Gå til innhold

Trening


Jomfru79

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å trene i høst for å koble ut tankene om å bli gravid(håpte det kunne hjelpe, og det gjorde det. Ble gravid......:-) ) Det jeg lurer på er om det er ok å trene så tidlig i sv.skap? Mener ikke på aerobic-timer og sånn med de verste hoppene og sånn, men tenker på styrketrening? Noen som ha peiling.?? Er jo så redd for at noe skal gå galt når vi endelig har lyktes...

Håper på svar.-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei hei :)

 

har hørt at det bare er bra og trene, (men kasnkje ikke de verste hoppene og sånn og aktiviteter der du kan skade magen), men vet det har pågått en diskusjon om situps her inne en gang, om hvor bra det er.. nå husker jeg ikke om det var de skrå/rette som var bra/ikke bra, eller for alt jeg vet går det greit med begge to..

 

men er du usikker kan du jo spørre treneren din.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan jo spørre henne,men er jo selvfølgelig litt redd for at det skal komme ut for tidlig at jeg er gravid.... (Typisk) Ja, har også hørt at trening er sundt, men at man skal unngå sit-ups.

Men når man trener styrke(armer og sånn) Så bruker man jo magen også litt når det blir så tungt at man nesten ikke klarer de to siste repetisjonene..( i allefalljeg da jeg ikke er så veldig sterk....

Men takk for svar. skal på tidlig UL om en god uke, får drøyee til da å spør legen...

Takk for svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge trygt guiden er det ingen fare med å trene styrke i svangerskapet, så lenge du selv klarer det, og har et normalt svangerskap. Jordmor Siri sier at:

 

Det går fint an å trene styrke gjennom hele svangerskapet, så lenge du har en normal graviditet. Men det kan ofte være lurt å avtale med en fagperson/trener etter hvert som magen vokser, om hva som er gode øvelser og hva du bør holde deg unna.

 

Du kan ikke abortere eller hindre et befruktet egg i å feste seg om du trener for hard.

 

Hilsen jordmor Siri von Krogh, GullSmokken

 

Dessuten vil jeg anbefale alle sammen og bli Gullsmokken medlem. Greit det koster 149 kr for et år, men jeg føler ihvertfall at jeg har fått mange svar på ting jeg lurer på bare ved å lese Trygt guiden som er der. Bare det synes jeg er verdt pengene. :) Og dette er ikke til kritikk for de som spør, om noen skulle tro det.. :) jeg synes det er morro og svare på innlegg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har trent styrke i mange år,vært Personlig trener og er nesten ferdigutdanna fysioterapeut,så våger å påstå at jeg har litt peiling :-)

Har aldi vært gravid før,så har ikke egen erfaring annet enn de siste ukene da!(er 9 uker på vei selv)

 

Du kan fint fortsette å trene på samme måte,bare vær obs på signalene kroppen din sender ut. om noe føles ubehagelig,eller du får vondt,skal du stoppe med èn gang. Det som ikke føles ok for meg er øvelser hvor buktrykket øker,bl.a knebøy og litt tyngre bicepscurl m stang,så de har jeg kuttet ut. for noen er det ubehagelig å ligge på rygg å trene,ettersom det kan gjøre en kvalm. Magen er ingen problemer å trene nå i starten,du kan gjøre alle øvelser,men ikke med belastning av vekter. Etter 1.tri bør du kutte ut vanlige crunches,og bare trene de skrå magemusklene,noe du fint kan gjøre så lenge det føles greit for deg.

 

Det er også viktig at du drikke masse under trening,så ikke babyen i magen blir overopphetet,og at du har spist noe en time,halvannen før du trenet,pga blodsukkeret. Ha med deg en banan eller en sportsbar ifall du blir svimmel,og få i deg litt energi rett etter trening!

 

Kari Jaquesson har ei fin lita bok der det står en del om trening og øvelser m.m for gravide,den heter "hurra, jeg er gravid" og du får bestilt den på bokkilden.no bl.a,den er ikke dyr!

 

Lykke til,og husk å trene bekkenbunnsmuskulaturen også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. bare en liten tanke..

 

Vi får jo hele tiden beskjed om at vi ikke skal løfte tungt under svangerskapet, men trene styrke går bra? er jo endel øøvelser som "ligner" litt på det å løfte tungt på en måte.. men det går greit..?

 

nå er ikke jeg den som trener mest akkurat, men kom bare til å tenke på akkurat det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cluet er å løfte riktig. Man kan løfte mye tyngre med rett teknikk,dessuten skal man være vant til å løfte tungt,og under trening pågår jo dette bare over en kort stund,de med jobb der man løfter masse hele tida blir utsatt for mye mer belastning enn en som kun løfter litt på treningssenter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. aha :) i see :)

 

lurer litt på det der.. for jobber på IKEA og løfter endel av de velkjente flatpakkene på en dag, så lurer på om jeg burde "flyttes" til noe annet..? men men, dette skal jeg spørre legen om, er vel han som bestemmer det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,ikke så lett å bedømme uten å vite åssen for du er i...

Tror nok jeg ville bedt om å få litt andre oppgaver etterhvert. Du kan fortsette å løfte noe,men ikke bare ha det som oppgave. Variert erbeid er jo det beste. Som gravid får du jo både bekkenløsning og risikoen for sene-betennelser o.l kan øke,så mest mulig variert er det beste for deg! (å sitte i kassa er ikke helt ideelt det heller!) Spør om de kan flytte deg til de mer lette avdelingene etterhvert,de med smånips og sånn :-) de skal iallfallo være pliktige til å legge til rette for deg når du er gravid,så det er bare å sifra!(etter de tre første mnd kanskje,man vil jo ikke si noe for tidlig heller!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med pulsspinning da? vet jo at en ikke bør trene opp i max puls etterhvert som magen vokser, men hvordan er det å trene så hardt tidlig i graviditeten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...