Gå til innhold

Stor baby, kommer det bare av mors kosthold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

eller er det andre ting som spiller inn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok gener og arv spiller større rolle. (Heldigvis! Kostholdet har vært litt ukontrollert i svangerskapet mitt i hvert fall! :-))

Skrevet

Veldig ofte er babyen like stor som det faren var ved fødselen. Stemte utrolig godt med mine opplevelser.

Skrevet

Tror ikke alltid mors kosthold har alt og si. En veninne av meg spydde og spiste nesten ikke på 9 mnd, men fikk en jente på 4800 g...

Skrevet

Jeg var på ul i dag (er i uke 38), og da snakket vi faktisk om størrelsen på barna. Min første var - 13 % og nå er nr to + 6 %. Begge innenfor normalen, men altså veldig forskjellig. Legen hadde ikke noen som helst teori om hvorfor. Jeg har lagt på meg 5 kg mindre denne gangen enn forrige gang...

Skrevet

Jeg fikk en stor jente sist, 4216, og er veldig spent på om denne blir like stor. Selv var jeg ganske gjennomsnittlig da jeg ble født. Mannen min var derimot over 4kg. Jeg er også ganske liten å tynn, 163cm og var 53 kg før jeg ble gravid.

Jeg spurte legen min om dette hun sa at det var bare noen som fødte store barn. Ikke noe trøst å få der altså, mht denne fødselen:-) Jeg spiser i tillegg ganske sunt.......

Skrevet

Jeg tror og det kommer litt av størrelsen på mora. Ikke at ei stor dame alltid får store unger,men det sier seg selv at ei veldig lita dame ikke klarer å skvise ut en unge på 6000 gram :P Tanta mi er kanksje 155 høy og veier 50 kilo,ingen av ungene hennes var over 2500 gram. Og legen sa da at det var normalt fordi hu hadde ikke klart å føde eller bære større unger enn det.

Skrevet

Jeg er 160 cm og 45 kg da jeg ble gravid. Normalt kosthold i svangerskapet. Fødte en gutt på nesten 4,5 kg .

Skrevet

Nei, det er mest pga. av gener. Men størrelsen utover genene kan utgjøre litt av det igjen i pluss eller minus i forhold til kostholdet.

Skrevet

Men hvems gener spiller størst rolle da, hvis man kan si at de spiller noen rolle? Finnes det noen statistikk over dette?

Skrevet

Det spørs jo akkurat hvilke gener babyen har fått fra hver av foreldrene.

Skrevet

Kan jeg ønske mine gener ved fødsel (jeg var lita, mens far var stor) og hans gener etterpå (han er høy, jeg er lav)? ;P

Skrevet

Ja det kan du vel. Jeg har ønsket at babyen får mine gener når det gjelder tenner (så slipper vi å styre med regulering), mens hun godt kan arve pappaens intelligens og klisterhjerne.

Skrevet

Jeg var til ekstra sjekk på UL fordi magen vokste litt "for mye". da viste det seg at babyen vår er litt stor. Han som tok undersøkelsen på meg sa at det hadde lite å si hvor stor faren var ved fødsel, men at det hadde mer å si hvor store unger mor mi fødte. Vi var alle mellom 4,2 og 4,5 kg, noe som var relativt stort for over 20 år sida.

Så jeg tror dette har mye å si, men noen sier også at om du spiser mye sukker så kan ungen legge på seg mer. Vet derimot ikke om det stemmer, men tror det har noe å si det også, jeg tror ikke at ungen bare tar til seg de stoffene han trenger, men at han får i seg "negative" ting også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...