperkakeoppskrift på rød papp med sølvtusj og pyntet med div. juleklistremerker. Enkel og billig venninnegave til single venninner som ikke baker :o)

Skrevet

Du skal ikke se bort ifra at vi kanskje skal få til et mini-treff, Ka-Ping. Gubben og fattern skal nemlig ta opp båt, og det akter jeg ikke å delta på.... Ligger en ensom Hansvik 18 sammen med fiskebåten nedom butikken og hestene.....

Skrevet

Hm, jaggu har jeg ti dager avspasering til gode ennå - dette kan bli spennende. Rekker jeg å ta dem før jeg går ut i perm? Nei... Det kan jo tyde på at det er på tide at jeg pakker snippesken og tar kvelden her. Kikker vel innom i kveld for å se hvordan det går med dere alle sammen, stor klem!

Skrevet

Liten2: Så bra at de tok klagen din seriøst og at du nå føler deg bedre behandlet:)

Ellers: Ryggen er bedre enn den var på det verste i går, men den er på ingen måte god. Sambo fikk utsatt å gå på jobb fra 4 til 6 slik at han kan gjør litt nødvendige ting her, samt passe litt på meg:) Jeg har fått rek. til fysio, men legen mente det ikke hadde så mye for seg så sent. Han tilskrev smertene akutt bekkenløsning, men JM var litt mer positiv da hun trodde det kunne være isjias-nerven som satt i klem. Fysioterapeuten skulle ringe meg opp i morgen for å avtale tid.

Skrevet

Hei. Har ikke "hengt" inne på twiligt-tråden før, med kommer meg hit nå. Er altså ny her inne, selv om noen av dere kjenner meg fra før av.

Om meg:

Er 23 år, og forlovet med en herlig mann. Vi gifter oss den 16.juni, og venter en jente med termin 05.januar. Håper å gå ut tiden slik at det blir januarbaby, men følger jeg slekta mi så kommer hun i desember.

I tillegg hadde hadde jeg opprinnelig termin 17. januar, men hun "utvikler seg vist for fort", så terminen ble endret til femte januar. Jeg har sikkert en kortere syklus eller noe. Aner ikke hva det er. Underlige greier.

Jeg kommer fra Mo I Rana, men bor i Trondheim. Har kjøpt oss hus her som vi avslutter oppussing på nå.

Skrevet

Hei Ellie83:) Var du på noen av treffene jeg rakk i Trondheim før jeg flytta sørover? Velkommen skal du uansett være:)

Skrevet

Kanskje. Jeg var på noen treff, men ikke så fryktelig mange. Har styrt mye med oppussing, så dagene har stortsett gått i ett. Nå begynner vi imidlertid å få hodet over vannet. Formiddagene tar jeg det forholdsvis rolig, men kveldstid er det oppussing for fult igjenn. Hoveddelen er så godt som ferdig, men vi har en utleiedel som vi holder på med nå.

Skrevet

Så spennende å eie egent. *misunnelig*. Vi passer huset til foreldrene mine:/ Det vil altså si; vi bor her alene fordi foreldrene mine bor i langtvekkistan, bokstavlig talt.

Skrevet

Er ikke det værste det heller da. Så lenge dere bor dær alene, så går det jo nesten for det samme. Dere slipper jo svimlende stort huslån (slik vi har), men samtidig så får dere jo ikke med dere prisstigningen i boligmarkedet, og fordelen med å betale til seg selv da.

Uansett har dere jo god plass helt for dere selv. Ikke dumt nei. Det er nok mange som misunner deg det. :-)

Skrevet

Klager ikke over plassen eller tilbudet. Vi hadde nesten ikke klart oss økonomisk uten. For nå er dette den aller beste løsningen, men jeg misunner likevel dere som eier eget:)

Skrevet

Skjønner. Du får nyte det nå som du har muligheten. En vakker dag eier dere eget dere også. Da kan du slappe av og glede deg. Pusse opp som du vil, og ha noe som er ditt eget som du kan innrede i din egen stil og på din måte. :-)

Skrevet

Hei Ellie83! Velkommen inn på tråden :o) Koselig flere kommer inn og skravler, skjønner jo du kjenner noen av Trondheimsjentene fra før. Vi har visst termin samme dag også, blir spennende å se når knøttene velger å komme ut! Er du i arbeid fremdeles? Er formen fin?

Skrevet

Jeg er arbeidsledig. Skulle egentlig begynne studier, så jeg hadde ikke arbeid lenger enn til semesterstart. Men så viser det seg at jeg ikke kunne begynne å studere siden jeg da ikke ville rekke å jobbe seks av de ti siste mnd før fødselen, og dermed mistet retten til lønn i permisjonstiden. Begyndte jeg å studere ville jeg rekke bare fem mnd studie, og det ble akkurat ikke nok til å havne på studentordningen heller. Da ble det bare engangsstønad. Derfor ble jeg nødt til å gå hjemme og motta dagpenger for å få lønn i permisjonstiden. Og frem til permisjonstiden. Fikk arbeid en stund til, men for 6 uker siden hadde de ikke mere arbeid til meg. De tok jo inn nye ved semesterstart da jeg egentlig skulle slutte. Dermed går jeg hjemme nå (ingen ansetter en som er 36 uker gravid...) og mottar dagpenger Går snart ut i fødselspermisjon da. Ble litt rotete, men dere får vri nøtta og forsøke å forstå hva jeg mener. :-)

Skrevet

Hei, Ellie - hyggelig å se deg igjen. Ka-ping har sendt meg Lamaze-sammendraget ditt, så nå øver jeg meg på å hyperventilere... Høres spennende ut å få pusset opp skikkelig, men det er jo mye styr, da? Vi bor i et lite, gammelt hus og har begynt så smått på oppussing, men jeg har hele tiden stilt klare krav til at med en på to år og en i magen _skal_ jeg ha stue, kjøkken, bad og soverom til enhver tid. Så får heller gubben ta ting ellers i rykk og napp når han har tid. Å bo med kokeplate i gangen eller hva det nå er ka-ping gjør hadde jeg blitt SPRØ av! Litt tvangsnevrotisk har jeg lov til å være, med denne magen...

Her har forresten kvelden vært kjempekos, spiste middag med min kjære sønn, og så satte vi oss og så Byggmester Bobs jul - driver og prøver å lære ham hva jula handler om... Langt bad, og totalt problemfri legging for første kveld på noen uker, så her sitter jeg og har ikke engang annet enn halsbrannen å klage over.

Og forresten, Hanne: Så JM også mente det var isjasnerven din som hadde kommet i klem. Hadde det de siste tre ukene med LT, og kan glede deg med at selv om jeg haltet rundt da kjente jeg ingen ting til det da fødselen kom i gang, og har ikke hatt snev siden. Så det går nok over!!!!!

Skrevet

Sponge: ja, jm mente det var isjiasnerven som lå i klem. Skal bli spennende å se va fysio sier. Du merket ingenting under fødselen eller? Det er på mange måter den tanken som stresser meg mest. At manglende mobilitet og vond rygg skal hindre meg i å få den fødselen jeg potensielt kan. Ga det mening?

Skrevet

Så kjekt da. Lamaze er spennende, syns jeg. Jeg prøver etter beste evne, og gleder meg til å forøke å få det til å funke under fødselen. Og uansett om det skulle funke eller ikke så er jeg kjempeforøyd. Det har gjordt meg mye mer rolig med tanken på fødselen nå i forkant, og det har gitt meg selvtillit til å ta egne valg (og stole på de). Men aller mest har jeg lært masse om det å jobbe aktivt med kroppen istedet for mot kroppen. Pustingen går stadig bedre, og jeg føler meg godt i rute. Jeg klarer ca samme lengde som på en ri nå, men det går ikke helt "automatisk" enda, så det gjennstår et stykke. Har da noen uker igjenn, så det blir nok bedre etterhvert.

Oppussingen ser jeg på med litt samme øyne som deg. Men det løste seg fint. Vi kjøpte huset først, før vi solgte leiligheten vi bodde i. Da overtagelsesdatoen kom for leiligheten, var hoveddelen i huset passe ferdig til innflytting. Alle nødvendige ting var i orden. Nå bor vi i hoveddelen (mangler noen små lister og noe slikt småplukk, men ellers ferdig) mens vi pusser opp utleiedelen og gjør den klar for utleie.

Skrevet

Ellie83: Har lest litt annet om Lamaze også, og har diskutert en del med ka-ping om det - tror ikke det er tvil om at det er mye fornuftig i det. Jeg var veldig dårlig forberedt forrige gang og tror noe av grunnen til at det ble en såpass lang fødsel. Så nå øver jeg meg på avspenning og dette med å puste riktig - kjenner jo fysisk forskjell når jeg puster "riktig" og "galt" så dette er definitivt verdt et forsøk. Her jeg skal føde (hvis Knotten bare snur hodet ned snart...) er det ikke særlig mange tilbud ut over lystgass, varm rispose og "vepsestikk" - de to sistnevnte fikk meg jo fint gjennom forrige gang, så dette ser jeg lyst på. Har likevel vært godt å kunne lese meg opp litt, gir en følelse av kontroll...

Hanne: Helt uten isjasvondt, selv om jeg knapt kunne gå fram til ca da vannet gikk. Da tror jeg han flyttet seg bort fra nerven, og alt var bra igjen... Og har som sagt ikke merket en ting siden selv nå som bekkenet har slått seg vrangt.

Skrevet

SpongeBob:

Tenker som deg jeg. Har sett ett par plasser hvor de har en mer ekstrem verson av Lamaze enn den du fikk fra meg gjennom

Ka-Ping. Hvor pappaen skulle lære seg pusteøvelsene og slikt for å kunne hjelpe til med dem hvis mor kom litt ut av det under fødselen og slikt. Den delen har jeg valgt å glemme at jeg har sett. Syns det ble litt ekstremt. Det kom dog fra en JM som underviste Lamaze, og ikke fra de som skrev om Lamaze opprinnelig. Jeg informerer min kjære om Lamaze, men mest fordi han skal vite hva det dreier seg om. Det annbefaler jeg deg også å gjøre. Har en veninne som fødte med Lamaze som brant seg på det. Hun hadde først en JM som kjente teknikken, og som guidet henne gjennom det med stor suksess. Hun skrøt masse av fødselsarbeidet hennes, og virket kjempeimponert over det hun så. Men så var det vaktskifte, og neste JM kom inn som et uvær. Hun rev fra henne lystgassen (pusteøvelsene kan kombineres med lystgass hvis man vil) og ristet i henne for å få henne til å slutte å hyperventilere. Veninna mi var da rett før utdrivningsfasen, og fikk ikke tid mellom riene til å forklare JM hva det dreide seg om. Hun trengte tiden mellom riene til å hente seg inn igjenn før neste rie kom. Venninna mi ble dermed kjempeforstyrret i et fødselsarbeid som fungerte kjempebra, og mannen hennes ble kjemperedd fordi han trodde noe var galt.

Jeg informerer min kjære om hva Lamaze dreier seg om slik at han kan gi beskjed og forklare JM at jeg ikke hyperventilerer dersom en slik situasjon skulle dukke opp. Har også skrevet kort om det i brevet til fødestuen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...