Gå til innhold

for sent å begynne med tøybleier?

Anbefalte innlegg

han er 6 mnd nå...og eg har veldig lyst å begynne med tøybleier når me bare er hjemme, og kjøpebleier på tur osv. men er det bare dumt å begynne med tøybleier nå? vil eg spare penger på det? skal jo ha flere barn om noen år da, så kan vel bruke di da også?

kan noen hjelpe meg med hva eg trenger?og hvor får eg tak i alt eg trenger? og hva er beste løsningen?og vasking?

mange spm her....håper noen gidder å svare=)

takk=)

Fortsetter under...

Det er ikkje for seint å begynne med tøybleier.

Kor mykje du eventuelt sparar på det, kjem an på kva for ei bleieløysing du velger. Det er forholdsvis lett å kjøpe så dyre tøybleier at det omtrent ikkje løner seg økonomisk, men det er og mulig å gå for billegare løysingar. Bruker du bleiene på fleire barn vil du spare pengar på det.

Du treng bomullsbleie innerst (enten brettebleie eller formsydd) og så treng du eit sperrelag utanpå (enten syntetisk eller ull). Mange bruker brettebleier til å begynne med, og går over til forsmydde når babyen blir meir aktiv.

Hos www.babykos.no har dei formsydde bleier til 10kr stykket. I teorien kan du bruke dei utan noko utanpå fordi det er eit plastlag inne i bleia. Sjølv valgte eg å fjerne plasten og bruke ullbukse utanpå i staden for. Desse bleiene fins berre i str. 10kg og oppover (men sjølv har vi brukt dei frå småen var 7kg)

Når det gjeld vasking så er det sånn at ein har rispapir innerst i bleia. Så når babyen bæsjar så tar du berre rispapiret med bæsjen på og kastar i do. Den våte bleia puttar vi i ein pastkasse med lokk, saman med litt vatn med ein skvett eddik i. Vi vaskar bleier ca 2 gongar i veka, på 60 grader. Av og til køyrer vi eit par vask på 90 grader. Når babyen berre får morsmelk er rispapir unødvendig, for bæsjen renner igjennom uansett. Då kan ein enten skylle bleia før den går i bøtta, eller hive den rett i maskina.

Ellers er det gode tips å få på www.nostebarn.no. Det fins utallige andre nettsider, både i inn- og utland som selger bleier, søk på nettet eller leit gjennom innlegg her.

Slettes ikke for sent! Gå inn på tøybleieforumet på tettinntil sine sider. Her er bleieomtaler, masse erfarne mennesker og tips.

Kan anbefale popolino formsydde med ullbukser utenpå(selges hos nøstebarn vidunderbarn og hvis du skal handle raskt så jeg noen tilsalgs på finn. no også) disse bruker vi. Og er storfornøyde. Det finnes altiett bleier også men naturmaterialer med ull som sperrelag tror jeg er det luftigste. Når det gjelder vask og oppbevaring vasker vi(her må man gjøre det som passer en best) ca tredje hver dag og oppbevarer de i mellomtiden i tett bleiepose, tørker de på stativet(noen tromler de). Vet ikke om dette hjalp men ville gått inn på tettinntil, der fikk jeg masse tips da vi begynte.

takk for svar og hjelp=)

har veldig lyst til å prøve tøybleier, både pga det er billigere i lang sikt, og fordi llillegull er veldig plaga av bleieutslett selv om eg lufttørke han ofte...

eg har noen slags brettebleier her, tror di er fra sparkjøp....er dette brukbart? med brillebukser, rispapir og ullbukser? vil det holde tett?tenkte eg ville prøve det først,siden eg har en del av di, viss det går ann slik...og så gå over til formsydde når eg begynner å få teken på det=) vet dere om ei nettside der en kan se hvordan en bretter ei bleie?

takk for svar=)

HI

Annonse

Tror kanskje du finner brettemetoder på nøstebarn sine sider hvis ikke ligger det bilder med forklaring på tettinntil sine sider. Vet mange bruker brettebleiene fra sparkjøp, vi bruker noen brettebleier fra nøstebarn og de er ihvertfall store og gode!

takk for svar=)

hvor mange bleier kommer eg til å trenge da? tenkte å kjøpe noen popolino bleier=) di så så lettvindte ut=) og bruke brettebleier også=)

og hvoir mange ullbukser/sperrebukse trenger eg? skal di skiftes ut for hvert skift?eller bare når di er våte eller tilgrist?

takk for hjelp=)=)

Jeg vil anbefale deg å ha ihvertfall 15 bleier, det er kanskje litt lite det, men hvis du bruker en del brettebleier så tørker de superraskt(i motsetning til popolinoene, som bruker lang tid, men det er jo fordi de holder på mye væske). Ullbuksene henger du til lufting mellom skiftene, det har hendt jeg har brukt samme hvis den har vært"tørr", de blir som regel ikke direkte våte.Når de lufter er de som nye ved neste skift. Vaske de gjør du når de etter en laaaang stund begynner å lukte eller blir tilgriset(olivensåpe, eller gallesåpe er fint å bruke på flekker, direkte på flekken). Du trenger ikke lanolinkure de hver gang du vasker de heller.

Har du tre ullbukser har du til hvert skift og en i reserve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...