Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 9 dager.Hun sover godt på dagen,og er ikke noe problem å legge.Men,når kvelden og natta kommer,blir hun urolig.Hun er vanskelig og roe,og roer hun seg i senga si,sover hun max en time.Da må hun ha pupp for å roe seg igjen.Og mest sannsynlig vil hun ikke roe seg i senga.Den eneste måten jeg kan få litt søvn på,er å la henne sovne med puppen i munnen,kliss oppi meg.Orker ikke dette!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er jo så liten og er vant til å være inntil deg heletiden. det tar litt tid før de venner seg til å være utenfor magen. du kan jo prøve å rulle sammen et helseteppe å pakke det godt rund hodet til babyen de liker å ha det litt trangt. ellers så er jo babyer som oftest mer urolige om kvelden det gjelder bare å være tålmodig. det går jo bedre etterhvert.

Skrevet

Hun trenger nok bare nærhet enda. Jenten vår var også litt sånn. Hun sov ofte oppå magen min om natten, men første delen av natten sov hun alltid i sengen sin. Vår jente skrek mye på kveld, så vi gikk til kiropraktor med henne, da sov hun bedre med en gang.

Fra hun var 2 mnd sov hun godt i sin seng, nå er hun 4 mnd og sover på eget rom.

Bare ha tolmodighet, men jeg ville lagt henne i sengen hver kveld for så å heller ta henne over til deg.

Jeg har ingen erfaring med samsoving og avvenning av det...

Kan også prøve å roe veldig ned før kvelden, så det ikke blir så mye inntrykk rett før legging. Rutiner med nattstellet tror jeg er viktig...

Lykke til...

Skrevet

Har du prøvd smokk ? Det gjorde vi med yngstemann da suttebehovet var veldig sterkt.

Hadde også vurdert å svøåe henne, eventuelt sete vognbagen i senga. Det gjorde vi og da ble alt bedre.

Skrevet

Har prøvd smokk,men hun blir bare sint og spytter den ut:(

Har også prøvd vognbagen i senga.

Vil liksom ikke gjøre det til en vane at hun skal sove sammen med meg....

Så hva gjør jeg egentlig?Skal jeg bare la henne sove sammen med meg,eller skal jeg bare trøste og legge henne i senga igjen hver gang?

Hun har sovnet fint i senga på dagtid,og sover godt...

Skrevet

Hvis det ikke gir seg når hun får litt tepper rundt seg, voksipose eller lignende, ville jeg gitt henne all den nærheten hun ønsker seg. De vokser så fort så det er bare å nyte det mens hun er bitte liten:-) Først når de er fire mnd kan du håpe på en viss døgnrytme uansett, så om hun sover som en stein en natt kan hun være urolig neste...La henne bestemme tempoet den første tiden er mitt råd iallefall:-)

Skrevet

Foresten, det er jo ikke såå enkelt hvis du har en liten en fra før som du må være tidlig oppe sammen med...Hmm tror du hun er sulten? En dråpe nan på kveldstid gir en litt tyngre søvn er min erfaring...Lykke til - her var vi oppe fra halv fire til halv seks i natt, så nå skal jeg sove:-)

Skrevet

Jeg vil anbefale bæreslynge på ettermiddag/kveld (tettinntil.com), og en ettermiddagslur for deg når pappa'n er kommet hjem og kan ta seg av storegutten... En liten dupp på 10-15min er nok til å få fine sovehormoner i melken din, slik at baby får kula'n litt!

På tettinntil kan du sikkert lese om funsjonell samsoving også!

Skrevet

Har en liten en til jeg må opp med om morgenen,ja...

Gjør jeg det ikke til en vane hvis jeg fortsetter å la henne sove sammen med meg?

Expat:går det ann at de har økedøgn bare på natt for eks?Eller driver de på hele døgnet da?Med å suge ofte?

Skrevet

Noen med mye melk har korte økedager. Hos oss var det bare at hun plutselig tok begge ;)

Vi samsov de første 4mnd (du kan se etter ammemadrass på babybutikkene hvis det gjør deg nervøs), så var hun ikke interessert lenger. Litt på og av, ved sykdom er det sammen igjen. Så kos atte. Slik sov vi alle bedre. Det er helt vanlig at man har mindre melk på kvelden når man ikke har sovet på en stund og er litt stressa.

PS: Ikke samsoving med røykende foreldre, hvis pappa'n røyker så bør han dusje før leggetid (etter siste sigg) og baby sove på utsiden av deg. Senga opp mot veggen eller bruke sengehest (husk å rulle et teppe sammen og nedi sprekken mellom veggen og sengen). De sover helst tett opptil mamma uannsett da! Om å gjøre å finne en stilling som ikke tar knekken på ryggen din.

Skrevet

Min gutt nr 2 var også slik. Ble så fortvilet for storebror sov i egen seng fra dag 1, og ville ikke lage en dårlig vane. Men for å i det hele tatt få sovet noe om natta, måtte jeg ta han oppi senga til meg. Prøvde alltid å legge han i egen seng, men kom fort oppi vår da han ikke ville sovne. Men etter 3 uker gikk det greit å sove i egen seng. Måtte bare la han sovne litt godt på brystkassa mi etter siste pupp, før jeg la han ned.

Så mitt forslag er å alltid prøve å legge henne i egen seng, men vil hun ikke så ta henne over i din seng. Det blir nok bedre etter en liten stund. Skjønner veldig godt hvordan du har det, for jeg trenger litt plass rundt meg når jeg skal sove. Sov ikke så godt når han lå ved siden av. Men antagelig så går det over etterhvert.

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar!

Ja,jeg håper jo at det vil rette seg av seg selv etter hvert.Hadde jeg ikke hatt en til kunne jeg alltids sovet noe på dagen...

Da prøver jeg å legge henne i egen seng,også får hun heller komme oppi senga vår og sovne med puppen i munnen hvis hun blir urolig.

Så får jeg heller sove dårlig:(

Hvorfor sover hun så godt på dagen egentlig??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...