Nalle Puh 24pp Skrevet 28. november 2006 #1 Del Skrevet 28. november 2006 Hei! Som sagt var vi prövere(slitere..) i 1 1/2 år för vi fikk klaff denne gangen. Men da jeg var 10 uker på vei beg jeg å blö. Inn på sykehuset på fredag og den lille spiren var bare 7+4. Veldig trist. I går, mandag, var jeg inne til utskrapning. Nå kjennes livet veldig trist og tomt. Skal väre hjemme fra jobb denne uken. Men det som jeg går og tenker mest på, som alle andre etter en SA/MA, er når vi kan beg å pröve igjen. På sykehuset sa de minst 1 vanlig mens, helst 2 eller fler. Så idag ringte jeg min private gynekolog (håpet på å få et mer positivt svar) men han sa vent minst 3 mnd!! Denna elendigheta tar jo aldri slutt. :-( Han sa det var större sjangs for abort igjen om jeg ble gravid med en gang.Stemmer det??!!? På sykehuset sa de aldri hvorfor (jeg spurte, men hun bare smilte og fortsatte med noe annet). Vet at jeg er "barnslig" nå, forstår at det kanskje er bra for kroppen å hente seg inn etter dette....Men vet også at jeg IKKE kommer til å klare å vente. Så fort blödningen er ferdig hopper vi til sengs igjen. Har man forsökt så lenge som vi har gjort, er det veeeldig vanskelig å "miste" flere pp. Noen som kjenner seg igjen? Som også har värt igjenom SA/MA. Hvordan tenker dere? Hvor lenge venta/venter dere?? Dette ble veldig langt....Men mange tanker som snurrer rundt her oppe. Håper noen orker svare meg. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7262239-klaff-etter-1-12-%C3%A5r-men-s%C3%A5-manoen-med-erfaring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
2 fine små Skrevet 28. november 2006 #2 Del Skrevet 28. november 2006 Du er ikke barnslig, det er bare sunt aa blaase ut litt og klart du har lyst til aa proeve igjen, fortest mulig! Jeg kommer ogsaa rett fra legen naa, har faatt konstatert en incomplete abortion (som jeg tror er det samme som MA), og dette var noe jeg trodde var en ferdig SA. Gikk og ventet paa EL naa, og spurte sambo om vi skulle lage en gutt denne gang... Har et barn og to MA fra foer. Saa...jeg tenker ogsaa saa det knaker naa, og har to svar aa gi deg: Jeg ble gravid med datteren min 6 uker etter utskrapning etter andre MA. Alt gikk straalende og vi er en lykkelig familie paa tre i dag. Altsaa, bare proev!! Men, jeg ble naa gravid i en fei etter aa ha tatt ut spiral som sto i i 2,5 aar (som jo er noe helt annet, men ogsaa en anledning hvor man anbefaler aa vente en syklus foer man proever) og det endte opp i dagens konstatering av incomplete abortion. Saa.....hm, kanskje jeg vil hoere paa legens raad naa og vente i hvert fall en syklus. Meeeeeen, jeg er IKKE sikker paa om jeg klarer det, akkurat som du, og er like lysten paa aa bare kaste meg uti det. Dette ble du ikke klokere paa sikkert, men jeg er ganske ullen selv i dag, og sitter i samme situasjon som deg, kanskje noen andre har noen lure svar - og jeg kan henge meg paa traaden din? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7262239-klaff-etter-1-12-%C3%A5r-men-s%C3%A5-manoen-med-erfaring/#findComment-7262353 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Focusina Skrevet 28. november 2006 #3 Del Skrevet 28. november 2006 Historien du nå har beskrevet kunne vært meg bokstavlig talt. Forskjellen på oss er at min historie ligger tilbake i tid og har fortsatt i et lykkelig utfall :-) For 20 mnd siden skjedde dette altså meg. Gravid i 10 uke, mistet og vi fikk vite at forsteret døde i ca uke 7. Jeg var knust. Ikke minst fordi jeg hadde ventet i over ti år på å bli gravid. ( 8 års forsøk med eksmann - 2 års forsøk med nå værende samboer) Min MA endte med utskrapning. Ingen sa til meg at jeg burde vente med nye forsøk. Vi satte igang med en gang blødningene var over og vips gravid på første forsøk! Tror utskrapning "renser opp" litt der inne" Man kan jo ha polypper ol. uten å vite det. Disse hindrer graviditet hos enkelte. Det kan ta lengre tid enn første forsøk, men det er altså stort håp om at du blir gravid igjen. Du har tross alt blitt gravid. Selv om det er hardt å høre, så er altså tidlige SA eller MA naturens måte å ordne opp på. Når man står midt oppe i det er det likvel fryktelit vondt. Ikke minst fordi man i 10 uker har dannet en masse bilder om håp og forventning... Mitt tips til deg er å gå inn på "mistet" siden i dette forumet. Det hjalp meg veldig i sorgen. For å få håp kan du gå inn på mistet - gravid igjen siden. Mange blir gravide igjen. Selv ble jeg kjent med tre sa/ma jenter. Vi ble alle gravide igjen i løpet av tre mnd. I dag har jeg en frisk helt nydelig gutt på 10 mnd :-) I dag er jeg glad for at jeg har nettop han. Hadde jeg ikke hatt en MA, hadde jeg antagelig ikke hatt denne friske gode gutten i dag. Derfor ikke gi opp håpet. Om du klarer slapp av å ta det som det kommer. Lettere sagt enn gjort, men hvis du ser perioden fremover nå som en "hvile periode" i forsøkene, er det større sjanse for at du blir raskere gravid igjen. Vi tok oss en reise til Køben, kjøpte nye klær og nøt vin og kos. Prøvde å fokusere positivt, selv om jeg var trist. Lykke lykke til. Føler med deg og ønsker å gi deg HÅP.. Klem fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7262239-klaff-etter-1-12-%C3%A5r-men-s%C3%A5-manoen-med-erfaring/#findComment-7262444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Focusina Skrevet 28. november 2006 #4 Del Skrevet 28. november 2006 Min svigerinne forsøkte å bli gravid rett etter uttak av spiral - "bivirkning" = tvillinger ;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7262239-klaff-etter-1-12-%C3%A5r-men-s%C3%A5-manoen-med-erfaring/#findComment-7262493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nalle Puh 24pp Skrevet 28. november 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 28. november 2006 Tusen takk for flotte svar!! Trist at dere har värt igjenom det samme, men samtidig godt å höre at man ikke er ensom med sine erfaringer og tanker. :-) Nå skal det jo sies at vi har en flott og frisk datter på to år som satt på 1.forsök, og graviditeten gikk som en dans på roser. Denne gangen er det liksom ingenting som går den rette veien... Heldigvis har jeg verdens flotteste mann, som tröster meg og backer meg opp på alle mulige vis. Han tar det også tungt, men jeg er mer stressa enn han, dessverre (at jeg er stressa altså ;-). Han vil vel egentlig vente som legene sier, men om jeg vil forsöke med en gang er han med på det. Heldigvis! Har bestemt meg for at vi skal sette igang igjen etter at blödningene har sluttet, men at jeg skal forsöke å lure meg selv til å tro at det er en vile-pp. :-) Slitsomt å gå å håpe hele tiden, og så tärer det jo litt på forholdet at jeg hele tiden er lei meg og min mann må tröste meg. Så nå skal jeg "tenke positive tanker, bruke positive ord, gjöre positive handlinger, så det positive gror" (...en liten spire altså...) :-) Dessuten skal vi på julebord til helgen og bo på hotell i to dager. Skal virkelig forsöke å nyyte livet, min datter og min mann framover. Tusen takk for at dere svarte meg!! Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7262239-klaff-etter-1-12-%C3%A5r-men-s%C3%A5-manoen-med-erfaring/#findComment-7262717 Del på andre sider Flere delingsvalg…
2 fine små Skrevet 28. november 2006 #6 Del Skrevet 28. november 2006 Hei Focusina, Dette var et veldig fint innlegg for flere av oss i dag. Takk fra meg ogsaa. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7262239-klaff-etter-1-12-%C3%A5r-men-s%C3%A5-manoen-med-erfaring/#findComment-7262721 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Granny Weatherwax Skrevet 28. november 2006 #7 Del Skrevet 28. november 2006 Jeg har en venninne som hadde MA, og fikk beskjed om at hun burde vente i et par måneder fordi når man har utskrapning tar man bort alt i livmoren, og livmorveggene må få litt tid på seg til å bygge seg opp igjen, Regner med at det er slimhinner og slikt de snakker om da. Hun hadde en veldig sterk blødning to mnd etter MA, og regner med at det kanskje var et foster som ikke klarte seg pga for lite slimhinner. Et par mnd etter det igjen ble hun gravid, og har en flott 2-åring! Jeg selv hadde en SA uten utskrapning i oktober, og fikk beskjed om at det bare var å sette i gang igjen, fordi kroppen min var klar for en ny runde, siden jeg ikke hadde utskrapning. Så jeg ville ventet. 2 pp etter SA Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7262239-klaff-etter-1-12-%C3%A5r-men-s%C3%A5-manoen-med-erfaring/#findComment-7263036 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Focusina Skrevet 28. november 2006 #8 Del Skrevet 28. november 2006 Hei igjen. Jeg ville ikke ventet ;-) Det var ingen som sa at det var negativt å bli gravid igjen rett etter en ma. Legene jeg var i kontakt med, sa at det ikke var tilstrekkelig forskning på området. Følg magefølelsen, for her inne har vi alle ulike erfaringer... :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7262239-klaff-etter-1-12-%C3%A5r-men-s%C3%A5-manoen-med-erfaring/#findComment-7263069 Del på andre sider Flere delingsvalg…
StoltMammaForFørsteGang Skrevet 28. november 2006 #9 Del Skrevet 28. november 2006 Denne tråden var fin å lese for flere - tusen takk for deres bidrag. Ifm min abort (BO) fikk jeg også beskjed om å vente en mens eller to. Klarte ikke slå meg til ro med dette, så jeg søkte informasjon flere steder. Både jordmor og overlege på gyn (UNN i Tromsø) bekreftet for meg at årsaken til at det er ønskelig at en venter er for at det skal være enklere å fastsette termin og for at en psykisk skal komme ovenpå igjen. Det finnes ingen forskning på at det oftere går galt dersom man ikke har en mens mellom! Vi har begynt å prøve igjen, er veeeldig utålmodig - for min psyke er det helt klart best å vende fokuset fremover og prøve igjen! Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7262239-klaff-etter-1-12-%C3%A5r-men-s%C3%A5-manoen-med-erfaring/#findComment-7266607 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå