Gå til innhold

2. trimester begynner jo ikke i uke 12! :P

Anbefalte innlegg

Usj. 2. trimester begynner i uke 13+2 for å være helt eksakt ;-) Hvorfor "jukse" og flytte seg over i uke 12?

Et svangerskap varer ca. 280 dager. 280 delt på 3 blir 93.33 dager noe som tilsvarer 13 uker og 2 dager. Om man deler 40 uker på 3 blir jo heller ikke det 12 uker, men 13 uker og 2 dager :-) Hvis hvert trimester varer 12 uker så ville jo svangerskapet bare vart i 36 uker (er jo enkelte dette er tilfelle på, men er jo vanligst å si 40 uker da).

Gravide kvinner nå til dags altså!

Fortsetter under...

det er barnimagen som tar feil da. på de fleste andre steder så står det når uke 13 begynner! dessuten varer et svangerskap i 40 uker ikke i 36 .. barnimagen har bare forlenga 2. trimesteret for å få det til å stemme.. men er feil :P

Annonse

Annonse

Det er riktig at 2. tri ikke begynner i uke 12. De aller fleste steder regner fom 13+0 som 2. tri, og ikke 12+1. BIM kaller det den trettende uke, men på f.eks babyverden.no er 13. uke den uken fra 13+0 tom 13+6. Derfor; Man er ikke i 2. tri før man er 13+0! Som nevnt tidligere er svangerskapet 40 uker, ikke 36. Det at BIM kaller det den 13. uke, gjør egentlig at det bare blir tull. Leste en forklaring fra JM Siri en gang på et annet innlegg hvor hun forklarte dette... Når man er 12 fullgåtte uker kan man hoppe over til 2. tri... Står tom det i svangerskapskalenderen fra Schibsted.

Fy skamme meg da..... jeg er i uke 10...Ja, uke 10....og det hender da at jeg er her inne for å lese litt. Unnskyld hvis jeg støter noen ved å komme inn i forumet deres før tiden.

Tenk at du anonym gidder bry deg med dette!!!! Av og til undrer jeg meg over hva folk gidder henge seg opp i her inne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...