Gå til innhold

Fastlege eller jordmor?


*smula*

Anbefalte innlegg

Må man ta første kontroll hos fastlegen, eller kan man velge å bare gå til jordmor hele tiden.

Vet at jordmor ikke kan sykemelde, men er det en annen grunn enn det, til å måtte gå til fastlegen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg fekk beskjed av kontordama på legesenteret at eg kunne velje å berre gå til jordmor om eg ville det. Skal ha første kontrollen min der på onsdag, så då skal eg leggje ut svar på om eg må til fastlege også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint om du kan gi beskjed på onsdag om du må til fastlegen også. Ellers så tenkte jeg bare at jeg skulle ringe til jordmor imorgen og spørre om jeg bare kan gå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hos fastlegen min på 1.kontroll, og 2. kontroll idag. Hun tok gyn. undersøkelse 1.gangen (siden lenge siden sist), og blodprosent osv. Jordmor kan vel gjøre alt dette, men vet ikke om de kan ta blodprøver... Kanskje noen kan det..? Skal ta blodprøve idag. Utvidetblodprøve kalte de det. Måtte tas etter uke 12 virket det som. Etter dette skal jeg til jordmor 13.des. Men legen min er koselig, og har fosterlyd apparat... så vi får se hvem jeg liker best;) Jordmødre er jo spes trent i svangerskap og fødsler, så de kan jo den biten bedre enn legen da vil jeg tro. Tror det er lurt å gå endel til jordmor når det er første gangen. Får endel tips når fødselen nærmer seg;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det kan være lurt å gå til både jordmor og til lege. Var på første kontroll hos legen min i går, og han sa at jeg skulle ta kontakt med han for kontroll nr 2. Kunne ringe jordmor i bydelen min selv, og avtale med henne dersom jeg ville det og. Men jeg forsto ikke helt om timene hos jordmor er en del av kontrollene, eller om de er "ekstra"? Uansett skal jeg til legen min neste gang, og så får vi se om det blir jordmor etter det. :)

 

Noen som vet hvordan man går frem dersom man også vil gå til jordmor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legen min bestilte time til jordmor og ultralyd på første kontrollen min, også fikk jeg innkalling i posten noen dager senere. Men da skal ikke jeg avgårde før den første ordinære ultralyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte helsestasjonen nå. Kan ta alle kontroller der og trenger ikke være innom fastlegen hvis det ikke er noe spesielt.

 

Så da har jeg første time hos jordmor 18.des.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har automatisk fått annenhver gang til jordmor og lege..Synes det er helt topp jeg. Så jeg er annenhver mnd hos legen og annenhver mnd hos jordmor..Altså på kontroll 1 gang i mnd, :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...