Gå til innhold

student,men uten støtte fra lånekassen......Havner jeg mellom to stoler?

Anbefalte innlegg

Er der noen som har opplevd noe liknende? Nå holder jeg på å bli tullete......søker og leser på nettet, men blir ikke så mye klokere. Er gravid med termin i august 2007.Jippi! Men etter å ha satt meg inn i hvordan økonomien skal bli, så føler jeg meg litt motløs. Jeg blir ferdig med utdannelsen min i juni 2007, men har ikke støtte fra lånekassen dette siste året, da jeg er forsinket. Da er jeg , slik jeg har forstått, ikke kvalifisert til å få fødselsstipend? Og da jeg ikke jobber, får jeg ikke fødselspenger? Overgangsstønad! Yes, tenkte jeg...jeg er i overgang mellom utdanning og jobb akkurat da jeg føder. Oops,men det er bare for enslige forsørgere. Og det er jeg jo ikke, men blir nesten fristet til å "late" som om jeg er det i ren desperasjon......Det kan jeg jo ikke! Men hva skal jeg leve av? Takker for alle input.....

Fortsetter under...

Er det sånn at du ikke har rett på mer studielån? Har jo rett til det i 8 år. Hvis du skal få fødselsstipend så må du i ditt tilfelle ha vært i støtteberettiget utdannelse i vårsemesteret. Det betyr at du ikke må ha tatt opp lån, men det er mulig du må ha hatt rett til det...

Uff, føler med deg. Når man blir gravid oppdager man at det er noen stygge "glipper" i systemet man kan falle imellom. Ikke rett på mer studielån og fortsatt student er mulig en av dem. (Falt selv i en slk kjip glippe).

Men det gjelder å tenke kreativt å sjekke ut alle muligheter. Kanskje du kan ta et halvt år fri fra studiene og begynne å jobbe. Jobbe i 6 mnd - det rekker du. Absolutt verdt det hvis du kan få fødselspenger i et helt år dag.

Lykke til!

Du vil få engangsstønaden på ca.33000 og barnetrygd på 970 kr i mnd fra mnd etter ungen er født.

Og så har du jo en samboer som kan underholde deg.

Du sier ingen ting om samboeren din har rett på fødselspenger. Om han kan det kan han ta fødselspermisjonen, untatt de 3 uker før og 6 uker rett etter fødsel.

Ikke lurt å drive med trygdesvindel. Det kan få store konsekvenser for deg, din samboer og ungen din.

Takk for svar! Ja du har helt rett! Jeg skammer meg litt for at jeg tenkte på det.Men det var bare for å sette det på spissen.....hva gjør man liksom? Vi har jo et av de beste systemene i verden, det er bare å finne fram i det.

Takk for svaret ditt. Ja jeg har hatt støtte i 8 år, men har studert i 7 av dem hvis man kan si det sånn. Hva gjorde du? Tok du deg en jobb? Jeg vurderer det sterkt.Men det er litt vanskelig da studiet er i utlandet og jeg helst vil "bli ferdig med det". Se for meg en hel byråkratisk mølle for å få utsettelse der nede + evt vanskelig å fullføre når man har en liten en pga at jeg må reise.....

uff ja... ikke så lett. Må velge mellom to onder - forsøke å utsette studiet eller ikke få fødselspenger.

Jeg jobbet som journalist, men måtte finne meg nytt yrke pga kronisk senebetennelse. Gikk på yrkesrettet attføring, men fant ut at det ikke gir noen rettigheter. Måtte tilbake i studier 6 uker etter fødsel for å få penger... noe som ikke er gjennomførbart. Så nå har jeg utsatt studier og fått en jobb. Blir ikke så mye penger, men litt i hvert fall - håper jeg... Er ikke garantert at jeg får disse fødselspengene men gjør et forsøk nå.

Hva med deltidsjobb ved siden av studier? Har du det i 6 mnd får du litt penger i hvert fall. Ikke stas å skulle ha studier og jobb men... og i utlandet...

Kriseløsning er at kjæresten din får jobbe dobbelt :) Han er sikkert glad for å høre det. Mannen min er på jobbjakt fordi det ble strengt nødvendig med høyere lønn..

Annonse

Så utrolig at ikke yrkesrettet attføring gir noen rettigheter....mens arb.ledighetstrygd gjør det......Håper det ordner seg for deg og at du får fødselspenger! Takk for gode råd og lykke til!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...