den satt! er beyond Fødeklar Skrevet 28. november 2006 #1 Skrevet 28. november 2006 med soppen, og med amminga? Her er det langsom bedring,snart tatt Diflucan i 2 uker.Overrasket over langsom progresjon,men det er vel soppens natur.Fikk du gjort om doseringen din? Vi pumper og ammer om hverandre,dog amming kun fra den ene puppen.Den andre gjør fortsatt kjempevondt og får bare være i fred inntil videre.Synes pumping er noe dritt med alt ekstraarbeid det medfører,men hva gjør man ikke...HAn tar fint flaska heldigvis,noe som allerede har gjort at jeg er mye friere til å gjøre ting utenfor husets fire vegger..
Månetoppen Skrevet 8. desember 2006 #3 Skrevet 8. desember 2006 Har vært uten internettforbindelse i lang tid nå, men er nå på nett igjen heldigvis! Joda, det går fremover med amminga, men soppen er veldig gjenstridig her også! Har gått på Diflucan i 14dg (100mg) etter råd fra dere og er mye bedre. Dvs sprekkene er borte, samme med sårheten og verkingen, men kløen og, til dels, strålingen, sitter i fremdeles. Ikke hele tiden, men det kommer og går. Smører meg fortsatt med Mycostatin og prøver av og til Dactacort, men er så redd for at den skal tørke ut brystvortene slik at jeg får sprekker igjen. Er nå ferdig med tablettkuren og veldig bekymret for at det skal bli så ille som det var. Lillegutt er nesten fin i munnen, bare antydning til hvitt belegg. Smertene jeg forbandt med vasoplasmaen er nesten borte. Får fremdeles hvite brystvorter veldig lett, men det gjør ikke så vondt! Helt fantastisk også å kunne berøre puppene uten smerter! Hadde ikke trodd at det skulle gå over for 4 uker siden. Det som er så bra med dette forumet og Ammehjelpen.no, er alle de rådene jeg har fått og som jeg har tatt med til fastelegen min. Som sagt før, hadde han ikke så god greie på denne sopp- og ammeproblematikken. Men etter at jeg har printet ut mange av de rådene jeg har fått og tatt de med til han, så har han fordypet seg i temaet og t.o.m hatt intern undervisning med de andre legene på senteret! Skal du fortsette med kuren utover 14dg? Jeg krysser fingrene og håper at kløen ikke tar seg opp igjen. Må da ringe legen nok en gang over helgen.. Hyggelig at du har tenkt på meg! Håper det går bedre også med deg!
Blomman Skrevet 8. desember 2006 #4 Skrevet 8. desember 2006 Selv om jeg ikke har svart deg har jeg å lurt på hvordan det gikk! Så bra at du har fått bra hjelp - husk å fortsett mycostatinkuren en god stund (minst en uke) etter symptomfrihet. Det er ikke unormalt med mycostatin behandling i 6 uker. Husk god hygiene (obs badehåndkler om en har sopp nedentil - vaskes på minst 60 grader etter hver bruk. -helst kokvask) Lykke til videre
den satt! er beyond Fødeklar Skrevet 9. desember 2006 Forfatter #6 Skrevet 9. desember 2006 så bra at det går seg til!! Vi er ferdig med tabl kur,og er nå symptomfri hva sopp gjelder.Men jeg tror jeg fortsatt plages av vasospasmene.Vi har fullammet siste 2 ukene,begge bryst, men det gjør fortsatt vondt.Både mens han suger og lang tid etterpå.Enkelte ganger kjenner jeg ingenting.HAr et håp om at det skal gi seg innen en uke eller to,det er det de fleste sier.Da blir det jul likevel!! HVor mange uker er barnet ditt nå? Vi er 7uker, synes det er på tide at plagene opphører ... Du kan sikkert trygt bruke mycostatinkrem til over helga,evt bruk opp tuben og se hva som skjer.Bruker du på barnet fortsatt?sikkert lurt dersom du ser trøske der fortsatt.. Jeg tok også ny dyrkning på mandag, hvilket heldigvis var negativ både på sopp og bakt. Krysser fingre og tær.Vi høres!
Blomman Skrevet 9. desember 2006 #7 Skrevet 9. desember 2006 vasospasmer henger ofte sammen med sopp og såre brystvorter. Som regel bedres det etter at sopp og sår er borte. På ammehjelpen.no kan dere lese om Reynalds fenomen under amming fra a-å- eller har fjummsi lagt ut bilde på albumsiden (F Fjummsi) her av et "anfall".
den satt! er beyond Fødeklar Skrevet 9. desember 2006 Forfatter #8 Skrevet 9. desember 2006 vanskelig å finne info om vasospasmer, til tross for god tilgang på medisinsk litteratur og personell. Virker ikke som om dette er så godt kjent, til tross for at så mange synes å plages av det.Heter det Reynalds fenomen eller Raynauds??? Man kan ha den samme tilstanden i fingre og tær,og da heter det det siste...Vet du?
Blomman Skrevet 9. desember 2006 #9 Skrevet 9. desember 2006 Er sikker Raynauds som er det riktig - hender det går litt for når jeg skriver - bra å bli rettet på så en skjerper seg! Takk
den satt! er beyond Fødeklar Skrevet 9. desember 2006 Forfatter #10 Skrevet 9. desember 2006 Hei Blommis,sjekk dette...en av svært få artikler som beskriver hvor vanlig dette er.. http://www.asklenore.info/breastfeeding/raynaud.html
Blomman Skrevet 9. desember 2006 #11 Skrevet 9. desember 2006 kjempebra! Takk - denne skal jeg legge inn på ammehjelperenes eget lukkede forum- for å minne dem på tilstanden. Ammer nr tre jeg og oppdaget plutselig i sommer hvorfor jeg hadde vondt i puppene etter amming-hehe
den satt! er beyond Fødeklar Skrevet 9. desember 2006 Forfatter #12 Skrevet 9. desember 2006 og jeg skal informere mine kollegaer.HAr bla to gode venninner som er gynekologer som aldri har hørt om tilstanden!! Vi må få dette ut til folket. Men du,når tror du det gir seg? HAn er 7 uker nå..Vondt både når han suger og etterpå.
Blomman Skrevet 9. desember 2006 #13 Skrevet 9. desember 2006 noen sliter med det lenge er jeg redd.... men etter at du har vært bra et par uker gir det seg kanske noe....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå