Anonym bruker Skrevet 28. november 2006 #1 Del Skrevet 28. november 2006 Jenta mi på 3,5 år leker mest med gutter. Hun har guttebestevenn i barnehagen, og når han ikke er der søker hun til de andre guttene. Hun er fysisk tøff, og har aldri brydd seg om dukker, rosa eller prinsesseting. Hun liker best biler (kan alle normale merker, og vekker oppmerksomhet når hun går over parkeringsplassen og nevner navnet på alle). Hun leker også mye med mer kjønnsnøytrale ting, som plastelina eller tegning. Barnehagepersonalet har tatt det opp som eget tema på foreldresamtale, og de nevner det ofte når jeg henter: hvem hun har lekt med og om det var jente skryter de av det. I dag har hun vært så flink og sittet ved siden av de andre jentene da de tegnet! Det virker som om de jobber med at hun skal bli mer jentete! Men - for meg er det viktigste at hun har noen å leke med og at hun trives - ikke om det er gutt eller jente. Hun har gått i 3 forskjellige barnehager (vi har flyttet en gang, og en ble lagt ned), og vi har sett at hun foretrekker guttene hver gang. For meg er det slik hun ER. Hvorfor presse henne til noe annet? Jeg kjenner meg igjen fra jeg var liten, og er lite bekymret. Jeg har aldri vært ensom pga interesser, er heterofil og jobber i mannsdominert bransje - det er ingen krise om hun er som meg. Hva synes dere om barnehagens engasjement? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7267817-guttejente-og-hva-s%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
krabbetrollet Skrevet 28. november 2006 #2 Del Skrevet 28. november 2006 Er helt enig med deg - guttejente, hva så??? Men sa du det til bhg, at du synes det er helt i orden at hun leker bare med gutter, og at det ikke er viktig for deg at hun blir mer jentete? Slik at det ikke bygger på en misforståelse at de prøver å få henne til å leke med jenter. Det må jo bli litt rart for jenten din at hun skrytes av hvis hun har vært med jentene i bhg, en form for rasisme kanskje...? (Joda, vet at det var et altfor sterkt ord, men i mangel av noe bedre...) (Forøvrig har jeg en gutt (snart 4) som her en dag ville ha knallrosa cherroxer. Hun som jobbet i butikken spurte meg "vil du virkelig ha rosa til han?" Og jeg kunne ikke annet enn svare: "Ja, hvorfor ikke???") Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7267817-guttejente-og-hva-s%C3%A5/#findComment-7268602 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. november 2006 #3 Del Skrevet 28. november 2006 Nei, kanskje jeg ikke fikk klart nok fram hva jeg mente - styreren snakket meg i senk, og jeg ble litt paff over at de tok det opp som et problem. Nå som jeg har fått tid til å tenke litt over saken, skal jeg si tydelig fra at jeg synes det er greit at hun leker mye med guttene. Tror samtidig jeg skal si at jeg synes det er litt vanskelig at de diskuterer det med meg så ofte når jeg henter, med jenta mi til stede. Hun får med seg at de synes det er rart. Takk for konstruktivt innspill! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7267817-guttejente-og-hva-s%C3%A5/#findComment-7270273 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. november 2006 #4 Del Skrevet 29. november 2006 Jeg synes det er betenkelig at dette bekymrer barnehagen. Viser jo at de - som de fleste - sitter med fastspikrede forestillinger om hva som er kvinnelig og mannlig. Dette er noe som irriterer meg veldig. Klart hun må få leke med hvem og hva hun vil! Kjønnet hennes skal da ikke avgjøre det. Og noe annet som er irriterende: det er mange som regner det at jenter er guttete som noe bra - er faktisk ikke så vanlig å se på dette som et problem - men hvis en gutt er jentete - ja da er det helt forferelig, flaut og fælt og stakkars gutt. Ihvertfall - din jente er som hun er - og det er flott. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7267817-guttejente-og-hva-s%C3%A5/#findComment-7280940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma1980 Skrevet 30. november 2006 #5 Del Skrevet 30. november 2006 så sant så sant :-D hele min barndom lekte jeg med stort sett bare gutter. sandkassen med biler ol og da jeg ble større begynte jeg å mure, mekke, snekre ja alt som tenkes kan til å med reparere småtingt hehe da var jeg nok 12 år ca. ellers har jeg væt med gutter. trives enda med gutter best for vi kan snakke om samme tema som : biler, trailere,data, teknologi ++++ men har venniner det har jeg og 2 bestevenninner selvfølgelig. men hva så la henne få leke med hvem hun vil gutt eller jente so what :-D så er enig med deg. ikke noe galt i det hele tatt og ta det opp med barnehagen er lurt slik at de er fult klar over det. forresten ettersom jeg lekte med gutter eller gjorde "gutteting" så gjør jeg det meste selv av mekking, snekring ++ (det som er lov selfølgelig) og lært det av gutter og av meg selv. Bare positivt å leke med begge kjønn helt topp. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7267817-guttejente-og-hva-s%C3%A5/#findComment-7303505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #6 Del Skrevet 1. desember 2006 Jeg var selv guttejente som liten, og når du beskriver jenta di kjenner jeg meg veldig igjen. Gjett hvem som ville være cowboy og ha pistol under karnevalet? Synes du skal ta en prat med barnehagepersonalet og fortelle at du synes det viktigste er at hun får være sammen med de hun trives sammen med, leke de lekene hun vil osv. De har ingen grunn til å tvinge henne til å bli mer jentete. Når det er sagt, så synes jeg det er greit om de ansatte av og til oppmuntrer henne til å leke med de andre jentene. Det mener jeg, fordi jeg husker selv at det var vanskelig å vite hvordan jeg skulle leke med jenter da jeg kom i 9-10 års alderen, fordi jeg alltid hadde lekt med gutter. Men da vi etterhvert fikk interessert for å kjærester og sånn, falt jeg litt utenfor, fordi jeg kjente guttas verden mye bedre enn jentenes. Jeg led ikke akkuratt noen nød, men jeg husker godt at jeg fikk en liten krise da jeg havnet midt i mellom. Det kan være fint å lære seg å leke med både gutter og jenter, og barnehagen kan godt legge til rette for det. Men det meste av tiden, bør hun få velge selv! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7267817-guttejente-og-hva-s%C3%A5/#findComment-7314976 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #7 Del Skrevet 1. desember 2006 Jeg er helt enig i det du sier, Kan ikke forstå hvordan barnehagen klarer å lage et problem ut av dette. Jenta di har venner og høres ut til å trives godt. Hva er da problemet? Jeg tenker også at hun kanskje vil bli mer opptatt av jentene senere, ikke at det er så viktig, men vi vet at det med kjønnsforskjeller i vennskap ikke er viktig i de første årene. Det er heller ikke slik at guttejenter blir lesbiske etc (som om det i tilfelle skulle vært noen katastrofe). Jeg syns dette høres ut som gammeldagse holdninger, og jeg syns du skal være tydelig på hva du syns er viktig for barnet ditt, og at du er opptatt av at hun har venner i barnehagen. Spør de rett ut hva de egentlig er bekymret for. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7267817-guttejente-og-hva-s%C3%A5/#findComment-7315593 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2006 #8 Del Skrevet 2. desember 2006 Takk for gode svar, alle! Jeg har kommet til at det er nok bare en av assistentene som stadig kommer inn på temaet. En nydelig ungjente med muslimsk bakgrunn. Det kan være hun er vant til litt større kjønnsskiller enn oss? Uansett, neste gang hun kommer inn på temaet har jeg tenkt å si klart hva jeg tenker. Angående de andre barnehageansatte tror jeg jeg venter litt, de har mer konstatert at slik er hun, på samme måte som jeg ser det. Kjenner meg igjen med det med å falle litt utenfor en periode når det blir jentelustendenser blant guttene. Jeg fikk litt færre å velge blant en periode, egentlig en ganske lang periode, da de fleste jentene var opptatt av sminke, fnising osv. Det er ikke lett å være den som skiller seg ut, men det er heller ikke lett å prøve være en annen enn den man er... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7267817-guttejente-og-hva-s%C3%A5/#findComment-7317953 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå