Gå til innhold

Jenny36-mamma'n til Freja

Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Beklager, har ikke vært her på en stund. Tiden strekker liksom ikke helt til når man har fått de søte små, selv om Freja er veldig snill og lite krevende.

Ang. min fødsel. jeg hadde med meg en veldig god venninne som selv har født 3 barn. Hun var i grunn den første jeg tenkte på å ha med meg da jeg oppdaget at jeg var gravid. Hun flyttet til Trondheim, så det var en litt "spennende" tid da jeg gikk på overtid....ville hun rekke frem, eller ikke?? Heldigvis rakk hun det.

Jeg hadde min søster som "back up" dersom venninnen ikke hadde rukket å komme.

Selve fødselen var en flott opplevelse-sett i etterkant :-) Vondt, ja, men det har jeg som alle andre glemt i dag. Fikk masse hjelp og støtte fra venninnen og alle jordmødrene jeg hadde, det ble 3 stk, ettersom fødselen trakk ut i tid.

Jeg hadde på forhånd sagt at jeg håpet å føde uten smertestillende, men at det ikke var noe "nederlag" for meg om jeg underveis valgte epidural..... Jeg var i grunnen bestemt på å ta det som det kom.

Så jeg startet med lystgass og fikk etterhvert lagt inn epiduralen - det var gull.....fødselen ble en helt annen etter det. Jeg måtte få drypp, ettersom mine rier ikke kom skikkelig i gang, det var ikke særlig ok, så epiduralen "reddet" meg. Vannet mitt gikk 33 timer før hun var ute.

Hadde 45 min med pressrier før hun endelig var ute. Pressriene opplevde jeg som ikke vonde i det hele tatt, det var bare godt å få presse, og når jeg omsider fikk til å presse som jordmor ville, så gikk det kjempefint. Hun var utrolig flink til å veilede meg - topp folk på Riksen!!

Nå er vi hjemme og storkoser oss, har hatt en del besøk og bruker tid på å bli kjent, lille Freja og jeg. Vi går småturer i nærområdet når været tillater det. Vil helst ikke dra så langt enda siden matrutinene hennes ikke er helt etter klokka enda. :-)

Vel, vi er ikke hjemme nå, nå er vi hos mine foreldre og koser oss. Blir vel en drøy uke til, før vi drar til Oslo og pakker "julesekken" og returnerer hit igjen. Besteforeldrene er fullstendig betatt!

Freja er deilig lett å ha med å gjøre, i allefall enda. Så lenge hun får mat og tørr bleie og masse kos, så er hun fornøyd. Mine foreldre er imponert over hvor rolig hun er. Om dagen sover hun i bagen på stua - og bryr seg døyten om vi støvsuger eller radioen står på. Det er ting jeg har "vennet" henne til fra vi kom hjem fra føden. Håper hun fortsetter å være sånn, og om ikke så nyter jeg at hun er sånn nå.

Det er fortsatt ganske uvirkelig å være mamma, å kalle seg selv mamma, det synes i allefall jeg. Ufattelig at JEG har klart å lage noe så vakkert og perfekt, liksom. Men det har jeg jo gjort, hun er jo her. Det er ikke alltid jeg kommer meg i dusjen før klokken har passert midnatt, men det er ikke så nøye, det vil dere oppdage selv når dere har fått deres små gull. Man er ikke lenger hovedpersonen i sitt eget liv. Men det er helt greit, livet blir ikke bedre enn det er nå.

Oi, ble langt dette...... Men hadde plutselig masse å fortelle - og dere ba om det. ;-)

Vil dere vite mer - bare spør! Og ikke ta bekymringene på forhånd, prøv å fokusere på det positive-babyen! det andre får man ta som det kommer.

Lykke til alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...