Gå til innhold

Linni Bernardotte, Vivi Berarndotte eller Tutta Barnardottè?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hehe, dette synes jeg var noen fantastiske navn! har du vurdert

Pippi Bernardotte eller Tuppen Bernadotte?

(Bernadotte er etternavnet til den svenske kongefamilien dessuten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje jeg ville undersøkt om du får lov til å bruke det til dattera di. Det er tross alt etternavnet til den Svenske kongefamilien....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk, da jenter!

Bernardotte het bestemorenmin som jeg var velidg glad i. Linn er nydelig navn, Vivi kjempeskjønt. Jeg forstår at Tutta er litt uvant, men Linn og Vivi? Årlig talt... Har dere ingen råd å gi, så ikke skriv noe.

HL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med en klype salt at din bestemor het Bernardotte/Bernadotte, det er ikke et pikenavn brukt i Norge, men et fransk etternavn.

Men, Bernadette er et pikenavn. Jeg heter det. Bernadette er en katolsk helgen som så Jomfru Maria i 18 forskjellige visjoner i en grotte i Lourdes i Frankrike. I dag valfarter det mennesker dit for å bli helbredet av vannet fra kilden i grotten.

http://www.nuk.no/arken/artikler/bernadette.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du søkte på kvinnenavnet: Bernadette

Det er 31 kvinner som har Bernadette som første fornavn.

Det er 13 kvinner som har Bernadette som eneste fornavn.

Du kan selv søke på de andre på www.ssb.no/navn

Og dersom dere ønsker å bruke dem, må du har særdeles vektig begrunnelse, og søke tillatelse fra fylkesmannen - eventuelt være i slekt med svenskekongen! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vivi og linn er jo navn som er mye brukt, linn mer enn vivi. Men jeg kjenner 2 som heter vivi jeg da.

Det andre navnet synes jeg ikke noe særlig om, men skjønner at du vil bruke navnet til en bestemor som har betydd mye for deg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo skrevet Bernardotte på 3 forskjellige måter??? Bernar. berarn og barnar?????

Lurt å sjekke opp før dåpen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bernadotte er vel ikke et så uvanlig etternavn? I Frankrike mener jeg..?

Jean Babtiste Bernadotte/ Carl Johan var jo ikke noen stor adelsmann, han var jo bare en dyktig kriger i Napoleons hær? Eller...? Kanskje jeg husker feil, men jeg mener han bare var lavadel. (og det er familienavnet mitt og: ingen restriksjoner mot å stjele etternavnet mitt i Norge..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...