Anonym bruker Skrevet 27. november 2006 #1 Skrevet 27. november 2006 Jeg har hørt at UL ikke er bra for fosteret, og at man kun skal holde seg til den obligatoriske i uke 17-19. Hva mener dere??
Anonym bruker Skrevet 27. november 2006 #2 Skrevet 27. november 2006 Nei, dette er ikke dokumentert.... Tenk på alle de med tett oppfølging og masse ultralyder.
Gjest Skrevet 27. november 2006 #3 Skrevet 27. november 2006 Jeg mener at man kun bør ta den ordinære rundt uke 18 så lenge det ikke er medisinke grunner til å ta flere eller man er så redd for at babye kan være død at det antagelig blir mer stressende for babyen i magen enn en evt ul kan være skadelig. Nå blir det jo gjerne slik at amnge tar flere enn en ul nettopp pga medisinske gunner, jeg har kun hatt ordinære og pga medisinke grunner og hadde tilsammen 5 ultralyder med førstemann, 4 med andremann og til nå 3 med denne spiren her, og desverre må jeg antagelig til flere etter den ordinære også pga foreliggende morkake, den vil neppe flytte seg helt bort til uke 18-19 og da må jeg følges opp videre.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2006 #4 Skrevet 27. november 2006 jeg fikk beskjed av legen at ta så få ultralyder som mulig, det KAN VÆRE SKADLIG FOR FOSTERET.... en eller to var nok i massevis... det står i bladet GRAVID også... nr. fra oktober tror jeg...
Gjest Skrevet 27. november 2006 #5 Skrevet 27. november 2006 jeg tror det er flere fordeler enn ulemper med UL, bare tenk hvor mye mer avslappet en blir når en har skjekker at ting ser bra ut. En annen side er oppfølging både før, under og etter fødsel hvis det skulle vise seg å være nødvendig.
Gjest Skrevet 27. november 2006 #6 Skrevet 27. november 2006 De er ikke sikker enda, eneste som er blitt påvist (om jeg ikke har missforstått) er at det er blitt en ørliten økning av mennesker som er venstrehendte etter at UL ble vanlig å ta i bruk. Men bruk av UL er jo forholdsvis nytt enda, ble jo ikke vanlig før på 80 tallet så det vil jo enda være mange år igjen før man kan være sikker på noe som helst, og når man tar ul av medisinsk grunner så er de som oftest kjappe, er mest den ordinære som varer lenge.
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 27. november 2006 #7 Skrevet 27. november 2006 jeg går til gynekolog på legekontrollene mine, ikke av noen spesiell grunn, men fordi jeg ønsker. Han bruker flittig ultralyd apperatet og har fått ul i uke 10, 14 og den ordinære i uke 19. det var det samme sist også og da fikk jeg også i uke 26. Hadde det vært dokumentert farlig så hadde han nok ikke brukt det så flittig... Men selv så er jeg veldig avslappet, og velger å ikke tenke på ting som KAN være farlige... som for eksempel * kjøre bil...tenk om du krasjer * sitte forran stasjonær pc -det skal vist ikke være bra med strålingen * mobilstråling * fly pga stråling * tannlege * bærbar pc med trådløst nettverk... det finnes mange ting som det spekulers i om er farlig eller ikke, jeg velger å ikke tenke så mye på de tingene som det spekuleres i, for da er jeg redd jeg blir helt ødelagt og stress... men jeg unngår ting som jeg VET kan være skadelig og som er lette å unngå (diverse matvarer, røyk og alkohol bl.annet)
Anonym bruker Skrevet 27. november 2006 #8 Skrevet 27. november 2006 UL er jo bare lyd. Jeg har lest at nyere forskning tyder på at UL er helt ufarlig.
Kris. Skrevet 27. november 2006 #10 Skrevet 27. november 2006 Det er noe dokumentert skade av ul... jeg fødte min forrige sønn i sveits, der er det vanlig med ul på hver kontroll, det ble mange etterhvert.. Det var så betryggende og godt, nå engster jeg meg mye mere enn det jeg burde, stakkars unge inni der..Hadde det vørt farlig tror jeg det hadde vært mange mennesker med skade i sveits og resten av Europa... det er jo bare norge som er så kjipe på ul... spare spare, penger, det går på. Jeg har heller ikke sett tendesn til at sønnen min kommer til å bruke venstre hånden heller. Ul har vørt lenge nok til at de kunne ha forsket på dette, mamma fikk ul som en av de første da jeg ble født i 1974... så ta ul med god samvittighet, det skader ikke!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå