Gå til innhold

Dere som har vært her en stund ( uheldigvis, if you see )

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ikke vært her så lenge men har en gutt som jeg fått med hjelp av IVF behandling. Vet ikke om det er det du tenker på men det er kun det jeg vet noe om.

Først og fremst må du ha en utredning for å evt finne ut hva som er årsaken til at dere ikke får barn.

Hvis du allrede har hatt den så er det å få en henvisning til sykehus som er det neste. Offentlige sykehus har en ventetid på rundt 6-8 mnd men det varierer veldig. Private sykehus og klinikker har som regel ingen ventetid.

På offentlige sykehus betaler du 3000 kr for prøverrørsforsøket og medisinene har du en egenandel på 15.000kr. Dvs at du betaler 18.000kr og rseten for du dekket av trygdekontoret. Men du må legge ut før alt og får det tilbake betalt senere.

På private klinikker betaler du ca 22.000 kr for et prøverørsforsøk og får dekket medisiner på samme måte som det offentlige. Dette gjelder for 3 forsøk. Forsøk utøver dette må du betale alt selv.

Må korrigere litt jeg....

I vår kom det nye regler for betalingene til sykehuset. Nå betaler en 1500kr for hvert forsøk. (Ikke evt fryseforsøk) Ikke 3000kr som før.

(Tidligere betalte en 3000kr til første forsøk, nå betaler en 1500kr ved hver ordinær behandling. Må en bruke alle 3 mulighetene offentlig kommer totalsummen på 4500kr)

Du må betale på forhand!

Jeg fikk medisinene i posten og betalte (betaler) i oppkrav.

I utgangspunktet betaler en etterhvert.

Vi betalte ca 10 000kr for første forsendelse av medisin. spray + spøyte. Jeg måtte gå litt lenger på medisinene, da fikk jeg mer medisin av legen og fikk regning i posten fra apoteket.

Etter innsetting skal en jo også ha medisiner, som en kjøper på apoteket. Tror det var et par tusen der også.

Ved de senere fryseforsøk har vi betalt ca 1700kr i medisiner pr runde.

Vi har akkurat passert 15 000kr nå.

Neste gang -som er ordinært ivf- må vi også betale medisinene i postoppkrav, for så å få de refundert fra trygdekontoret.

Det er "tunge tak".

Slenger meg på anonum over her, men vil oxo si at total prisen varierer veldig ut i fra hvor mye medisiner du trenger. Vi brukte 14 500,- i medisiner på første forsøk, så man bør være forberedt på å betale egenandelen "med en gang" - hvis du skjønner?!?!?!

Men uansett kommer ikke kostnaden på mer enn 15000,- + 4500,- totalt! Men kan love deg det svir i pungen... :o)

Annonse

Selvfølgelig er det verdt det :o)

Vi begynte å legge av penger med en gang vi ble satt opp til ivf, likevel gikk ganske mye av lønna den aktuelle mnd i tillegg.

Det er utrolig synd at økonomi skal være et aspekt ved ivf behandling...

ja det e synd sånn sett.. jeg huske en gang vi snakket om slikt på skolen ( gikk helse og sosial ) å da kom spørsmålet opp: hvorfor må man betale så mye for å la ett lite liv komme til verden?

vel jeg husker ikke svare selv, men av å til spekulere man på sånt. Vi skal til legen neste fredag, å da er jeg spent på hva som vil skje videre med oss!

Du får ha masse, masse, masse lykke til :o)

Håper det ordner seg for dere etterhvert, og at dere kan få gullbaby`n!

Jeg har hært noe en gang om at det ble innført egenandel på ivf fordi adopsjon koster så mye, men vet ikke om det stemmer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...