Gå til innhold

Hva skjer på jordmorundersøkelse i uke 13?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe jeg kan forberede meg på?

Eller er det bare en sjekk for å se om alt er bra til?

Og hvordan gjøres det i så fall? Hører på hjerteslaga?

Blir det tatt GU? Blodprøver?

Kan jeg spørre om å bli sjekka for toksoplasmose? Svangerskapsdiabetes? Eller må dette gjøres hos legen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var hos jordmora i uke 13, for en uke siden. Hun veide meg, tok urinprøve. også tok hun ultralyd for å se på hjerteslagene og se om det var en eller flere barn inni der. Også fikk jeg veldig mye informasjon. Hun spurte om jeg hadde vært hos legen min og tatt blodprøver, og det hadde jeg, ellers kunne hun ta det.

Skrevet

Er nok noe varierende det. Men hvis det er den første timen du er på i svangerskapet, så setter hun av god tid til deg.

Fyller ut helsekort.

Evt rekvirerer blodprøver (Det gjør ikke min, så jeg må innom legen for å få rekvisisjon, men trenger ikke time).

Måler blodtrykk, vekt, høyde,

Regner ut BMI, har du over 27, så vil det bli tatt glukosebelastningstest senere i svangerskapet pga at man har høyere sjans for å få svangerskapsdiabetes.

Regner ut termin.

Evt hører etter hjerteslag (Noen gjør ikke det så tidlig i svangerskapet, pga at skjansen er stor for at de ikke finner den, og skaper unødig stress hos mor.)

Prater om kosthold, røyking, mosjon, vitaminer, og evt andre ting du måtte lure på i forhold til din situasjon.

Tror ikke jordmor tar GU, det er lege som tar det. Du trenger ikke ta det hvis du har tatt celleprøve i senere tid.

Så det eneste du må forberede deg på, er å ta med urinprøve! De vil helst ha morgenurin.

Lykke til!

Skrevet

Glemte en ting, hun sender også henvisning til rutine ultralyd i uke 18.

Skrevet

Takk for svar ja! Det virker som jordmor da tar seg god tid til å sjekke det meste! Da er det vel sikkert mulig å samle opp en del spørsmål man lurer på!!

Det blir spennende!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...