Anonym bruker Skrevet 27. november 2006 #1 Skrevet 27. november 2006 Jeg gir han bare middagsglass. Men lurer på hva jeg kan gi han av mat utenom potet og gr.saker. Kan han få fiskegrateng, fiskeboller i hvit saus, kjøttdeig ol? Skal jo mose det, men er så i tvil på hva han kan spise. Det skal vel ikke være melk eller salt i maten deres. Har ikke lyst at han bare skal bli vant med middagsglassene. Noen som har tips til meg. Når kan de spise vår mat?
mai mammaen til to Skrevet 27. november 2006 #2 Skrevet 27. november 2006 hehe... jeg leste helt feil...trodde det stod baby på 71 og 2 mnd..hehe... jeg fant noen oppskrifter i en bok...har ikke prøvd dem enda..men der stod det at man kunne koke grønnsaker og koke litt kjøttdeig/karbonade deig og ha oppi. man kan ta litt kylling oppi osv... fisk... så er bare å prøve seg frem. men ta av til han før du salter maten..
Libido- Skrevet 27. november 2006 #3 Skrevet 27. november 2006 Du kan gi han brødskive med f.eks leverpostei. (best å bake selv, da butikk brød har litt mer salt) Syntes å lese at man skal begynne med kjøtt (hvitt er best) og fisk fra ca 7-8 mnd. Egg, melk, salt og sukker bør man vente med. Var vel mer også, men kommer ikke på det i farta. Bare mos det, så kan du mose litt mindre etterhvert som han vokser.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2006 #4 Skrevet 27. november 2006 *Kykelikokoskylling (fra Margit Veas bok med oppskrifter på barnemat) 1 stor kopp pasta eller ris 1 1/2 dl vann (jeg tror jeg bruke litt mindre) 1 gulrot 1/4 stangselleri 1 ring ananas eller 1/2 eple (jeg brukte ananas) 1/2 kyllingfilet 1 ts kokosmasse 1/2 dl MM/MME (jeg glemte å ha i dette) 1/2 ss olje Kok pasta etter anvisning på pakken Kok opp vannet og ha i skrelt gulrot som er skåret i små terninger. Tilsett stangselleri i små biter Skjær kyllingkjøttet og frukten i små terninger La gulrot og selleri koke i ca 10 min før du har i frukt, kylling og kokos. Kok i ytterligere 10 min (kyllingkjøttet skal ha en grå farge) Tilsett melk, olje og ferdigkokt pasta/ris før servering. -Jeg moste pastaen sammen resten i kjøkkenmaskina. Retten får litt kornete konsistens, tror det er pga kjøttet. Jentene mine liker denne kjempegodt, men nabojenta spydde Blir ganske spesiell smak med stangselleriet synes jeg (sikkert fordi jeg ikke liker stangselleri selv) -------- Kylling fra Kardemommeby (fra 7 måneder, gir 2-3 porsjoner) Den saftige kyllingretten vil barnet garantert svelge i seg så fort han eller hun bare makter. 1 dl vann 1 kyllingfilet 1 potet 1 gulrot 1 ring ananas (eller ½ eple) 1 ss olivenolje (ekstra virgin) ½ ts kardemomme Kok opp vannet. Skjær kyllingen i terninger. Skjær poteten og gulroten i små biter. Ha kyllingen i det kokende vannet sammen med potet- og gulrotbitene og la det koke forsiktig ca 10 minutter under lokk. Ha i oppdelt ananas-ring rett før retten er ferdig kokt. Hell i olivenolje og kardemomme. Ta gryten av kokeplaten. Mos maten til passe konsistens. -------------- Gryterett med oksekjøtt og eple (fra 7 måneder, 2-3 porsjoner) Et eple gir en god søt smak som passer godt i gryteretter. Denne smaken er som krydder for små barn. Velg et eple som ikke er for surt. Sellerien smaker enda bedre om du ”skreller” av det ytterste tynne skinnet. Lag gjerne en dobbel porsjon og dypfrys. 50 g mørt oksekjøtt 2 gulrøtter ½ stangselleri ½ eple 1 ss olje 1 dl vann litt kruspersille 1-2 kokte poteter Skjær kjøttet i terninger. Skrell og skjær gulrøttene, sellerien og eplet i store biter. Sett en gryte på middels varme med olje som dekker bunnen. Legg kjøttet i oljen når den er blitt god og varm. Snu kjøttet, og pass på at det ikke blir brunt. Kjøttet skal bli grått. Ta gryten av varmen, og avkjøl noe. Ha i vann, og sett gryten tilbake på platen. La blandingen småputre 10 minutter. Legg i gulrot, selleri og eple. Rør om. Fyll på med litt mer vann i gryten hvis vannet har fordampet. La blandingen koke ca 15 minutter, eller til kjøttet kjennes mørt. Hakk litt persille og la den få et raskt oppkok før du tar gryten av platen. Mos maten i kjøkkenmaskin til passe konsistens. Ha i potet eller dryss tørre brødbiter i gryteretten før servering. -------------------- Hvit fisk i folie (fra 7 måneder, gir 2-3 porsjoner) Barn fra familier som er disponert for allergi, bør være varsomme på fisk. Epler og gulrøtter er ypperlig mat nå på høsten, nyplukket og saftige. Tilberedes middagen med "matpakkemetoden", går det raskt, og næringsstoffene bevares også godt. 1 ts olivenolje 50 g torsk, sei eller annen hvit fisk 3 ss finrevet gulrot 3 ss finrevet eple 1 kokt potet (eller kokt ris) Smør et bakepapir /aluminiumsfolie med olivenolje. Anrett fisken på bakepapiret /aluminiumsfolie . Legg finrevet gulrot og eple over fisken. Pakk maten godt inn, og legg "matpakken" forsiktig over poteter eller grønnsaker som står og koker, eller bruk dampkoker. Etter ti minutter kan du se etter om fisken er gjennomkokt. Mos fisken og grønnsakene sammen med potet eller ris. -------------
Sina-mor...;-) Skrevet 27. november 2006 #5 Skrevet 27. november 2006 Puh........... Så omstendig med matlagingen til bebbisen da.. Tror jeg holder meg til ferdig glass enda... Så kan Sina få litt middag hos oss når ho blir litt eldre..
Anonym bruker Skrevet 27. november 2006 #6 Skrevet 27. november 2006 Takk for svar. Jeg bruker mye halvferdige middager. Hva med toro potetstappe ol? Kan jeg bruke det? Kan jeg ikke steke kyllingfilet?
Anonym bruker Skrevet 28. november 2006 #7 Skrevet 28. november 2006 Ikke bruk ferdig potetstappe (poser), de inneholder for mye salt. Er veldig lettvint å ta en potet eller to, renske den, skjære den i små terninger og koke. Mos den med gaffel. Kyllingen får stekeskorpe når du steker den, det gjør den vanskeligere for ungene å spise.
Trønder med to herlige Skrevet 29. november 2006 #8 Skrevet 29. november 2006 Jeg må bare si tusen takk for kjempe gode tips.. :-) Har lagret oppskriftene dine, så nå skal jeg begynne å lage maten selv!! Supert at du vil dele dette med oss.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2006 #9 Skrevet 29. november 2006 Jeg er kjempe fornøyd med kokeboken til Margit Vea "Lettlaget barnemat". Her er massevis av gode oppskrifter og fine tips for forskjellige alderstrinn....kanskje noe å sette opp på ønskelisten...er jo snart jul:-). Finnes også en nettside med mange av oppskriftene: http://www.barnemat.com/. Må abbonere for å få tilgang til alle sidene men man får iallefall sett et lite utvalg av oppskriftene så kan man vurdere om man synes det virker interesant. Finnes jo en del oppskrifter på utenlandske nettsider også. Fordelen med denne siden er at man slipper å oversette...
mamma_74 Skrevet 29. november 2006 #10 Skrevet 29. november 2006 Babyen kan mer eller mindre spise alt du spiser. Bare det ikke inneholder salt, mye sukker eller honning. Litt melk i maten gjør ingenting. De kan fint spise fiskeboller i hvit saus for eksempel. Kumelk skal selvfølgelig ikke være noen hovedingrediens i babyens ernæring, det fortrenger jernopptaket. Av den grunn skal de heller ikke drikke kumelk. Tuppa mi på 5 1/2 mnd spiser av vår middag. Men hun er så liten ennå, at hun får ikke alt i en blandings. Introduserer litt og litt. Men bare maten er most til en konsistens babyen din liker, er det bare å kjøre på:-) Egg skal man for øvrig, på linje med nøtter, også være forsiktig med. Har man mye allergi i familien gjelder andre regler. Og; om man bruker mye ferdigmat, kan man ikke gjøre dette. Halvfabrikata inneholder alt for mye salt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå