Gå til innhold

Dere som gir havregrøt til de små...

Anbefalte innlegg

Skrevet

koker dere den med vann eller melk? og hvor lenge koker dere den? hvis dere tar rosiner i,koker dere de i samme gryten eller legger i til slutt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Koker, med melk til den ser ferdig ut - etpar minutter. Om du har i rosiner hele tiden eller ikke - det er vel opp til deg og hvordan du tror barnet liker det.

Skrevet

ja greit det med rosiner..men tenkte mest på hva som blir best, når de er kokt i eller blir lagt i etterpå...;)

Skrevet

Det er jo noenganger snakk om en muggsopp på rosiner som er skadelig for små barn, i for store mengder, (jeg vet ikke hvor lenge de er "små"?). Hvis rosinene blir kokt sammen med grøten, vil jo varmen drepe evt. muggsopper, så da er jo det problemet i hvert fall løst.

Skrevet

Vi koker i micron,med vann. Hun drikker nok melk utenom. Men rosiner har jeg ikke prøvd å ha oppi....

Skrevet

koker med vatn til den ser ferdig ut (opp mot 5 min).me pleier ha rosiner på av og til.

Skrevet

du må først blande havregrynet godt sammen med kaldt vann slik at du får utbytte av jernet som finnes i havregrynet. ellers blir grøten jernfattig med andre ord.

etter å ha rørt det godt sammen har jeg oppi litt melk og blander i mer melk etter behov mens den koker. har aldri prøvd å ha oppi rosiner. bruker bare most eple/banan og kanel vi.

Skrevet

takk for svar! har ikke hørt om at man skal blande med vann for at ikke grøten skal bli jernfattig. Gjør alle dette? hvor mye vann bruker du siljemor85? skal det helles ut igjen eller ikke? varmer du det mens du rører det sammen?

Dette er vel for de som blander med melk eller?

Skrevet

Vi kokar grauten med 1dl havregryn, 1dl melk og 2dl vatn. Har aldri høyrd at grauten blir jernfattig om ein ikkje bløyter gryna på førehand.. Den inneheld vel det same uansett?

Bruker ikkje rosiner, men dei blir vel mjukare og lettare å tygge viss dei koker med grauten. Ang. det med soppen som finst i rosiner, så er det anbefalt at barn under 3 år begrensar inntaket til ca 50g rosiner i veka, og at dei ikkje får rosiner kvar dag (http://matportalen.no/Matportalen/Saker/1077537894.28).

Skrevet

leste et sted at man får best utbytte av jernet om man rører ut grynet i kaldt vann før man har oppi melka, så derfor gjør jeg det:) skal ikke tømmes av igjen nei, for da forsvinner jo det melet som oppløses i vannet, og da er jo hele vitsen borte. til min lille på 13 mnd bruker vi ca. 1,5 dl kaldt vann og 5-7 store ss havregryn, rører det godt sammen og skrur på varmen etterpå. blander ut med melk etter en stund til den blir passe tykk.

Skrevet

Koker på melk og jo lenger den koker, jo bedre blir den synes jeg....Småen elsker iallefall havregrøt ! Har heller ikke hørt det med jern og vann...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...