Gå til innhold

Kan jeg ydmykt be om litt hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har ikke født enda, men har en ting som bekymrer meg litt, og jeg skulle veldig gjerne ha fått noen råd fra dere som har erfaring.

Jeg lurer på dette med klyster under fødselen. Jeg har litt fobi anngående alt som har med rumpa å gjøre, og kjenner at jeg får panikk når jeg tenker på å måtte ta klyster. Men samtidig er jeg kjemperedd for å bæsje mens jeg føder. Hva skal jeg gjøre? Jeg er redd jeg ikke kommer til å tørre å presse ut ungen i redsel for å bæsje på meg.

Vær så snill og gi meg mange svar. Det vil virkelig hjelpe meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta klyster! Jeg tenkte også som deg, men det er fort gjort! Du må presse for å få ut barnet uansett om du vill eller ikke, og da er det greit at tarmen er tømt!

Skrevet

Jeg har født 3 barn og har ikke fått klyster en gang. Når fødselen begynner vil du (de fleste) automatisk få "bæsje" trang og gå på do, og det er ikke noe problem å gjøre det. Bare litt ubeh. midt i en ri. Jeg har vært tømt alle 3 gangene før jeg kom så langt som å skulle presse ut babyene, kom bare litte gran. Og det siste du tenker på når du ligger der, er om du bæsjer på deg eller ikke, og jordmødrene er så vandt til det.

Ikke noe å tenke på.

Lykke til!

Skrevet

brukte ikke klyster.

bæsjing er vel noe en ikke tenker så mye på når ungen er på vei ut.

de som tar i mot ungen har sett mye rart så de bryr seg ikke om det

Skrevet

Jeg ville ha klyster men fikk ikke.

Merka ingenting under fødselen,men mulig det kom noe...

Likte ikke tanken på det jeg heller, men skal love deg du får andre ting og tenke på...heheh

Skrevet

Siden pressrier kjennes ut som du må drite er det greit å ha gjort det på forhånd så du ikke ligger der og skriker" jeg må på do.." :)

Dagens visdomsord fra meg...

Skrevet

Jeg ville egentlig ha klyster i frykt for å bæsje under fødselen. Men det som skjedde her var at det kom av seg selv et par timer før pressriene startet. Dessuten skal jeg love deg at jeg ikke tenkte på det i det hele tatt under selve pressingen. Tror ikke det kom noe her, men tror helt ærlig ikke jeg ville merket det en gang hvis det gjorde det. Ikke tenk for mye på det du, enten du velger å gjøre det på den ene eller den andre måten, så er jordmødrene vant til det meste, og er veldig diskre rundt det =)

Skrevet

Det gikk så fort hos meg at da jeg skulle til å spørre om klyster så kom pressriene..... og ja, jeg bæsjet under fødsel...var ganske obstipert fra før.

Men tror nok det er ganske vanlig...jm bare smilte og sa jeg ikke var den første nei da jeg nevnte det etterpå:0)

Skrevet

Jeg også tenkte sånn.. fikk spørsmål om å få klyster.. men var ikke sikker på om jeg ville.. tenkte jeg skulle vente litt..

Men så plutselig så var babyen født.. uten klyster og uten at jeg bæsja på meg :)

man rekker ikke tenke så mye på sånne ting..

Skrevet

Signerer her... grudde meg skikkelig til dette, men da dama spurte var det liksom helt greit. Det var fort gjort, og ikke vondt eller noe.

Skrevet

Jordmor prøvde å sette klyster på meg, men jeg ba henne stoppe opp fordi det var veldig ubehagelig. Men nå sitter jeg her å tenker at kanskje jeg hadde klart å gjennomført det med glidekrem. Min fødsel endte i ks, så jeg vet ikke om jeg hadde bæsjet eller ikke under en vanlig fødsel. Du kan jo se det an i timene før fødselen, klarer du å gå på do i timene før og får tømt deg er det ikke sikkert at du trenger å få klyster.

Men uansett hvordan det går så er jordmødrene vant med avføring under fødselen, det er jo ikke alle som rekker å få klyster.

Lykke til med fødselen

Skrevet

Jeg fikk ikke klyster. De spurte meg da jeg kom på sykehsuet, om jeg hadde vært på do i det siste, og jeg sa ja (for det hadde jeg), og da var det ikke mer snakk om det.

Tro meg, du tenker IKKE på at du kommer til å bæsje når du ligger der og skal presse ut ungen.. Selvom du tror det nå, så er det noe av det fjerneste jeg tenkte på i alle fall! Bare få den ungen UT!!! Hehehe..

Skrevet

Jeg tenkte også litt på det der før fødselen. Men midt oppi det hele spilte det ingen rolle. Jeg lå i badekar under åpningsriene, og vel... Du kan si jeg ikke rakk meg utav det før pressriene startet og ja, du skjønner resten... Ikke det fineste minnet fra fødselen, men der og da spilte detaltså ingen rolle. -Og det gjør det forsåvidt ikke i dag heller ;-)

Tror kanskje jeg vil være...

Skrevet

Jeg hadde diare de timene jeg var hjemme før riene satte igang - så jeg var veldig tom i magen og tarmen da jeg kom på sykehuset. Fikk tilbud om klyster, men sa nei fordi jeg følte meg så tom.

Et godt tips om å føde: når du skal presse ut ungen på slutten, så press AKKURAT som om du skulle ha presset ut en hard bæsj (rødme...). Det er DA det fungerer. Alt annet er ikke trykking.

Så siden det er de musklene du skal presse på, så syns jeg du skal bite i det sure eplet og ta klyster!!! Hvis du da ikke har hatt diare tidligere da.

Lykke til med fødsel og nurket!

Skrevet

ingen trøst kanskje, men jeg rakk ikke hverken klyster eller bedøvelse, fødsel hadde begynt da jeg ankom sykehus. Tenkte mens jeg lå der at mens jeg pressa så kom det kanskje litt avføring, men det hadde det vist ikke gjort da jeg spurte. Føltes sånn ut hele tida. Litt ekkelt å gå på do etter fødsel og, minner fra fødsel dukker opp så det kan fint ta ett par tre dager føre du får gjort litt bommelom, men helt normalt og vanlig :)

Lykke til! Det kommer ut en hærlig bylt og alt er verdt det :)

Skrevet

De fleste får litt diare når fødselen starter:) kroppen ordner opp av seg selv..

Skrevet

Jeg ville ha klyster (var livredd for det samme som deg) men fikk det ikke...fordi jeg hadde vært på bommelom "kort tid" før fødselen...og det gikk så bra så...:) Jordmor sa at hvis du har vært på bommelom "kort tid" før fødselen går det "alltid" bra:)

Skrevet

jeg fikk ikke klyster (ble ikke tilbudt, og glemte det selv helt bort).

Men merket at jeg MÅTTE PÅ DO (måtte nr 2), samtidig som pressriene kom. De insisterte på at jeg ikke skulle på do, og at det ikke gjorde noe om jeg bæsjet under fødselen. Men jeg fikk så sperrer under fødselen, at jeg ikke klarte å presse under fødselen - jeg fikk det rett og slett ikke til, for jeg klarte ikke når jeg visste jeg måtte på do (og samboeren min var med, ville ikke drite foran han).

SÅ jeg gikk på do, med epiduralstativ og greier, og dreit MASSE.

Var et helvete pga alle riene, men kjempeglad for at jeg gjorde det - for når jeg kom tilbake, så fødet jeg i fødekrakk, og da trykket jeg som en gal uten hemninger!

Skrevet

Jeg fikk ikke klyster..kan vel ha noe med det at jeg kom inn på føden med 8cm åpning å gjøre. Gikk fint uten,kom ikke noe ut der bak hos meg hvertfall :)

Skrevet

Ej anbefala dej å ta klyster! Ej også ha litt panikk for det. Kom på sjukehuset med 8 cm opning, men vatnet hadde ikkje gått! Fikk klyster, merka det nesten ikkje. Gjekk på do, når den tid kom, Pressa så hardt at vatnet gjekk. Då va det gjort, og fødselen var for alvor igang! En time etterpå va prinsesså født! :D

Lykke til med fødselen! :)

Skrevet

Dette er vel ingenting å tenke på. Jeg har for det første hørt av flere som har fått klyster at de angret på det. De måtte ha hjelp til å gå på do og måtte sitte på do mens samboer og jordmor var der inne og holdt dem oppe. Vet ikke hva som er verst...

Jeg tenkte ikke på det engang, og fikk derfor ikke klyster. Og da fødselen var i gang var bæsjing det siste jeg tenkte på, for å si det sånn. Tviler på at du kommer til å ikke ville presse ut ungen når den tid kommer (men jeg ser av et innlegg over her at det var en som følte det sånn - så man vet vel aldri). Hvis du har som jeg hadde det var jeg så lei av den klumpen inni magen som ga meg rier at jeg ville bare ha den ut. Legene har nok sett bæsj før. Og barnefaren er nok mest opptatt av at han blir far når det kommer, hvis du tenker på det.

Skrevet

Jeg ville i utgangspunktet ikke ha klyster, men da jeg tenkte på alternativet, at jeg kunne bæsje samtidig som jeg presset ut ungen, ja så var valget veldig enkelt!! Jeg valgte klyster, og synes faktisk i ettertid det var litt rensende på tarmen.

Jeg kommer nok til å gjøre det igjen, helt klart!! Når det er sagt, så var tanken på å bæsje under pressriene forsvunnet når jeg var midt i fødselen. Kunne ikke brydd meg mindre over det, jeg ville bare ha vidunderet ut.. Dessuten var jm så behagelig og profesjonell.. De har nok sett det meste!

Ta klyster du, så slipper du å tenke på det!

Lykke til med fødselen, jeg misunner deg opplevelsen:-)

Gleder meg til min neste:-)

Skrevet

Jeg var også redd for det. Men at du ikke kommer til å presse ut ungen.. ha ha.. bare vent ;-)

Jeg fikk lystgass og den funka som klyster på meg.. da sprang jeg på do.

Skrevet

vet du :-) oppi det hele tenker du ikke så mye på slike ting... Jeg hadde også tenkt å få klyster, men de verken spurte eller tilbydde meg det (?)

Kan legge til at jeg var å bæsja litt før vi skjønte jeg skulle føde og reiste innover... Lucky for me :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...