jente+jente Skrevet 28. november 2006 #1 Skrevet 28. november 2006 Jeg er bekymret datteren vaar paa 5 uker kaster opp for mye. Synes hun kaster opp store mengder hele tiden, dvs kanskje 10 ganger dagen. Noen ganger rett etter ett maaltid, andre ganger selv naar det er veldig lenge siden sist maaltid (ammer). Da er det gammel sur lukt. Kaster ofte opp rett etter vi legger henne ned paa ryggen, f.eks ved bleieskiftet. Hun svelger mye luft ved amming, men det er nesten umulig aa faa henne til aa rape. De gangene hun raper er det mer oppkast enn rap. Innimellom har hun magesmerter, skriker som en stukket gris og retter ut kroppen, blir helt stiv. Lurer paa om oppkasten kan vaere det de kaller sprut oppkast. Jeg synes det staar som en sprut ut, men ikke saa gale at det gaar i veggen.... Andre med samme problem? Hva kan jeg gjoere? Er redd det kan vaere noe serioest...
animal Skrevet 28. november 2006 #2 Skrevet 28. november 2006 Ta kontakt med legen for å utelukke at det er reflux.
_svana_ Skrevet 28. november 2006 #3 Skrevet 28. november 2006 Dersom det er snakk om sprutgulper 10 ganger om dagen synes jeg det er litt mye. Med sprutgulp/sprutbrekning menes det når det kommer som en "fontene", her har vi det et par ganger i uka per barn. Har fått denne typen i ansiktet (yuck) og det har kommet reale mengder på golvet ved siden av stellebordet. Ellers gulper mine barn mye, som regel etter hvert måltid, men har "tørre" raper også. Det er ikke alltid snakk om store mengder. I oppkast er det "biter". Man skal ikke bekymre seg for gulping dersom barnet går fint opp i vekt. Hvis hun legger på seg lite kan det være at lukkemuskelen er dårlig utviklet(som nevnt i innlegget over). Ta kontakt med helsesøster du, det vill jeg ha gjort. Var hun for tidlig født? Det er ofte vanlig med premature. Ellers så bøter vi på "skadene" ved hyppig smikkebruk og klesskift.
callmebecka Skrevet 28. november 2006 #4 Skrevet 28. november 2006 Ta en titt på siden www.kiss-kidd.no Kanskje har hun KISS syndrom, det er i så fall helt ufarlig! Og det går over! Men veldig plagsomt for henne frem til hun får hjelp. (skulle du kjenne igjen jenta di i beskrivelsen der, ta kontakt med en av de anbefalte terapeutene, min HS fikk all informasjon om dette fra meg og sa dette er for dårlig kjent i Norge og at hun ikke kunne noen ting om det enda) Hvis ikke du kjenner henne igjen på beskrivelsene der, ta kontakt med fastlegen din, ev HS. Ikke noe godt for deg å være bekymret, og kanskje kan hun få hjelp.
mamman`te2flottegutter Skrevet 28. november 2006 #5 Skrevet 28. november 2006 Har det samme problemet som deg. gutten min har gulpet enorme mengder siden fødselen han er nå snart 3 mnd. jeg spurte hs om det og hun sa som nevnt før her at hvis han legger godt på seg er det ikke farlig. det er også mye spytt de gulper opp og blandet med melk kan det se veldig mye ut. jeg leste også et sted at hvis de ikke får rapet skikkelig så blir det luft som ligger i magen og presser melken ut. lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå