Gå til innhold

Ang. katter og Toxoplasmose


Ylva og Mathilde

Anbefalte innlegg

Jeg jobber for dyrebeskyttelsen, og i den sammenheng har jeg vært oppstallingshjem for kattemor med egne og 'adopterte' barn. Hadde disse fra de var et par dager gamle (7 barn på det meste), og de var naturlig nok ikke husrene. Jeg har med andre ord så og si vasset i kattemøkk i hele sommer, kost med dem og latt dem 'nusse' meg i ansiktet hvis de har villet det. Jeg har også tatt kattekassen gjennom hele svangerskapet.

Jeg har også vært i Spania 3 ganger OG spist jordbær.

Er i uke 36 nå og testet negativt på Toxoplasmose, så hvis dere er bekymret for å bli smittet av katt tror jeg dere kan ta det med ro. Har dere hatt katten en stund ville dere uansett være smittet allerede.

Sjansen for å bli smittet er faktisk så liten at nye retningslinjer for sv.skapskontroll sier at man ikke behøver å rutineteste lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man utvikler fort antistoffer, så har man hatt kontakt m katten en stund før man ble gravid er d ingen fare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det vi si at kontakt med vanlig jord også er "trygt"? Er selv kattemor til to og klarer selvfølgelig ikke å la være å kose med dem. Er det denne toxoplasmose som også kan finnes i rått kjøtt etc? Har forresten lest at så lenge en fryser ned spekeskinka og røkelaksen noen dager før en spiser det skal det ikke være noen overhengende fare? Noen som vet?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...