Line_78 Skrevet 28. november 2006 #1 Skrevet 28. november 2006 Nå har jeg sett gjennom innlegget om hodeomkrets, og fått et håp om at en eventuell nestemann neppe får større hodeomkrets enn førstemann (39 cm) Ser de fleste er en del mindre enn dette, så da er det lov å håpe :-) Eller har egentlig hodeomkretsen noe særlig å si for fødselen? Tenker at pressefasen blir enklere/raskere med mindre hodeomkrets, men det har kanskje ikke så mye å si?
Gjest Skrevet 28. november 2006 #2 Skrevet 28. november 2006 Har vel noe å si. Min gutt hadde omkrets på 38 cm. Ble tatt med keisersnitt etter 30 timer med veer. Han kom ikke ned i bekkenet og lå bare og stanget. Han ble født med hevelse i hodet og blåveis. Jeg skal i hvert fall bli sjekket nøye ved event. neste svangerskap, nettopp pga at han var så stor.
BettyBoob Skrevet 28. november 2006 #3 Skrevet 28. november 2006 logisk sett så sier det jo seg selv at det er lettere å få ut et lite hode på 32cm enn et på 39. Gutten min var 37,5 og han satt fast, de måtte ty til sugekopp og til slutt tang for å få ham ut...Jeg er ikke spesielt lita, helt vanlig, men etter den fødselen der og alt som skjedde fatter jeg ikke at de ikke tok KS....(misfarget fostervann, lav hjertefrekvens osv...pluss helvetes smerter da de prøvde med vakum) Hvis neste unge blir like stor eller større, skal jeg ha KS!
Line_78 Skrevet 28. november 2006 Forfatter #4 Skrevet 28. november 2006 Uff, høres ut som en tøff fødsel :-( Min lå også og stanga en stund, så pressefasen varte i 1 time og 40 minutter. Ble litt travelt på slutten da, fordi pulsen hans plutselig ble værende høy også mellom riene, så da måtte han ut. Så ei av jordmødrene (hadde to der inne på slutten) la seg over magen min og pressa sammen med meg. Så da kom han heldigvis ut etter noen rier til. Så må innrømme at jeg har vært litt bekymra for om nestemann kan bli enda større.
Gjest Skrevet 28. november 2006 #5 Skrevet 28. november 2006 Tror hodeomkretsen har mer å si for fødselen enn vekta ihvertfall. Det er jo det som baner veien. Når hodet er ute, sklir jo resten av kroppen ut. Så tror nok det er lettere å føde et barn med 34 cm hodeomkrets enn en med 39cm.
Line_78 Skrevet 29. november 2006 Forfatter #6 Skrevet 29. november 2006 Ja, den er jeg med på. He he, bortsett fra at min bestemte seg for å bli født midtries da... Så hodet ble stående i åpninga mellom to rier, før jeg kunne presse ut resten av kroppen. Men det at det tok såpass tid var vel sikkert bra på en måte, slapp jo unna med seks sting, og det syns jeg ikke var så galt når ungen var såpass stor. Jeg får krysse fingrene for en tass med lite hode neste gang, så går vel fødselen lett som bare det håper jeg :-)
kozegutt 06 med februarspire:) Skrevet 29. november 2006 #7 Skrevet 29. november 2006 min hadde hode på 37cm, han sto også fast, ble tilkallt leger etter at han var stanget i 1,5time men da kom han men sto nå oxo i åpningen under 2 rier..grøsser bare ved tanken... Jordmoren min sa at en kunne føde et barn på 10kg om de så var bare hode omkretsen er liten,at det er den som teller liksom.. Eg skal også bli sjekket nøye før evt en neste mann...Men har nå blitt spådd av kimb y at jeg får en lik fødsel med nestemann så har noe pg se frem til vist det stemmer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå