Gå til innhold

min jente på 7 uker vil ikke sove...Hjelp!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva gjør jeg galt.har ei jente på 7 uker. Hun vil ha pupp HELE dagen og dette har vart i 4 uker. Og hun sover ikke på dagen , noen dager er ok men ellers sitter jeg med henne og ammer hele dagen. Hun sover bra på natten men sovner ikke for natten før i 01 tiden sover da til ca 09 , med ett par amminger i løpet av natten. Har noen lurer på max25 min på formiddagen. Fra ettermiddagen til hun sovner for natten sover hun ikke, max 15 min nå og da.

Har fått råd av hs og gi litt tillegg så hun skal bli god og mett, og da drikker hun til hun er mett, men våkner igjen med en gang. . Hun sa barn på den alderen skal sove ca20 timer.. Hjelp sier jeg bare..

Har overhodet ingen rutiner på måltidene og heller ikke soving,

Får heller ikke til noe kvelds legging da hun våkner igjen med en gang.

Hun er en blid og våken jente skriker ikke noe særlig og har ikke noe smerter. Smokk tar hun av og til.

Men hun klarer ikke roe seg og finne den dype søvnen, skal bare ha mat...Er bekymret for at noe er feil. Hun skriker av og til på kvelden pga av at hun er så overtrøtt og sliten.

Nå er jeg så utslitt, har mistet mat lysten selv, og humøret går utover min sønn på 2,5 som krever sitt også..

Noen som kan hjelpe meg, vil så gjerne få litt rutine på ting, at hun f. eks spiser med to timers mellom rom , blir god og mett og har sine lurer utover dagen, og kvelden..

Uff dette blir langt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan legge til at dette ikke er økedøgn for det har vart i 4 uker snart.

Skrevet

Jeg har en sønn på 6 uker som heller ikke sover mye på dagtid - og jeg tror det er bare tull at barn på den alderen skal sove oppimot 20 timer (har også lest dette). Flere i min barselgruppe forteller samme historie som deg og meg, så dette er nok ikke uvanlig.

Jeg har innsett at lillegutt ikke vil sove alene i vogga si på dagtid, så det som har funka her i huset er at jeg skaffet meg en ringslynge (www.babyholder.no) som jeg bærer ham i så og si hele dagen når han ikke er oppe for å spise eller bli stelt. I denne sover han godt, og han kan sove opptil 2 timer om gangen (men oftes tar han seg smålurer på 30-45 minutter).

Jeg peøver å la det gå minst to timer mellom måltidene, men ellers så gir jeg ham mat når han vil ha og har ikke prøvd å påtvinge ham noe rutiner i så måte.

Om kvelden ammer jeg ham ofte, og vi legger ham i vogga engang mellom 22-22.45 (god og mett og trøtt), og i de siste tre ukene har vi aldri måtte ta ham opp igjen, han sovner alltid! Tror det har hjulpet at han sover mer på dagtid etter at vi fikk slynga slik at han ikke blir overtrøtt på kvelden.

Skrevet

Har ikke så mange råd å komme med, men kan kanskje hjelpe litt å høre at du ikke er alene:) Har også enpå syv uker og her er det også veldig lite soving på dagen, må enten ut å trille eller bysse for å få han til å sove. Da kan han sove maks en time i strekk. På natta sover han ca syv timer med to amminger. I følge min helsesøster skal sånne små sove mellom 12 og 20 timer i døgnet, dersom de sover mindre enn 9 timer så bør man ta en tur til legen for å utelukke at noe er galt. Må innrømme at vi sliter med å komme over 12 timer,men det går stort sett. Ja, det er veldig slitsomt, men jeg trøster meg med at det ikke kommer til å vare evig (forhåpentligvis!). Når det gjelder ammingen så kan du jo prøve å drøye tiden mellom måltidene lenger og lenger. Prøv å avlede et kvarter eller halvtime, få pappaen til å bysse og kose. Det hjalp ihvertfall her, nå kan det gå fra en til fire timer mellom ammingen. Hvis du er helt utslitt så få pappen eller andre til å stille opp ei natt,slik at du får sove ut skikkelig. Sammenhengende søvn gjør underverker:) Lykke til!

Skrevet

Jeg føler så med deg! Har ei på snart 5 mnd og hun startet først i forrige uke med å sove på dagen. Jeg har også ei på 2,5 mnd som skal ha oppmerksomhet. Jeg har vært rimelig fortvila, puppen har hengt ute absolutt hele dagen hvis ikke har det bare vært gråt. Til og med jeg har satt med ned å grini i ren frustrasjon. Min sovnet også ved ett tiden om natta, ved puppen selvsagt, man kan bli sprø av mindre. Vet ikke om dette hjelper men: HOLD UT! Det blir bedre selv om det ikke ser sånn ut nå. Etter hvert viser de tydligere at de er trøtt og da er det lettere å få inn dagsovingen synes jeg, for da ser du helt tydelig når det er sove tid! Lykke til! Ditt innlegg kunne ha vært mitt for noen uker siden. Du har sikkert prøvd det meste så jeg har ikke noen gode råd å komme med. Når tulla mi var så liten var det bare andre enn meg som fikk henne til å sove!

Skrevet

Skyt meg gjerne for at jeg sier dette, men hva med å prøve å legge henne på magen litt? Under oppsyn selvfølgelig! Kan hende hun finner roen lettere da...

Skrevet

Enig med anonym her, legg henne litt på magen på dagtid mens du vokter som en hauk. Ellers synes jeg det høres ut som om hun bare er våken og intelligent:-) Nysgjerrig og vil få ting med seg? Hvis hun er sulten, men skriker ikke, betyr det at hun er trygg, vet at hun får mat, så hun blir ikke redd når hun blir sulten. Det kan jo faktisk hende hun ikke blir mett av mme heller. Noen må faktisk ha grøt fra de er to mnd. Jeg vet om flere, den ene er en voksen, flott dame nå. Hun fikk ingen problemer. Grøt fra to mnd, skive fra fire mnd. Sjeldne tilfeller, men de eksisterer like fullt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...