Gå til innhold

hjelp - kan jeg bruke bricanyl?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg skal besøke en venninde som har katt, i neste uke.

Før pleide jeg å ta allergitablett, og bricanyl før jeg besøkte henne - og bricanyl mens jeg var der.

Det fungerte ganske bra.

Men hva gjør jeg nå som jeg er gravid`?

Vet jeg kan bruke Polaramin isteden for min vanlige allergitablett men funker den like bra?

Og kan jeg bruke bricanyl mot astmaen min?

Håper noen kan svare meg på dette.

Skal ikke til legen min før neste tirsdag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I felleskatalogen står det: (www.felleskatalogen.no)

Bricanyl tabletter/inhalasjonspulver:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Preparatet kan brukes ved graviditet hvis fordelen oppveier en mulig risiko.

Står ikke noe om hva slags risiko, det er vel ikke dokumentert noe tenker jeg, derfor må de skrive mulig.

For Polaramin tabletter står det:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Lang klinisk erfaring indikerer ingen risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. Preparatet bør likevel ikke brukes under graviditet hvis ikke fordelen oppveier en mulig risiko.

Hva heter dcen vanlige allergitabletten din da? Du kan sjekke de selv på felleskatalogen.no. Om Polaramin fungerer like bra må du vel nesten bare teste ut. Jeg har iallfall ingen erfaring selv.

For å få svar på hva du kan bruke i stedet for Bricanyl, så må du ringe legen din, evt apoteket. Hvis det er reseptfritt, så trenger du jo ikke innom legen.

Lykke til!.

Skrevet

Man skal vel ikke bruke bricanyl de 3 siste månedene av svangerskapet..

Skrevet

Hei

Bare lurer på hvor du har sett at det har stått jeg ;-)

Er det noen av dere som bruker bricanyl nå i svangerskapet?

Skrevet

Bricanyl er jo ett av midlene man bruker for å stoppe rier da... så det kan umulig stemme at man ikke skal bruke det de siste 3 mnd. Jeg har selv knaska bicanyl for å få stoppa rier tidlig i svangerskapet..

Safeste er å ringe doktoren din.

Her blir det bare synsing og mening, snakk med noen som kan det!

Skrevet

Hei januarbaby

Bricanyl - altså astmaspray!

Tror du leste litt feil eller kan man spise det også?

KLEM

Skrevet

C Bricanyl

C Bricanyl Depot

Adrenergikum. ATC-nr.: R03C C03

T MIKSTUR0,3 mg/ml: Bricanyl: 1 ml inneh.: Terbutalin. sulf. 0,3 mg, sorbitol., natr. benz. (E 211), aroma, aqua purif. ad 1 ml. Bringebærsmak.

T TABLETTER5 mg: Bricanyl: Hver tablett inneh.: Terbutalin. sulf. 5 mg, lactos., const. q.s. Med delestrek.

T DEPOTTABLETTER7,5 mg: Bricanyl Depot: Hver tablett inneh.: Terbutalin. sulf. 7,5 mg, const. q.s.

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Preparatet kan brukes ved graviditet hvis fordelen oppveier en mulig risiko. Overgang i morsmelk: Passerer, men noen effekt på barnet er lite sannsynlig ved bruk av terapeutiske doser.

Bivirkninger: Forekomst av bivirkninger er avhengig av dose og administrerings måte. Initial dosetitrering vil ofte redusere forekomst av bivirkninger. Bivirkninger som f.eks. skjelving, hodepine, toniske muskelkramper og hjertebank forsvinner som regel spontant i løpet av de første 1-2 ukene av behandlingen. Som for alle beta 2-agonister finnes det sjeldne rapporter på hjertearytmier, f.eks. atrieflimmer, supraventrikulær takykardi og ekstrasystoler. Urticaria og eksantem kan oppstå. Søvn- og adferdsforstyrrelser som agitasjon, hyperaktivitet og rastløshet er observert.

Nei, leste ikke feil. Det brukes for å stoppe rier eller kraftige kynnere som gjør ting over lang tid. Vet det er astma/hjertemedisin, men de kan brukes.

Hentet fra babyverden:

Rihemmende midler: Brukes ved for tidlige rier, men man er usikker på hvor lenge de har effekt. Det vanligste middelet som brukes, heter Bricanyl, og gis som drypp intravenøst. Astmamedisin kan også være aktuelt fordi den løsner spenningen i glatt muskulatur, inkludert livmoren. Magnesiumsulfat er også et aktuelt middel.

Skrevet

Jeg finner ikkeno der om at det ikke skal brukes de siste tre månedene av svangerskapet.

Men: mitt siste innlegg i denne debatten :) Til hovedinnlegger: Helt ordentlig svar får du bare om du ringer lege eller apotek. Dette her blir bare synsing og tolking av felleskatalogen.

Lykke til!

Skrevet

Hei!

Tusen takk for svar!

Jøss da kan jeg tygge det også!

Må høre med legen på tirsdag om jeg kan få det!!!!

Skrevet

Er ikke samme sammensetting i de da. Dessuten er det jo for astma/allergi du bruker det og ikke rier vel?

Hør med legen, safest det. Jeg gikk bare på de i to uker.

Lykke til

Skrevet

Man skal ikke bruke bricanyl i slutten av svangerskapet for behandling av astma, nettopp fordi det brukes som riehemmende..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...