Gjest Skrevet 27. november 2006 #1 Skrevet 27. november 2006 Har hatt 2 brystbetennelser og 2 omganger med tette melkeganger hitill i ammeperioden. Men nå trodde jeg seriøst at disse problemene ville være over ettersom gutten min er fylt 1 år. Hva kan årsaken være til at dette skjer nå så sent?? Er ikke sikkker på hva det er som er galt denne gangen, ble øm på et område på puppen i går kveld. Også er det vondt når han ammer. Kjenner et par små knuter, men det kan jo like gjerne være vanlige brystknuter?? Noen råd å komme med til en fortvilt mamma???
Expat Skrevet 27. november 2006 #2 Skrevet 27. november 2006 Tøm puppen nå! Tar du Lecitin? Helsekost/apotek, 1200mg tabletter, tre ganger for dagen med mat, løsner på kulene for deg og forhindrer at det klumper seg igjen. Kan trappe ned en per uke når det går bedre. Hvaslags ab fikk du sist?
Gjest Skrevet 27. november 2006 #3 Skrevet 27. november 2006 Tusen takk for svar Expat Hva er ab?? Har ikke prøvd Lecitin nei, leste akkurat om det her inne nå. Skal få samboeren min til å dra å kjøpe med en gang. Trodde dette bare skjedde i begynnelsen av ammeperioden ettersom man har økedager osv....?? Nå ammer jeg 4 ganger pr dag. Morgenkos, 2 ganger på dagen før han skal legge seg og kveldskos. Har ikke hoppet over noen av ammingene den siste tiden heller, så jeg skjønner ikke hvorfor dette skjer nå?? Vi har det så fint med ammingen begge to og har ikke lyst å slutte riktig enda. Men nå er jeg lei av dette styret Takknemlig for svar
Expat Skrevet 27. november 2006 #4 Skrevet 27. november 2006 AntiBiotika? Så barnet er større nå? Vondt i halsen eller har bitt deg kanskje?
Gjest Skrevet 27. november 2006 #5 Skrevet 27. november 2006 Fikk antibiotika i sommer, men husker ikke hva den heter? Men vil prøve alt annet for å slippe ab. Ja han er akkurat fylt 1 år. Han har vært forkjølt i 6 uker med hoste. Hvordan kan det påvirke brystbetennelser?? Han beit meg for et par dager siden ja, men ikke så hardt at det ble noe sår tror jeg. Da kan det vel ikke være pga det??
Expat Skrevet 27. november 2006 #6 Skrevet 27. november 2006 Kan være av alt det. Ta turen til legen med dere begge, og be om at du får gi dyrkeprøve av melken din (som tisseprøve, først pump litt i vasken, så i koppen), og av halsen til barnet. Hender at barnet får halsbetennelse og et lite bitt smitter mammas pupp. Hurra (not).
Gjest Skrevet 27. november 2006 #7 Skrevet 27. november 2006 Hei igjen Nå har jeg fått time til legen i morgen. Men er redd for at hun automatisk vil skrive ut en resept på antibiotika. Må jeg ta ab?? Eller kan Lecitin gjøre meg like bra?? Er villig til å gjøre bra mye for å unngå enda en antibiotika kur skjønner du .....
Expat Skrevet 27. november 2006 #8 Skrevet 27. november 2006 Lecitin gjør det lettere å få melken til å renne. Du bør tømme det ømme minst hver tredje time... Det blir jo nesten øking nå... Få med deg resepten, og så kan du jo ha det i bakhånd hvis tømmingen ikke virker. Litt fint å få vite om barnet har halsbetennelse da, for det smitter tilbake til deg hvis ikke dere begge behandles...
kroko Skrevet 29. november 2006 #9 Skrevet 29. november 2006 Greit med en resept i bakhånd. Fikk det av legen min forrige uke da det begynte å bli rødt og vondt. Heldigvis klarte vi å tømme ofte nok, lot puppene være BH-frie og ting ordnet seg. Tror for min del at det er det litt sure været som har skylda. Har gått og hutret litt inne uten å få ordentlig varmen i meg. Ikke det beste utgangspunktet før amming - vil tro det har hemmet utdrivingen litt.
Gjest Skrevet 29. november 2006 #10 Skrevet 29. november 2006 Yippiiii Da var puppen bra igjen for denne gang...... Hva skulle vi ha gjort uten dinbaby og alle de snille damene som svarer???? Var hos legen i går og hun skrev ut nesespray til meg og sa jeg kunne prøve det i stedet for antibiotika. Så jeg har unngått brystbetennelse med hjelp av nesespray, Lecatin, varmepute på puppen, lett massasje under amming og 2 paracet før jeg har lagt meg hver kveld. Vet ikke om jeg har måtte gjort alt dette men det hjalp i alle fall. Så jeg må bare få si tusen takk til Expat som anbefalte Lecatin til meg. Men et lite spm. Hvordan skal jeg trappe ned?? Du skrev redusere med 1 pr uke. Betyr det å kutte ut 1 tabellett bare pr uke?? Jeg har tatt 1500 mg 3 ganger pr dag..... Hilsen en lykkelig og smertefri mamma
Expat Skrevet 29. november 2006 #11 Skrevet 29. november 2006 Jeg leste over det Kellymom.com sier om dette igjen. Man tar så mye som du tar nå i to uker regnet fra når man ikke har problemer mer. Så tar du en mindre per dag per uke, til det er en igjen. Noen må ta en per dag i lengre perioder. Godt de er ganske billige tabletter!
Gjest Skrevet 29. november 2006 #12 Skrevet 29. november 2006 Hei ble sittende og lese inne på Kellymom.com. Det var jo en kjempebra side. Der sto det jo skikkelig godt forklart. Synd at den ikke er på norsk Tusen takk for hjelpa igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå