Gå til innhold

Flere som bekymrer seg for vektoppgang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla på snart 4 mnd har bare lagt på seg 100gram omtrent på fire uker. Er sånn i tvil om hva jeg skal gjøre. Nå har jeg bestemt meg for å ta henne opp en ekstra gang om natten, ennå så deilig det er med nattesøvn..Har ikke så lyst å kludre til produksjonen med tillegg heller, men går hun ikke opp snart så blir det tillegg. Hun har aldri akseptert det da. Har prøvd etter amming noen ganger..

Gikk fint opp i begynnelsen, dobla vekta si etter ti uker. Hørt det er vanlig for dysmature. Men så plutselig var det stopp. Nå er hun lang og ganske så slank..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min (28+1, 986 g) la også på seg kjempefint, frem til ca 1.5 mnd korrigert alder. Da merket jeg at han begynte å spise mindre og vektoppgangen ble halvvert.

Jeg ble etterhvert veldig i tvil om kanske det var melken min som ikke var næringsrik nok, men da vi pga langvarig puppenekt begynte med flaske og etterhvert mme så var det fortsatt ingen bedring, nesten dårligere vektoppgang egentlig. Jeg tror nå at kroppen vår er såpass smart anlagt at den forstår at den lille tynne gullungen vår trenger masse ekstra fet melk, derfor produserer den ekstra næringsrik melk faktisk... (det tenker jeg nå, og ikke da..ellers ville jeg fortsatt med pumpinga)

Da vi begynte med flaske og mme kunne vi begynne med noen ekstra triks, vi fikk lov å gi han en ekstra måleskje pulver pr 100 ml mme. Det hadde jeg også oppi morsmelken som jeg pumpet og ga på flaske. Det ga ikke noen store resultater på vekta, men må jo ha hjulpet noe, for det innebar jo at han fikk i seg litt ekstra næring uten at han måtte spise mer.

Syns du problemet deres er at hun spiser for lite? At hun ikke vil ha mer mener jeg.. Da kan det jo i såfall hjelpe å ta henne opp på en ekstra gang på natten som du foreslår, da er de så borte vekk at de gjerne bare gaper og suger. Men om hun er mett så hjelper det ikke om hun er aldri så borte vekk :o)

Hvis hun ikke vil ha mme etter ammingen og virker mett og fornøyd så er jo ikke det noe alternativ, så fortsett med ammingen du. Eventuellt så kan du jo kanskje se om hun vil ha utpumpet melk etter ammingen, kanskje hun ikke liker smaken av mme? Da ser du jo om hun fortsatt vil ha mer melk etter amming eller om hun faktisk er god og mett.

Vil hun forresten ha begge puppene til ett måltid? Gutten min spiste bare en leenge, men plutselig fant vi riktig tidspunkt å bytte pupp slik at han spiste begge og da hadde vi noen fine uker med normal vektoppgang. Vi måtte bytte akkurat når jeg merket at han begynte å svelge sjeldnere, mens jeg tidligere hadde forsøkt å bytte da puppen var helt skrapa, men da var han fornøyd og trøtt.

Om vektproblemene fortsetter til hun skal begynne med fast føde er det en del ting dere kan gjøre for å gjøre maten ekstra næringstett, men det kan vi jo ta senere. Jeg vil foreslå at dere får time hos ernæringsfysiolog om det ikke er noen bedring framover, jeg syns hvertfall at det har vært betryggende å få råd fra en som er ekspert på barn og ernæring. Vi fikk henvisning av legen vi går til pramaturkontroll hos, kanskje fastlegen også kan henvise til det?

Jeg ønsker dere masse lykke til, og håper at det bare er en dårlig måned som har vært og at det snur seg, men om det skulle fortsette så er vi flere her inne med erfaringer på dårlig vektoppgang så bare spør i veg!

Hvis det ikke kommer klart nok frem i alt virvaret jeg har skrevet i en trøtt ørske, så er mitt råd til deg å gjøre som du selv foreslår å gi henne mat en ekstra gang på natten og fortsett med amming :o)

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar! Det surrer jo rundt i hodet hele tida..Tok henne opp i natt, da var hun temmelig borte vekk! tok nesten en pupp tror jeg, før hun sovna helt igjen. Helsesøster sa at jojo, du kaaaan jo prøve tillegg om kvelden, ammehjelpen foreslo ekstra pupp om natta..Er vel ikke noe fasitsvar på dette. Er så rart, hun virker ikke som hun sulter..en annen baby på barselgruppa har også dårlig vektoppgang, men han har våkna mange ganger om natta, så der er det nok produksjonen. Men kanskje vesla mi blir slapp?

Prøver liksom å tolke signalene,har merket som deg at det kan gjelde å skifte pupp på rett tidspunkt. Da går hun jo glipp av den feite melka innerst, men kanskje hun er "lat" og mister interessen når det begynner å gå treigt? Helsesøster sier jeg skal prøve m 20 min på hver pupp, men det har hun aldri gjort, selv ikke når hun hadde fin vektoppgang, da kunne det være 5 min og ferdig med det liksom, andre ganger lenge..Skal prøve å pumpe ut resten neste gang og se om hun vil ha det senere

Tenker også at hun kanskje får vondt i magen under amminga, hun trenger oftere rapepauser nå, og ofte skjer det saker i bleia under amminga. Så kanskje jeg misoppfatter signalene litt noen ganger..

Vi går ikke til prematurkontroll (hun var vel for "stor"), men skal ta det med fastlegen på torsdag

Skrevet

Jeg har også en liten en, som er født for tidlig, rettere sagt i 27+3. Etter nøye kontroll på vekta på neo-avdelinga på sykehuset, var faktisk vektoppgangen det jeg syns var vanskeligst å ikke vite noe om etter at vi kom hjem. Men jeg gikk hyppig (kanskje litt FOR hyppig) på helsestasjonen og veide. Og min lille gutt øker alt mellom 50 og 150 gram i uka. Min helsesøster har stor kompetanse på premature faktisk, og sa at jo mer jeg bekymret meg for vekta, jo mindre mat ville jeg klare å produsere. Og hun sa også at det er ikke heldig at premature "tar igjen" vekta de egentlig skulle hatt for fort. Så om de ligger litt under "minste normal-streken" på vektskjemaet, så gjør ikke det noe. Jeg ble også anbefalt å amme hyppigere, for å øke mengden melk...

Skrevet

Vi har hatt en runde med dårlig vektoppgang nå. På 3 månederskontrollen så vi at han hadde gått opp veldig lite de siste tre ukene, såvidt over 100gr. Så var vi og veide to påfølgende uker og da var vektoppgangen 25gr den ene uka og ned 5gr andre uka. Forrige uke var vi igjen og veide og hs sendte oss til legen på helsestasjonen. Legen ringte sykehuset for å forhøre seg. De ville ha oss inn for å sjekke poden.

Det viste seg at han spiste ca 40% for lite ved hvert måltid. Dette var visst ikke så uvanlig fikk vi beskjed om. Så nå holder vi på med mme etter hvert måltid. Før så lå poden ved brystet i 20-30 min, et bryst ved hvert måltid. Etter veiledning fra sykehuset så spiser han nå 10 min av hvert bryst og får flaske etterpå. På 5 dager så gikk han opp over 360gram!!

Dette har hjulpet oss masse og vi ser en stor forrandring på poden. Han har alltid vært fornøyd og blid og er nå enda mer fornøyd og blid. Så vi fikk ikke noe varsel av poden at det var noe galt, foruten på vekta hos hs.

På fredag er han 4 måneder(2,5 korrigert) og har nå endelig doblet fødselsvekta si.

Skrevet

Tror det er på tide med en legetime for vesla og. tydeligvis går det an å ikke være så ivrig på brystet og være blid samtidig. skal prøve å en ekstra nattamming litt først, og så er det slutt! får være grenser for hvor lenge hun skal få lov å være innafor normalområdet til nyfødte!

Blir vel litt trist å vinke farvel til fullamminga. Er vel vanskelig å opprettholde produksjonen når man først begynner med mme..

Skrevet

Det var trist å vinke farvel til fullamminga, men jeg ser jo at det er til det beste for poden. Det var ikke uten tårer at det skjedde. Jeg har hatt nesten siden jeg kom hjem fra sykehuset mye problemer med ammingen. Har hatt noen runder med ekstremt såre brystvorter og ganske så mange runder med tette melkeganger (lecitin og holde seg varm og ikke få trekk på puppene var tingen) og vært plaget med vasospasmer. Sånn sett så skulle en kanskje tro at det skulle være en avlastning å gi flaske. Men i den siste tiden før vi begynte med mme i tillegg, så hadde vi noen uker uten noen problemer. Det var himmelen i forhold. Men varte ikke så lenge.

Det ser ut som produksjonen ennå holder seg oppe. Litt vanskelig å bedømme synes jeg også. Men legen på sykehuset sa at det kunne hende at vi endte opp med kun mme til slutt. Jeg ser nå at noen måltider spiser poden mye av meg og nesten ikke noe flaske og andre måltider så ligger han bare og tuller ved puppen og sluker flaska si etterpå. Ikke til å bli klok på!

En trøst er at pappaen koser seg masse med å gi flaske. Det er kun når jeg er alene hjemme og han på jobb hvor jeg gir flaske. Hvis det passer seg sånn, så får pappaen gitt flaske før han går på jobb også, og det er stas. (ulempen er all vaskingen og kokingen av flaskene, men hva gjør man vel ikke for disse søte små)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...