Gå til innhold

Tøff fødsel - keisersnitt neste gang?

Anbefalte innlegg

Hei.

For å være ærlig, skullejeg gjerne født vaginalt en gang til, men etter min erfaring med førstemann tenker jeg"aldri i verden".

Selve smertene skremmer meg ikke, men jeg fikk altså en tøff fødsel megd store skader. Legen som kom inn for å sy sa med en gang - her bør du vendte en god stund før du kan føde igjen...

Da jeg kom på etterkontroll sa hun at - neste gang har du et valg for å si det slik...

Vil det si at jeg da virkelig har et valg?

Nå hører det med til historien at vi holdt på å miste barnet vårt. Det fikk et langt opphold på intensiven. Forferdelig skremmende.

Heldigvis har alt grodd der nede, sexlivet er faktisk enda bedre enn før, merkelig nok? Men det er visstnok muskelvevet der inne som er så skadet at det kan bli en svært alvorlig skade om dette "slås" oppigjen.

Tror noen der ute at jeg nå kan belage med på Keisersnitt neste gang?

Jeg orker ikke å bli møtt med skremselspropoganda, da jeg fikk skikkelig sykehusskrekk etter fødselen.

De fant nemlig ikke ut hva som gikk galt med ungen vår. Født frsik, men "smittet med ukjent bakterie i timene etterpå... Evnt skader i åpniingsfasen som noen også har antydet.

Takker for svar altså :-)

Fortsetter under...

Tror kanskje du kan belage deg på ks, ja, i hvertfall må du belage deg på en ordentlig undersøkelse og sannsynligvis vekstestimering ol før fødsel.

Det journalføres at du har fått skader, om du forteller dette, vil de sjekke opp i det, og lytte til deg. På den måten får du de beste svara. Har hatt 2 ks selv, det var slettes ikke så ille, selv om vaginal fødsel er å foretrekke. Men barnets og din helse først!!!!! Det gjelder både fysisk og psykisk helse.

Bottom line: Du har et reelt valg.

Lykke til, mange klemmer!

Takk for godt svar.

Som du skriver har dette først og fremst en fysisk grunn, men den psykiske biten burde også telle ja.

Både min samboer og jeg har skjøvet marerittet rundt tiden etter fødselen bak oss, men ser vi noe lignende på tv feks, pipler tårene frem på oss begge. Utrolig tøft å nesten miste et barn, enda værre å gjøre det...Når jeg nå vil ha keisersnitt er det for barnet mitt, ikke nødvendivis for meg selv.

Takk for støtte, klemmer tilbake!

Hei

For to år siden var jeg gjennom en tøff fødsel som endte med at jeg revnet hele vegen og måtte sy et helt "broderi". Tok lang tid før jeg kom meg igjen. Nå er jeg gravid med nummer to og allerede tidlig i svangerskapet fikk jeg beskjed fra gynekologene ved sykehuset at vi måtte diskutere forløsningsmetode. Jeg var totalt uforberedt på å få dette valget og har tenkt veldig mye på det. Nå har jeg tatt et valg og fått keisersnittdato like på nyåret. Mener jo at du også bør få dette valget. Jeg har ikke blitt møtt med skremselspropaganda, men de sier jo selvfølgelig at det beste for barnet er en normal fødsel, men at det går bra med barn født med keisersnitt også. Men skal jeg tenke på meg selv er det ingen tvil om hva som er best, sier de. Lykke til.

Jeg har nettopp tatt KS, og kan trygt si at det ikke er noe å være redd for. Ungen er frisk og fin, og jeg er også i god form.

Hvis jeg var deg, ville jeg ikke vært i tvil. Verken med tanke på babyen eller meg selv - keisersnitt er et tryggere og bedre valg!

Regner nesten med at du kan velge etter denne opplevelsen.

Jeg hadde planlagt keisersnitt med nr. 1 fordi hun lå i seteleie. Det gikk så fint og det hele var faktisk en flott opplevelse fordi jeg var våken og kunne kjenne at babyen ble tatt ut. Fikk henne til brystet med en gang i noen min. før hun ble tatt ut mens jeg ble sydd. Var i fin form etterpå og melken kom med en gang. Hun scoret 10 av 10 på Apgar skalaen og har vaert helt fin etterpå, så alt i alt en kjempeflott opplevelse til tross for skuffelsen om at jeg ikke kunne føde vaginalt. Tror de fleste skrekk-historiene kommer fra haste keisersnitt.

Lykke til når den tiden kommer!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...