*Lilly* Skrevet 27. november 2006 #1 Skrevet 27. november 2006 nå er sønnen min snart 10 uker og fra han var fire uker har vi prøvd å legge han klokka 19-20..jeg ammet han på soverommet og la han i sengen når han sovnet, noenganger sovnet han med engang og sov til ca 24 for å spise, og hvis han ikke sovnet med engang og begynte å gråte så tok jeg han opp og vugget og bysset han til han sovnet og la han ned igjen , og holdt på sånn ca en halv time før han pleide å sovne..jeg har på en måte aldri latt han ligge å gråte for så å finne søvnen selv..har alltid gitt han smokkken og tatt han oppp når han gråt..nå den siste uka har ting blitt helt annerledes..nå sovner han ca 19 og sover kun en halv time, og er helt umulig og få til å sove før sånn 23-24 tiden igjen, uansett hvor mye jeg bysser og vugger, så gråter han med engang jeg legger han ned igjen.. det jeg lurer på er om jeg har gjort feil ved å ikke la han ligge å gråte, sånn at han nå vet at hvergang han gråter så tar jeg han oppp, og at det nå kommer til å bli vanskelig å få han til å sove av seg selv.. hva skal jeg gjøre..trenger råd..
*84*-Lykkelig 2-barnsmamma :) Skrevet 27. november 2006 #2 Skrevet 27. november 2006 Nei, så små babyer skal ikke ligge å gråte, de trenger den trygghet de kan få, den skal jo bygges opp gjennom den første tida og mer. Spedbarn blir ikke bortskjemte:) De små styrer livene våres, slik er det, men det kan jo fort snu for dere, at han vil legges tidligere. Snuppa her la vi ca 23-tida den første mnd, men så ble det tidligere og tidligere, til der vi er nå, kl 20. Hun er straks 4 mnd. Mat og søvn er veldig viktig for gutten din nå. Men om dere starter dagen litt tidligere, vil han kanskje i seng tidligere?
Prinsemammaen Skrevet 27. november 2006 #3 Skrevet 27. november 2006 Du har IKKE gjort noe feil som ikke har latt gutten din gråte, nei!!! Jeg er totalt imot slike skrikekurer, og de som er for det sier også at man ikke skal la babyen skrike før de er blitt 6 måneder gamle! Vi har bysset og ammet i søvn gutten vår. Faktisk i flere måneder. Det trengtes der og da, derfor gjorde vi det. Jeg er av den oppfatning at ting som regel går seg til av seg selv... Og det har det også gjort. Nå er gutten vår 8 måneder, og han er blitt en drøm å legge! Bare legge han i senga si, synge nattasang og nusse god natt og så gå ut. Hadde hatt evig dårlig samvittighet om vi hadde valgt å ta skrikekuren på han!
*Lilly* Skrevet 27. november 2006 Forfatter #4 Skrevet 27. november 2006 takk for svar :)fint å se at jeg ikke har gjort alt helt feil..er så vanskelig å vite nå d er første gang.. er også helt i mot skrikemetoden..føler at de blir så utrygge og klarer ikke å høre på at gutten min skriker til han nesten ikke får puste..da får jeg bare vuggge og bysse i vei så ordner vel ting seg etterhvert..det er vel sånn når de er så små at rutiner og sånn forandrer seg hele tiden..
mamma_74 Skrevet 27. november 2006 #5 Skrevet 27. november 2006 Jeg er også totalt anti skrikemetoder. Men det hender barn sutrer litt like før de sovner. Om man da har litt lav terskel for å ta dem opp, jeg sier ikke at du har det:-), så kan det hende man forstyrrer barnet mer enn man gjør det en tjenste ved å ta det opp. Om barnet ditt ikke hylskriker, så la det ligge å sutre og kjefte litt, mens du sitter ved sengen, holder det i hånden, stryker det på kinnet og snakker beroligende eller synger en sang. Det har i alle fall funket på min jente. Men; bæljer barnet, så tar du det selvsagt opp:-)
Prinsemammaen Skrevet 27. november 2006 #6 Skrevet 27. november 2006 Ja, rutinene forandrer seg hele tiden. Når vi først har kommet inn i en kjempegod rutine, bestemmer lillegutt seg for at disse plutselig skal gjøres på en annen måte... ;-) Kos deg så mye som mulig med gutten din! Blir fort nok store! Og de aller viktigste; lytt alltid til hjertet ditt, og ikke hva "alle andre" sier er riktig og galt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå