Gå til innhold

forbanna helsevesen!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

sitter her helt på gråten jeg. Ringte nettopp jordmora mi, pga at jeg har ligget med halsbetennese i 5 dager nå. har store smerter i magen (luftsmerter tror jeg) og kaster opp en del ganger pr dag.

Jordmora mi sa at jeg måtte ringe til lege med en gang, siden jeg ikke beholder verken mat eller drikke jeg inntar.

legesenteret mitt har idiotiske telefontider, så jeg ringte på øyeblikkelig hjelp tlf. fortalte om tilstanden min, og fikk beskjed om at dette var da ingen grunn til å ringe øyeblikkelig hjelp.. jeg kunne da ha ventet til kl. 13!!!

jeg svarte at jordmor hadde bedt meg om å ringe med en gang som sant var...

iallefall: sekretæren tok en tlf til legen, og jeg hørte hun si : "hei, det er en jente som er gravid og har litt vondt i halsen her, kan du ta henne inn idag?"

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

LITT VONDT I HALSEN??? som om det var det jeg hadde sakt! selvfølgelig ville ikke legen ta meg inn da. blir så forbanna at jeg kunne grått meg ihjel.

men jeg ringte til jordmora- fortalte akkurat hva som var blitt sakt- å nå skulle hun ta affære selv... så nå sitter jeg å venter spent på tlf!:)

snakk om uprofesjonelt legesystem!!! blir så lei meg:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj, er det mulig?? Blir nesten sint eg, det er nåken i det helsevesene så absolutt ikkje sko hatt vore der.

Håpe alt går bra med deg, og du får god hjelp :)

Skrevet

Hei!

Må si meg enig i at halsbetennelse ikke akkurat er telefonen for å ringe til øyeblikkelig hjelp telefonen. Greit at jordmoren sa du skulle ringe med en gang, men noen akutt situasjon var det vel ikke akkurat.

Kommentaren fra sekretæren var unødvendig, men samtidig skjønner jeg at man blir oppgitt over at du ringer øyeblikkelig hjelp for slike problemer. Hadde du hatt blødninger etc. hadde jeg skjønt det.

Uansett; liker du ikke legen din kan du jo bare søke om å få byttet fastlege.

Så sorry; her må jeg si meg uenig med deg. Håper uansett at du kommer deg til legen og at formen din blir bedre. Har selv hatt kronisk halsbetennelse i 3 år før jeg fikk fjernet mandlene.

Skrevet

Mener at halsbetennelse ikke er grunn til å ringe...! Ikke telefonen til å ringe...... :-)

Skrevet

akutt situasjon var det. når jeg hadde store problemer med å få mat i meg FØR jeg fikk halsbetennelse, og fortalte legesekretæren at nå hadde jeg kastet opp alt i en uke- vil jeg påstå var en god grunn.

det syns de på sykehuset også! Jeg kom meg inn i 16-tiden, helt utmagret.

legen ville gi meg intrevenøs med en gang. så nå har jeg vært under oppsyn i fire dager, pga av at JORDMORA mi ringte til sykehuset for meg. hun hadde sakt til dem at når fastlegen ikke kunne gjøre jobben sin, så fikk hun gjøre det selv.

føler meg heldigvis bedre nå.. har ikke kasta opp idag- første gang siden uke 5:) (er 11+5 nå)

blir bare så paff av at det går an å bli tatt så useriøst jeg...:/

Skrevet

Enig med deg.

De får ta alvorlig dem som ringer, det er jobben deres.

Sånn sett er d greit å være 3. gangs, jeg lar meg ikke avspise med å ringe senere hvis d er noe :)))

Skrevet

Synes du overreagerer litt jeg, ingen tvil om at du er syk men sånne mennesker møter man jo alltid på et eller annet sted. Da får man heller forklare slik at de forstår skikkelig, dårlig kommunikasjon går som regel begge veier. Hun mente sikkert ikke å være slem, forstod vel ikke hvor alvorlig det var da. God bedring!

Skrevet

Det var godt du fikk hjelp!!

Dette høres ut som skikkelig dårlig kommunikasjon og noen som heller burde la tvilen komme deg til gode.

Min erfaring er at man må legge skikkelig på for å få noe hjelp innen det offentlige, dersom man ikke har en super jordmor eller fastlege.

Skrevet

det var då fælt så vennlige folk her inne var idag ;)

joda, mulig jeg hadde tenkt det samme selv om dette var første gang de misforstod meg. men de fleste på helsesenteret er helt blåst i huet..

for å si det sånn , jeg er ikke den eneste som reagerer på holdningen deres. har gitt dem noen år nå- men nå gidder jeg ikke mere- får bare skifte lege til et annet legesenter

Skrevet

Hvis du mener at du ringte 113 (øyeblikkelig hjelp) så mener jeg at du kanskje tok litt hardt i, du holdt jo tross alt ikke på å dø heller... (siden det var pga at du ikke holder på maten jordmora ba deg ringe ...)

Men jeg håper du etterhvert kom i kontakt med noen som kunne hjelpe, og at ting går bedre med deg nå!

God bedring!

Skrevet

neeei nei nei!;) jeg ringte ikke 113!

legekontoret mitt har 3 timer ringesentral, og visst man da ringer utenfor den tiden, må man ringte et annet nummer for å få fortere svar- visst du skjønner...:)

ikke rart folk reagerer visst de trodde jeg ringte 113 da.. puh... godt å få oppklart det;)

Skrevet

Hei !

Skjønte hva du mente med en gang, jeg ! Og jeg har stor forståelse for frustrasjonen din. Jeg jobber i helsevesenet selv, i et akuttmottak, faktisk, og tar i mot pasienter "som deg" ukentlig, skikkelig dehydrerte og med nedsatt almenntilstand - ikke slik en gravid kropp skal være over tid. Vi tar imot slike pasienter ganske kjapt og setter i gang med intravenøs væskebahandling og glucose ( sukker ) for å gi kroppen sårt tiltrengt næring. Det er ganske fantastisk å se hvor fort de ofte kommer seg bare av dette, men pasientene blir ofte inneliggende et døgn, eller flere, til elektrolyttene ( kroppssaltene ) og andre viktige blodverdier har normalisert seg. Når du kaster så mye opp som du gjør, mister du ikke bare mye væske, men store mengdre livsviktige salter. Disse inngår bl.a. i nerveimpulsene våre, hjerteaktiviteten, og ellers alt muskelarbeid. Og da mener jeg alle små og store muskler som utfører livsviktig arbeid inni kroppen vår. Hjertet er jo f. eks. bare en stor muskel. En bruker i tillegg opp det meste av energilagrene en har lagret i kroppen, og når cellene begynner å gå tom for dette, er det jo ikke rart en kan bli svært dårlig. Alle klarer å gå en liten stund med oppkast/diare, men en uke, og når du i tillegg er gravid, begynner å bli drøyt. Du har sikkert også merket at du er veldig svimmel. I tillegg til grunnene nevnt over, vil blodtrykket ditt falle litt, pga. mindre væske i blodbanen. Dette gjør deg svimmel; hjernen din lider ofte noe/mye under dette blodtrykksfallet. En relativt ung og frisk kropp kompenserer som regel med å øke pulsen ( hjerteaktiviteten), men dette er bare over kortere perioder, ikke dager. Du blir helt sikkert mye bedre med litt væskebehandling og når infeskjonen gir seg, jeg synes oppriktig synd på deg, det er ille nok å være så syk når en ikke er gravid ! (: Det er ellers veldig synd og faktisk irriterende når sekretærer ikke klarer å formidle et såpass klart budskap som ditt. Har opplevde det der ørten ganger selv. Det er desverre slikt som skjer innimellom. Ønsker deg gooood bedring og lykke til ! ((:

Skrevet

Godt du fikk hjelp tilslutt søta. Men jeg har lyst til å benytte muligheten til å spørre Liten007. Er det ikke noe behandling å få for halsbetennelse når man er gravid? Er penicillin så farlig? Jeg sliter også nemlig med halsbetennelse. Ble nervøs i natt når jeg nesten ikke fikk til å svelge. Men allmenntilstanden min er fin da, jeg kaster ikke opp og sånn. Har heller ikke feber. Men har tatt paracet to ganger på fire dager for smertene

Vil det virkelig gå over av seg selv?? Uten behandling?

Skrevet

det var en flott innlegg liten007.. godt med litt info fra folk som er inni systemet:) takker masse for det.

Nå stod jeg opp for en time siden, etter en natt med passe søvn. var så tett og vond i kroppen så måte hive innpå en paracet for å sove videre.

MEN er ikke så kvalm:) har spist en skive til frokost uten problem å greier...

så ser ut til at behandlingen virket. har ikke kasta opp idag heller, så håper det fortsetter den veien.

i så fall må jeg si at behandlingen på sykehuset var verdt det;)

men håper selvfølgelig at dere andre slipper unna.. ;)

Skrevet

Hei, Bluebell (:

Jeg er jo "bare" akuttsykepleier, men dette er i allefall det jeg kan si: Man pleier å dele halsinfeksjoner inn i to kategorier: de forårsaket av virus, og de forårsaket av bakterier. Førstnenvte kan ikke behandles med antibiotika, da virus ikke responderer på dette. Virusinfeksjoner skal gå over av seg selv, og halsen er da typisk rød og evt. hoven. Da gjelder det å behandle symptomatisk; smertelindre, drikke masse væske ved feber, ta det med ro osv. Bakterieinfeksjonkan derimot behandles med antibiotika, HVIS legen mener du trenger det. De fleste halsinfeksjoner går imidlertid over av seg selv, hvis man er ( ung og ) frisk fra før. Bakterieinfeskoner kan lage både røde og grønne sår i halsen, grønt av puss fra bakteriene. Disse er ofte mer vonde en de forårsaket av virus, synes nå jeg, og man kan ofte få mer feber, som i tillegg kan gå litt opp og ned. Man kan godt få Penicillin selv om man er gravid, den går i liten grad over i morsmelk, og det er ellers liten risiko for fosterskader/skadelige effekter på svangerskapsforløpet ved overgang i placenta. Leger pleier å være ganske restriktive med å forordne antibiotika mot halsbetennelse, da det er almenntilstanden til pasienten som egentlig sier hvorvidt han trenger det, og så vil man helst at antibiotika skal brukes så lite som mulig, for å prøve å forhindre resistens og dårlig effekt den dagen en virkelig trenger det, kan du si. Jeg pleier å pøse rikelig på med C-vitaminer hvis jeg kjenner antydning til halsvondt, dette hjelper immunforsvaret vårt og lager ellers forholdene i kroppen vår ugunstig for inntrengere. Håper dette var til litt nytte (:

Skrevet

Heey, takk for svar! Jeg vet ikke om det er virus eller bakterier for han testet ikke, kikket bare. Jeg tror nok dette skal gå bra jeg også nå, var på bedringens vei fredag og dro på jobb. Der bruker jeg stemmen mye og ble mye verre i løpet av kvelden, den natta var vond.. valgte å være hjemme fra jobb i dag, er fortsatt hes, men tror det går bedre nå. Er vel fred og ro jeg trenger. Men blir det for ille ringer jeg legen, så tar vi det derfra. Takk for omtanken og gode råd og info. Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...