Pinja Skrevet 27. november 2006 #1 Del Skrevet 27. november 2006 Kjære kvinner. Lurer på en ting.... Jeg har 6 uker igjen før jeg skal føde. Jeg har, som en del av dere, smålig fødselsangst. Men jo mer jeg trener (yoga, meditasjon, avslappings/ pusteøvelser) daglig, så føler jeg meg mer og mer klar. Fødsel er noe vi kvinner har måtte foreta i alle år. Det er en undersøkelse som viser at kvinner i vesten har mer angst før fødselen en resten av verdens kvinner. Årsaken er at vi forbinner fødselen med smerte, smerte og mer smerte. Tross all oppfølging vi får under svangerskapet, GRATIS lege, jm, fysio, kiropr (til de som trenger det), vi kan bli hentet fra hvor som helst av ambulanse når fødselen er i gang, vi har rett på all smertelindring som finnes, vi kan bli på sykehuset et par dager etter fødselen...+++...og alt dette GRATIS!! Hele svangerskapet er så tilrette lagt for oss, og vi er utrolige heldig som har fått sjansen til å være gravid i verdens rikeste land. Jeg sa til min sambo i begynnelsen av sv.skapet at jeg skulle ha alt jeg kunne få under fødselen. De tankene forandret seg sigende. Jeg har tenkt veldig mye på kvinnene i u-land. Tenk på de som ikke har noen rundt seg under fødselen, hjemme fødsel med kun familien til stede, ikke råd til sykehus eller lege,...osv, listen er lang. (Jeg vet at det er størst spebarnsdødlighet her også) Er det noen som har tenkt den tanken?? Vi kvinner er rett og slett konstruert for å føde. Den smerten er en smerte menn ikke hadde klart å takle, by the way. Så,...mitt spørsm er: Dere med fødselangst, har dere prøvd å "trene" dere opp? Husk at vi er sterkere enn vi tror! Å takle en fødsel vil være det største vi noen gang kommer til å oppleve. Dersom alt er som det skal, er planen min å føde naturlig på Storken (bergen), og jeg gleder meg. Uansett, så ønsker jeg dere lykke til med de valgene dere har tatt. Jeg dømmer ingen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7257546-urkvinnen-vekke-langt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
snowstorm73 Skrevet 27. november 2006 #2 Del Skrevet 27. november 2006 Jeg har ikke prøvd å trene angsten vekk. Har heller ikke hatt noe interesse eller ønske om det. Du føder som du vil, jeg fikk ungen på den måten jeg ville. Og jeg er veeeeeeeldig fornøyd med ks. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7257546-urkvinnen-vekke-langt/#findComment-7258076 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinja Skrevet 27. november 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 27. november 2006 Thats cool. Men hvorfor ks? Og hvorfor ingen interesser for det andre? Just wondering... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7257546-urkvinnen-vekke-langt/#findComment-7258507 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. november 2006 #4 Del Skrevet 27. november 2006 hadde aldri født på storen i Bergen. Ikke stygt ment, men venninden min sin unge er skada for live pga av de tok ut ungen all for seint. No er ungen skade kan ikke gå ikke sitte ikke snakke ingenting.. Så du bør være litt ops på storken asso.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7257546-urkvinnen-vekke-langt/#findComment-7259144 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lnamor høygravid!!!!!!! Skrevet 28. november 2006 #5 Del Skrevet 28. november 2006 Tja... hva med urmannen da? Jegeren, fiskeren, sankeren (ikke mye som minner om det når jeg ser min kjære langsynte mann hutre seg til jobb...) Vi er vel en del av utviklingen, alle og enhver, og jeg tror vi må være takknemlig for at verden går videre. Men du har nok et poeng og, ting KAN tilrettelegges for mye for oss (ikke bare gravide), se alle livstilssykdommene vi har! MEN: Vi er i den vestlige verden 2006. Vi har nesten lavest spedbarnsdødelighet i verden, men også snart færrest fødsler.Ja, vi er skapt for å føde, men vi er ikke skapt for det stillesittende livet vi har nå, 2-3 treningstimer i uka kan jo ikke erstatte 8-10 timers bevegelse til dagen! Nå skal jeg snart ha mitt 3.ks, ikke pga fødselsangst, men pga at jeg rett og slett ikke "er skapt til å føde", selv om jeg er veltrent og frisk, klarer ikke fødselskanalen min vide seg nok ut til at ungene kommer ut (tro meg, 3 døgn i fødsel før hasteks for 6 år siden 1 døgn i fødsel før ks for 3 år siden, jeg vet hva jeg snakker om!). Jeg (og ungen) skulle vært døde om vi ikke var i denne delen av verden. Det tenker jeg litt på, det er jo fakta at spedbarns- og mødredødeligheten i enkelte land er veldig høy! Nei, urkvinnen er nok borte i denne delen av verden, for lengst... Tror "alle" måter å føde på skal oppfattes som normal, jeg! Vaginal eller ks... Bare noen tanker tilknyttet det du skrev. Forstår hva du sier, men tror vi er noen år for seint ute! Fødselsangst er en lidelse som mange kvinner opplever like traumatisk som en alvorlig fysisk sykdom... Lykke til på storken Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7257546-urkvinnen-vekke-langt/#findComment-7262478 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sistemannpåvei Skrevet 28. november 2006 #6 Del Skrevet 28. november 2006 sier meg enig med inamor på denne. Du må se an forholdene! (Hadde også tenkt å nevne din lille feil ang. spebarnsdødligheten her) Jeg har født to barn, en uten bedøvelse i amerika (gikk relativt greit)og en på storken, hvilket har skapt min 'angst'. Det var en forferdelig opplevelse som jeg sikkert hadde måttet gått gjennom igjen hvis jeg bodde i afrika, men det gjør jeg ikke..., så da velger jeg å prøve å la vær. Håper du slipper en sånn opplevelse, men du må forstå at du trakker på en del tær når du uttaler deg så selvsikkert på noe du faktisk ikke vet noe om enda. Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7257546-urkvinnen-vekke-langt/#findComment-7264376 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinja Skrevet 28. november 2006 Forfatter #7 Del Skrevet 28. november 2006 Til Inamor, jeg beklager at du har hatt tøffe fødsler, tro meg, og da er jeg glad for at du er her i vesten og kan få hjelp som ks. Til Kialexmon, jeg er ikke her for å trakke på noen sine tær. Hvis det er sånn det blir forstått, så har dere misforstått. Som sagt, jeg dømmer ingen! Jeg er bare veldig nyskjerrig på hvorfor førstegangsf. velger automatisk ks pga angst?!? Og hvorfor ikke er interesert i å prøve å trene?!? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7257546-urkvinnen-vekke-langt/#findComment-7264550 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #8 Del Skrevet 30. november 2006 Noen grunner til at jeg ikke gidder å trene på fødslesangsten... Jeg har termin i juli/august, dette er mitt første barn. For det første så er det en hendelse tidligere i livet mitt som gjør at jeg har panikk for alt som heter gynekologer. Det er det verste jeg vet, og jeg vet med sikkerhet at alle de forbannede undersøkelsene man må igjennom under en graviditet kommer til å være mer enn nok for meg, jeg har ikke lyst til å ligge i flere timer med utallige leger og sånt som skal pirke og klå der. Bare tanken på en gynekologisk undersøkelse er nok til at jeg griner i dagesvis og blir så redd at jeg spyr. Punkt to er pga grunn av denne hendelsen har jeg fått herpes, og jeg gidder bare ikke å ta sjansen på å smitte babyen min. Pillene som hjelper mot utbrudd, tåler jeg ikke, jeg blir bare dårlig. Punkt tre er at jeg har en blødersykdom, og foretrekker å ha en fødsel under full kontroll, og bli riktig medisinert i forhold til dette. Jeg tror mange gravide kvinner har skrekk for å føde vaginalt pga forskjellige grunner, og for min del har jeg såpass mange år med terapi bak meg at jeg vet at det ikke nytter å "trene" det vekk... Jeg tror ikke de velger ks kun fordi de er pysete, men fordi de rett og slett har store motforestillinger og redsel forbundet med dette. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7257546-urkvinnen-vekke-langt/#findComment-7302167 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*RutIetutt* Skrevet 30. november 2006 #9 Del Skrevet 30. november 2006 Tror du skal prøve å ha fødselsangst selv før du lurer på hvorfor det ikke bare er å !røve å trene" den vekk....! Det funker ikke sånn skjønner du. Har nesten ikketenkt på annet de siste to årene, etter jeg fikk Tobias - som endte i hastesnitt. Kunne virkelig ønske jeg klarte å overse den angsten som sitter som en klo inni meg - men det desverre ikke så lett. Har vågd meg inn på tanken et par ganger, å prøve å føde vaginalt - men ikke faen rett og slett! Kjenner pulsen stiger atten hakk bare ved tanken. Det virtigste for meg er at ungen skal overleve - og det var nære på sist gang...( Jeg kjenner jeg blir litt provosert av de som skal være så belærende om hvor fantasktisk en fødsel er...også har de ikke engang født enda! All ære til deg som ser frem til fødselen din på Storken - men ikke kom med en sånn ovenfra-og-ned holdning før du faktisk har vært gjennom det! Når du avslutter innlegget ditt med at du ikke dømmer noen...så les resten av det... Masse lykke til, og håper virkelig du får en bedre fødselsopplevelse enn det jeg hadde. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7257546-urkvinnen-vekke-langt/#findComment-7303298 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinja Skrevet 30. november 2006 Forfatter #10 Del Skrevet 30. november 2006 Jeg har ikke skrevet noe om at jeg ikke har fødselsangst, selvfølgelig har den tanken slått meg. Jeg har en veldig lav smerteterskel,...men kan til tider overraske meg selv med det motsatte. Jeg er ingen super helt,...men hva er gale med å tenke slik om seg selv?! Det er det jeg mener, jeg sier til meg selv at dette skal jeg klare. Det går veldig mye på psyken dette her,..og det er vel de fleste enige om. Jeg står på mitt og sier at jeg dømmer ingen! Jeg er bare nyskjerrig på hvorfor visse folk tyr til ks så fort! Jeg kritiserer ingen, alle velger å få frem barnet deres på den måten de vil! Kan du fortelle meg hvordan jeg dømmer? Eller har en sånn ovenfra-og-ned holdning? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7257546-urkvinnen-vekke-langt/#findComment-7303514 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinja Skrevet 30. november 2006 Forfatter #11 Del Skrevet 30. november 2006 tilføyer at ALLE har fødslesangst!!! Det er helt normalt!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7257546-urkvinnen-vekke-langt/#findComment-7303557 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 1. desember 2006 #12 Del Skrevet 1. desember 2006 Unnskyld meg, her MÅ jeg svare ! DU har ikke fødselsangst, du "gruer" deg, men har IKKE angst ! Herregud tror du virkelig at alle har angst ? Da mener du vel at alle har klaustrofobi også da ? Hvordan i all verden kan du sitte her og si at alle har fødselsangst ? Beklager å måtte si det men hvor gammel er du ? Jeg pleier ikke å bli som dette når jeg skriver et innlegg, men du topper mange terskler jeg har lyst å bryte her akkurat nå. Du sier at du ikke ønsker å dømme noen, eneste grunnen for at du kommer inn på dette forumet er jo for å plage folk som skal ta eller tenker å ta ks ! Du tror du er bedrevitende, og du sier du ikke vil dømme, men det er akkurat det du gjør, for så å etterpå si at du "ikke gjør det". Det er å forsikre seg det du gjør ! Jeg pleier aldri å hisse meg opp som dette, men føler at du virkelig ikke vet hva du snakker om, for så prøve å snakke om det. Tenk å sitte her å si at alle kvinner har angst. Vet du egentlig hva angst er ? Det er ikke det samme som å grue til feks. tannlegen, det er MYE verre enn det ! Det er å ikke få puste når man tenker tanken, det er å gråte ofte da man er så redd, det er å heller ønske seg bort enn som i dette tilfellet å føde, det er å ha det gruelig vondt inni seg 24 timer i døgnet og ikke vite av annet. Da du skriver så flott om urkvinnen som du gjør, så har nok ikke du et snever av angst i deg, men mer normal "gruing". Tenk litt over det du sier ! Limer inn et annet innlegg jeg la ut så kan du jo lese det og se om du forstår de som VIRKELIG har angst mer.. ! For jeg kan love deg at det ikke virker som om du har det ! Dette bare MÅ jeg gi mitt synspunkt på Kjenner hjertet banke... For det første så tror jeg det beste for barnet og mor er at mor er rolig og komfortabel med det som skjer !!! Dersom mor ønsker vaginal fødsel, tror jeg DET er best for henne og barn, dersom mor ønsker keisersnitt, tror jeg DET er best for henne og barn ! Når det er sagt, angående vann i lungene som presses ut ved vaginal fødsel så har de ikke kunne bevise eller legge fram noe som tyder på at dette er skadelig for barn, annet enn at det tar litt lengre tid for noen barn å få puste riktig, her snakker vi riktignok ikke om timer eller år, men minutter. Har forhørt meg GRUNDIG rundt dette da jeg har valgt keisersnitt ! Når det gjelder press generelt, så går barnet gjennom en mye sterkere fysisk kamp når han/hun må gjennom en trang kanal og bli presset hit og dit, det finnes ingent tegn på at dette er farlig, da det jo virkelig er HELT naturlig, men jeg tror at dette er en større påkjenning for foster enn å komme rett ut ! Man må huske at en fødsel kan ta alt fra 10 minutter til 30 timer osv. Så kommer heeelt an på fødselen !!! Når det gjelder infeksjoner osv. er det mange som ikke tenker på at ja man kan få infeksjon i et ks-sår, men man kan derimot likegodt få infeksjon i et revna og sydd sår etter vaginal fødsel ! Og plages med disse stingene, akkurat som mange plages med ks-sting ! IGJEN kommer det jo veldig an på hvordan kroppen reagerer. Og selv om man har feks født to ganger og følte det var bedre en det ene ks, kan det jo hende ks nr 2 hadde vært bedre igjen. Dette går også andre veien, jeg tror ikke man kan sammenligne en fødsel/ks - da ingen er like - de er jo alle unike ! Synes man skal fokusere mindre på hva som kan skje hvis osv. For det kan skje komplikasjoner på begge måtene. Dessuten synes jeg det er ekkelt at noen sier det er "populært med keisersnitt og at folk tror det er lettere". Jeg kan ikke tro NOEN TING om vaginal fødsel da jeg aldri har født vaginalt før. Dessuten så prefererer jeg 30 min med ks og heller kontrollert smerte etterpå, enn intens smerte i alt fra 1 time - 35 timer gjennom vaginal fødsel. Hvorfor ? Fordi slik føler jeg det - og jeg har hatt angst siden jeg skjønte hvor barn kom fra, ikke bare angst/grue seg, men virkelig fobi for det ! Så jeg respekterer ALLE som gjør det DE ønsker ! Istedet for å dømme, tenker jeg at "hvor bra er det ikke at folk får velge selv?!". Håper alle står på sitt og velger det de føler er best for seg ! Når det er sagt så har jeg tatt ks i august, fra den dagen jeg fant ut at jeg ble gravid, gråt jeg hver natt. Klarte ikke puste, hyperventilerte og hadde det JÆVLIG ! Jeg gikk i terapi, jeg gikk til jordmor, jeg leste og prøvde å tenke "nå skal jeg føde vaginalt", men NEI frykten ble bare verre og verre og verre. Til slutt gikk jeg i terapi hos Gaia-jordmødre. Dette er terapeuter som jobber med kvinner med fødselsangst. De VET hva fødselsangst er og anbefaler ikke ks, med mindre de VIRKELIG ser at det er sterk angst i bildet. Jeg ble anbefalt det veldig tidlig... ! Du som sier at kvinner velger dette fordi det er enkelt og de ikke tåler smerte. Herregud, du sier også at psykisk sterke kvinner ikke bør ta det, har du ikke forstått at angst er noe man sliter med psykisk ? Tror du at jeg ikke har angst når jeg ble som jeg ble ? Jeg har vært redd fødsel siden jeg var 8-9 år ! Jeg har vært livredd hele livet mitt. Redd for smerte ? Nei faktisk ikke, men helt andre ting ! Om ks er en enkel løsning ? Nei det vil jeg ikke tro at man generelt kan si det er ! MEN for meg var ks helt fantastisk. Jeg har ikke hatt vondt i det hele tatt. Samme dag som selve snittet ble gjort var jeg øm. Jeg var oppe å gikk samme dag. Tok kun paracet fom. dag 2. Dag en nektet de meg å kun ta paracet. Jeg har ikke hatt NOE vondt i snittet, har ingen infeksjoner eller noe. Så for meg har dette vært helt utrolig altså ! Og jeg vet at dette er individuelt, men slik er også fødsler. Slik er det med ALT ! Alle er vi forskjellig og ALLE opplever vi ting forskjellig. Og alle sier at barn har best av å bli født naturlig, da lufteveiene osv. fungerer lettere ved vaginal fødsel. Klart mer luft blir presset ut når barnet ligger i flere timer i press ? Tror du lungene hadde vært like bra om de kom ut etter 5 min ? Det har jo i den sammenhengen å si at barnet lengre blir presset, i flere timer. Et ks-barn som er så uheldig å ikke få renset luftveiene med EN gang, har sikkert klart det etter flere timer. PÅ LIK LINJE med et vaginalt født barn ! Jaja...jeg synes damer som føder vaginalt er KJEMPETØFFE, jeg synes også at KS-fødende er KJEMPETØFFE ! Vi må selv velge vår kamp ! AKKURAT som du velger å føde vaginalt, velger andre ks ? Har du tenkt på at akkurat som du tar et valg, gjør vi det ? For meg er det jo helt ellevillt å gå gjennom noe slikt, så det er like uforståelig for meg at du gjør det, som for deg at jeg velger noe annet ? Jeg synes hodepine er verre enn ks. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har hatt 0 smerter med ks. Jeg var noe øm. THAT'S IT ! Og jeg er fullstendig klar over at dette varierer fra person til person, men som mange andre over her prøver å snakke om noe de ikke har vært gjennom, kan ikke jeg det. Så jeg kan ikke uttale meg om vaginal fødsel, eller om ks- til noen andre, fordi det IKKE VAR MIN FØDSEL,KS, FORLØSELSESMETODE osv. Jeg kan jo KUN snakke om mitt tilfelle ! Er dere ikke enige i at INGEN, jeg gjentar INGEN fødsler, ks kan sammenlignes direkte ? De er jo alle unike ! Jeg fatter og begriper ikke at noen tror at folk velger ks fordi de tror det er enkelt ? Jeg vet om mange som synes ks høres driiiiiitskummelt ut og gruer seg. Det er jo akkurat samme med de som gruer seg til vaginal fødsel ! Jeg blir faktisk helt rystet her jeg sitter, over at det finnes så intolerante mennesker som sier visse ting som blir sagt her over. Jeg sikter overhodet ikke til alle, men til visse personer som dømmer i vildens sky ! INGEN er vi like, og INGEN fødsler er like ! Hvorfor skal så ofte vaginal-fødere dømme oss med angst ? HVa vet dere om vår angst ? Tror dere ikke den er GANSKE sterk så lenge man velger å gå den veien man gjør ? Tror dere man sitter hjemme i sofaen: " Hmmm jeg er gravid, fødsel ? Nei det gidder jeg ikke, skal fikse meg et snitt jeg". Det er ikke lett å få ks, men når man virkelig har angst/fobi så er det nok grunn nok. Og her snakker vi jo ikke om å grue seg, her snakker vi om angst ! Å være intenst redd, å slite med pusten, å gråte, å gå i terapi, å være så redd for å føde at man omtrent heller lar være å bli gravid. Noen sier: "hvorfor får dere barn da?" Herregud, jeg får i allefall ikke barn fordi jeg vil kjenne smerte ?! Jeg får barn for å oppleve verdien i å elske et barn, å oppleve det å bli mamma, å få veilede et nytt lite menneske gjennom livet. Livet er lengre enn en fødsel. Og om noen her får barn kun for å føde, det tviler jeg STERKT på....er vel det som skjer etter fødselen som er relevant ? Er ikke hvordan man velger å "forløse" barnet som gjør en til en dårlig/ikke dårlig forelder, det er det som kommer etterpå....nemlig livet ! Takk for meg ! Over og ut ! Lykke til alle ks-jenter ! Det er folk som "pinja" som gjør oss sterkere og mer bevisste på valget vårt ! Tenk heller sånn OG ja jeg står GJERNE for nicket mitt i denne sammenhengen... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7257546-urkvinnen-vekke-langt/#findComment-7306581 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 1. desember 2006 #13 Del Skrevet 1. desember 2006 Hehe så enda en latterlig ting du har skrevet : "det går mest på psyken dette her - det kan vel alle være enige om". Du sier at hvis man bestemmer seg for det så kan man klare det.... Jeg orker ikke en gang si så mye om den uttalelsen da den snakker for seg selv, men avslutter igjen med at DU HAR IKKE ANGST jenta mi Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7257546-urkvinnen-vekke-langt/#findComment-7306633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*RutIetutt* Skrevet 1. desember 2006 #14 Del Skrevet 1. desember 2006 Akkurat mitt poeng! Godt skrevet EnJente m EnJente ! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7257546-urkvinnen-vekke-langt/#findComment-7314754 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinja Skrevet 1. desember 2006 Forfatter #15 Del Skrevet 1. desember 2006 Psyken har en stor del i hva vi kan prestrere. Sånn er det bare. Men det er ikke like lett for alle. Hvis fødselsangst er sånn du beskriver det,...så har ikke jeg det sånn. Jeg synes veldig synd i dere som har det så hardt, men er veldig glad for at det finnes flinke fagfolk som hjelper dere. Å grue seg, det var vel det jeg mente at de fleste gravide kvinner gjør til fødselen. Men der igjen, så er vi alle forskjellig, og alle har sin måte å grue seg på. Jeg skrev ikke dette innlegget for verken å kritisere eller belære noen. At dere blir så sinte er synd, for dere har jo tatt deres valg, og står for det! Jeg var bare nyskjerrig, nothin' more nothin' less! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7257546-urkvinnen-vekke-langt/#findComment-7315135 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sistemannpåvei Skrevet 2. desember 2006 #16 Del Skrevet 2. desember 2006 en ting til jeg kom på: Leste at en ny undersøkelse at 70 % av damer so tar ks er fødeleger/jordmødre/sykepleiere.... og det er jo ikke særlig oppmuntrende!!!! Det var da voldsomt så hissig alle blir her inne Alle har rett til sine meninger, men jeg føler at denne linken burde vært ferdig for lengst (sier jeg mens jeg forsetter den...hehe), for her blir det bare mer og mer tull, istedet for å ignorere uenigheter. Har en bestevenninne som jeg ALDRI har kranglet med i de 10 årene vi har hatt sammen. Grunnen til dette er at vi holder oss unna samtaler ang. emner vi 'brenner' for. (f.x. abort, jeg mot hun er for.) synes det er en god regel. Mennesker er stolte dyr, og liker ikke å bli betvilt av andre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7257546-urkvinnen-vekke-langt/#findComment-7317003 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå