Gå til innhold

Universitetssykehus

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har egentlig inntrykk av at man "forventer" at pasienter er inneforstått med at studenter kan delta på undersøkelser ol på slike sykehus, samtidig tror jeg det er vanlig å spørre i tilfelle fødsel, men har selv opplevd på "vanlig kontroll" hos fastlege som er tilknyttet universitetet at man nesten ikke blir spurt da.

• 2 uker senere...

Du kan nekte og det skal de ta hensyn til.

Noen vil legge press på deg å si at hvordan skal de ellers lære.

Men det er DIN kropp, Din fødsel og DITT valg.

Du kan bare si at det er uaktuelt , om lege eller jordmor sier at de skal bli, så be STUDENTEN om å gå ut og krev å få snakke med ansvarlig på avdelingen å si klart ifra.

DU bestemmer faktisk.

Uansett hva som skjer på et Universitetssykehus er det din kropp, og det er DITT valg, så si klart ifra, og få dem til å føre det opp i journalen, det er PLIKTET av LOV til å følge det DU bestemmer, uansett hvor sure de blir.

Lykke til uansett hva du velger.

Du vil sannsynlegvis få spørsmål om det er greit at det er student(ar) med, men du har heilt klart lov til å seie nei. Berre husk på at viss ikkje studentar får lov til å vere med på fødslar, så blir det heller ikkje utdanna nye jordmødre osv.

Hei!

Det stemmer at man må "regne med" at det kan være studenter til stede om man føder på et universitetssykehus. Det skal man få opplysning om i brosjyrer eller lignende når man er på ultralyd, eller på annen måte ved innleggelse.

MEN - du har lov til å si nei, dersom det ikke føles riktig for deg.

Jeg er selv legestudent, og har vært med på fødsler på AHUS. Jeg passet _alltid_ på at jeg ble presentert skikkelig, og at den kommende mor og far hadde et valg om de ville ha meg der eller ikke. Vi er jo ikke interessert i å være en byrde, vi heller! Men som noen sa her, så er vi også avhengige av å få praksisen, og jeg er kjempetakknemlig for de 7 flotte fødslene jeg fikk være med på.

Min erfaring er at pasienter generelt, og fødende spesielt, ikke er klar over hva det innebærer å ha med student på fødselen. Info'en kan være litt uklar. Så vær så snill - spør! ;-)

Et annet tips til slutt: - Har du først student til stede, så ikke vær redd for å "bruke" vedkommende litt... ;-) Som regel vet studenten godt hvor man henter ny saft, flere isbiter eller varmer risposen... Av og til er det også kjekt med en som kan avløse far litt når det gjelder korsryggmassasje, for eksempel. (Hvis det føles naturlig, da) Og som nevnt her, så har studenten som regel god tid, og er kanskje en som kan "være med hele veien", selv om vaktskifte for jordmødrene faller midt i fødselen.

Lykke til med fødsel, alle sammen! :-)

Annonse

Åja..

Jeg glemte å si at jeg har hatt jordmorstudenter og legestudenter med på mine fødsler, vel ikke første for de det gikk litt fort og ingen hadde tid til å informere noen av oss. Midt i vaktskifte og slikt.

Med nr 2 hadde jeg en mannlig jordmorstudent og en kvinnelig legestudent , som var veldig flinke, og hjalp til å snu meg når det gikk litt vel fort på slutten, jormødrene var faktisk ute på vaktrommet da.

Glad at det var andre der som kunne hjelpe til.

Med nr 3 var det litt spesielt siden jeg hadde vært innlagt på obs posten i mange uker og hadde blitt godt kjent med de fleste, hadde spørsmål om det var greit at nye studenter på avdelingen var tilstede, hadde faktisk både ekstra barnepleier,jordmor og legestudent .

Og det var helt greit, hentet is og vann og svarte tilogmed i telefonen for meg , det var litt mange folk i følge gubben, men jeg var så vant til mange d at det gjorde meg ingenting.

Men vi ble jo spurt om det var greit først, jordmor trodde kansje at de ble litt mange og sa at det var sjeldent at det var mere enn 1 student med om gangen og sa at de var heldige som fikk lov å være der alle 3.

Lykke til

Ja, det var voldsomt med tre på en gang, da! Det vanlige er jo absolutt bare en student. Men så bra at du hadde en positiv opplevelse med det, og fikk litt praktisk hjelp ut av det også! ;-)

Jeg vil selv gjerne ha jordmorstudent på min fødsel, jeg. Men jeg må innrømme at jeg synes det holder med en av gangen, da... ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...