Gå til innhold

Norge best på assistert befrukning:-)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei Mollami:-)

Synes dette er litt rart med tanke på hvor lite norske leger har lov til å gjøre med eggene våre. Verken gen-testing eller assisted hatching brukes her. Og langtidsmodning (odling) er det vel bare Tromsø som driver med...

Vi regner med neste forsøk i utlandet (må bare komme meg igjennom rugeperioden først).

Klem

Ja, du sier noe...Det er litt rart. Samme dette med at folk vil komme hit til lands for å gjøre forsøk, mens mange norske heller sverger til utlandet.

Neste forsøk??...;-)

Lykke, lykke til på torsdag!!!

klem

Hei på dere!

Nå oppdaget jeg riktignok at dette med å være best gjelder alle de skandinaviske landene, men jeg har en teori om hvorfor Norge stikker seg ut som en av de beste.

Alt bygger jo på statistikk, og jeg vet f.eks. at noen offentlige klinikker ikke tar imot pasienter som de har grunn til å tro at ikke vil lykkes.

Behøver jo ikke nevne klinikknavn her, men vi ble jo faktisk anbefalt å dra til utlandet av vår spesialist, både pga. at erfaringen er lengre og de har lov til å mer (ass.hatching osv) om det skulle vise seg å bli nødvendig, MEN IKKE MINST PGA. AT DEN AKTUELLE KLINIKKEN IKKE VILLE TA OSS I MOT FORDI VI HADDE SÅ DÅRLIGE PROGNOSER.

Om dette gjelder for flere, er det jo ingen sak å produsere god statistikk. Om man bare tar i mot de pasientene man har god tro på at skal lykkes, mener jeg.

Virker jeg litt negativ og bitter i forhold til de norske klinikkene? Hmmm.. ja, det sitter fortsatt en liten tagg i meg når det gjelder behandlingen vi fikk her til lands, ja.. Vi endte jo opp med å ikke gjøre noe annet enn "vanlig" ICSI og akkurat det kunne vi vel fått lov til å i alle fall gjøre ett forsøk på her i landet også?

Norske klinikker er helt sikkert bra, det tviler jeg ikke på, men hva som bidrar til den gode statistikken... det er nok litt av hvert, tror jeg, og ikke alle valg som tas baseres på hensyn til pasientene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...