meg og min lillle sønn Skrevet 28. november 2006 #1 Skrevet 28. november 2006 Hva gjøres da? hvilke undersøkelser blir gjort?
Anonym bruker Skrevet 28. november 2006 #2 Skrevet 28. november 2006 De setter på noen duppeditter og sjekker hjertelyd og slikt... Jeg gorde det en gang sist...og da viste det seg at jeg hadde rier..og åpning på 2 cm! Trodde det var kynnere... he he
Sunshine:0) Skrevet 28. november 2006 #3 Skrevet 28. november 2006 Da ber de deg komme inn til kontoll. Du får et rom med en seng eller stol du kan sitte/ligge i...så fester de to belter rundt magen din et for barnet og et for deg....på belte er det en runding som de smører med ul gele som fanger opp babyen sin hjertelyd. Samme som på ul egentlig bare den fanger opp lyd ikke bilde. Det belte heter ctg..... Du vil under hele undersøkelsen høre babyen sin hjertelyd å den kan variere fra 120-180 noe som er bra! Så får du en knapp du skal trykke på hver gang du skjenner spark eller bevegelse. Undersøkelsen tar ca 30 min. All denne infoen kommer ut på et papir........din hjerterytme, babyen sin og spark. Etter det kommer en jormor og tar ul. Da måler de babyen, fostervanns mengde, tillførsel i navelen og morkaka. Tror jeg fikk med alt:0) Lykke til!
selfangerkjerringa Skrevet 28. november 2006 #4 Skrevet 28. november 2006 du kan vel også få hjelp til å "vekke" baby?
Sunshine:0) Skrevet 28. november 2006 #5 Skrevet 28. november 2006 De dytter på magen fra side til side....men det kan du jo gjøre nå selv også!? Legg hendene dine på hver sin side av magen å dytt fra side til side... Ikke vær redd for å ta litt i når jormor gjør det så er det ganske så brutalt. Det kan ta litt tid før du får respons.
Sunshine:0) Skrevet 28. november 2006 #6 Skrevet 28. november 2006 Du burde ringe føden hvis du er usikker!!
selfangerkjerringa Skrevet 28. november 2006 #7 Skrevet 28. november 2006 å drikke et glass iskaldt vann bruker å få fart på sakene her i hvert fall Men hvis en kjennere generelt svakere eller mindre bevegelser så kan det jo være greit å ta en tlf til føden istedet for å bekymre seg
bivi Skrevet 28. november 2006 #8 Skrevet 28. november 2006 Var inne forrige uke etter en stund der jeg ikke merket noe. De tok fosterlyd, sparketest og ultralyd! Ellers så ville jeg prøvd isvann!!! Det har jeg funnet ut at som oftest får liv i babyen.
Ella og tre små blå <3 Skrevet 28. november 2006 #9 Skrevet 28. november 2006 Jeg var også inne i forrige uke for å sjekke. Poden er normalt ganske aktiv, men plutselig var det null aktivitet hele dagen og jeg klarte ikke å vekke han - slik at jeg kjente bevegelse i alle fall. Prøvde isvann, cola med sukker, sjokolade, dylting, men ingenting. Etter en telefon fikk jeg komme inn på sykehuset med én gang og hendelsesforløpet var slik Sunshine beskriver, bare at ctg kun varte i ca 5 min mens jordmor satt ved min side - fine bevegelser sa hun, men jeg kjente ingenting! Vet ikke helt hva som skjedde siden jeg plutselig var helt "ufølsom" - muligens leie - men alt var nå uansett helt flott:o) Men jeg fikk beskjed om at det var rett av meg å ringe og at jeg bare måtte gjøre det igjen om det samme skulle skje senere. Bedre å ringe én gang for mye! Lykke til!
bivi Skrevet 28. november 2006 #10 Skrevet 28. november 2006 Det sa de til meg og... sa det at man ikke kjente bevegelse var noe som de ville sjekke med en gang og at det var bedre med en tur for mye, enn en for lite.
Doubichou Skrevet 29. november 2006 #11 Skrevet 29. november 2006 Jeg spurte jordmor ang. lite bevegelse. Hun sa at man aldri skal vente lengre enn 12 timer med aa kontakte foeden dersom man ikke kjenner bevegelse lengre.
Tokka Skrevet 29. november 2006 #12 Skrevet 29. november 2006 I dag var h*n veldig rolig, pleier å våkne når vekkeklokka ringer, og den ringte mange ganger, men ikke noe respons. Jeg spiste frokost, men ingen bevegelser, noe som også er uvanlig. Så etter noen timer, dyttet jeg fra side til side, klemte litt, tok en kopp kaffe og satte på litt rocka musikk. Da ble det fart på sakene, og h*n har romstert og ommøblert inne i magen min i 9-10 timer nå!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå