lykkelig mamma!!!!!! Skrevet 27. november 2006 #1 Skrevet 27. november 2006 Er helt ny på dette med pumping. Prøvde første gang i går kveld. Fikk da bare så vidt dekt bunnen på flaska. Også prøvde jeg igjen i formiddag, fikk da ut 1-2 cm ca. (Vet ikke hvor mye det er). Prøvde også igjen nå, og fikk da også bare så vidt dekt bunnen. Jeg trodde at det skulle komme mere? eller? Gutten min er 8 uker, og jeg kun ammer han. Og han er mett og fornøyd, så jeg har nok melk. Skulle bare prøve pumping, så jeg kan ta meg en tur bort en og annen gang! Er det noen som kan ha noen tips? kanskje noe jeg gjør galt?
PMST Skrevet 27. november 2006 #2 Skrevet 27. november 2006 hvilken pumpe har du ? Jeg hadde mendela sin manuelle.. fikk ut alt fra 80 ml til 250 ml varierte fra dag til dag.. selv fikk jeg mest ut på kvelden noen eller de fleste får det best til på morningen. Drikk masse masse vann det er bra for produksjonen.
Gjest Skrevet 27. november 2006 #3 Skrevet 27. november 2006 Det burde være mer melk der så lenge du holder en 8 uker gammel baby fornøyd:) Kan være teknikken, ja. Pump til det er skikkelig vakum (det kan være litt ubehagelig til å begynne med, men det går over.) så når det begynner å komme holder du håndtaket inne i noen sekunder før du slipper og gjør det igjen. Det bør etterhvert komme i stråle/stråler. Hvis det bare sildrer litt har du antagelig ikke tatt i nok. Lykke til:)
Mamma`n til Lukas & Milla Skrevet 27. november 2006 #4 Skrevet 27. november 2006 Hei! Jeg har en gutt på litt over året,jeg fikk kun til å pumpe da puppene var "sprengte":O) Ellers kom det ikke nok til å dekke bunnen engang,kan være at jeg ikke hadde teken!
MintCondition Skrevet 27. november 2006 #5 Skrevet 27. november 2006 Jeg opplevde det samme som MammaLukas, fikk aldri helt dreisen på pumpinga jeg...men hører jo om at folk får ut alt fra 50 ml til 250 ml...hehe.
firemerkersmør Skrevet 27. november 2006 #6 Skrevet 27. november 2006 Jeg sleit også. Jubla når jeg fikk ut 20 ml. Jeg har kjøpt eletrisk pumpe, og bruker nesespray for utdrivingsrefleksen. Jeg får ut ca 50 ml på hver pupp nå. Går best om morgenen. Har fått ut ca 150 ml ,men da var det virkelig spreng-pupp. Altså ikke noe meieri her heller. Hør med legen om å få denne nesesprayen.
Madamina Skrevet 27. november 2006 #7 Skrevet 27. november 2006 Husk å få ugang utdrivningsrefleksen. Det tok en stund før jeg kjente den (svir i brystvorta og hele brystet og så spruter melka ut). Den gir seg etter en stund og så må man prøve å få den igang igjen på pupp nr 2. Da fikk jeg plutselig ut dobbelt så mye. For meg nytta det ikke å rulle brystvorta, jeg berørte den heller veldig veldig forsiktig. Kald bomullsdott hjalp også (da trakk brystvorta seg sammen). Øvelse gjør mester. Til slutt kan du bare tenke deg til utdrivningsrefleks.
lykkelig mamma!!!!!! Skrevet 27. november 2006 Forfatter #8 Skrevet 27. november 2006 Takk for svar! Har Medela duo plus elektrisk pumpe. Det var så vidt i formiddag at det sprutet litt, men bare 15 sekunder ca, så bare piplet det en og annen dråpe igjen... Må vel øve mere sikkert!! Hvor mye spiser en gutt på 8 uker ca for hvert måltid? (han er ganske stor for alderen) Kjekt og vite til jeg skal bort, må jo se til at jeg har fått pumpet nok. Hvis jeg pumper litt for hver dag, og fryser ned morsmelken. Kan jeg da tine opp småskvettene og blande de, og gi ham på 1 flaske?
Englefjas Skrevet 27. november 2006 #9 Skrevet 27. november 2006 For meg hjalp det å amme kun av det ene brystet siste delen av natta, slik at den andre var ordentlig sprengt da jeg stod opp, og så pumpe den mens jeg ammet av den andre. Litt kronglete, kanskje, men fikk ut 100-120 cl på null komma niks.
Sivalur Skrevet 27. november 2006 #10 Skrevet 27. november 2006 Hvis du pumper ut småskvetter, så kan du fryse de ned i samme beholder. Bare pass på at mengden fersk melk er mindre enn mengden frossen melk. Hvis du allerede har frosset småskvetter hver for seg kan du fint blande det. Husk å merke melken med dato, skal være holdbart opp til 6 mnd i fryser, men har hørt at den melken man pumper ut de første ukene ikke er holdbar fullt så lenge. For å få ut mer melk kan det hjelpe å se på et bilde av babyen din mens du pumper, evt ha babyen i nærheten. Ellers kan du sikkert finne masse nyttig om dette på ammedebatten, en veldig fin debattside!
*ulvemor* Skrevet 27. november 2006 #11 Skrevet 27. november 2006 jeg ble alltid så skuffa når jeg pumpa jeg.. her fullamma jeg den lille tjukke klumpen, og så pumpa jeg ut kanskje 20 ml????? Fikk i den nesesprayen som stimulerer utdrivningsrefleksen, og da pumpa jeg plutselig 230 ml fra hver pupp. Men hele pumpinga ble et slit syntes jeg, så hun fikk heller mme om jeg skulle bort..
Brava Skrevet 27. november 2006 #12 Skrevet 27. november 2006 Har du forsøkt å pumpe på morgenen? Ofte da det er fullest.. Kan også forsøke å pumpe det andre brystet mens du ammer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå