Gå til innhold

paracet??


mammarie

Anbefalte innlegg

sitter her med halsbetennelse.... dette har ført til nedsatt matlyst og MYE mer oppkast (tatt av et par kilo- så ligger på 53 nå.. litt bekymra:(

sinnsyk hodeverk, smerter i hele kroppen- og halsen i seg selv er smertefull!!!

 

når jeg en paracet forsvinner mye av plagene, og jeg fåt til og med i meg mat.. beholder maten og faktisk...

 

det jeg lurer på : noen som vet om det er farlig å ta mye?

 

tar jo bare når jeg må- har vel tatt 4stk de to siste dagene... vil jo ikke skade bebissen:(

 

help?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

heisann..

 

hvis du leser på pakken, tror jeg det står at paracet IKKE skal tas under graviditet, så ville ha sluttet med det med en gang.. (ihvertfall stod det det sist gang jeg var gravid, i vår)

 

Du kan jo spørre på apoteket om de har noe annet å anbefale, som man kan ta når man er gravid..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stod det på paracet?

 

jeg har hørt at det er det eneste smertestillende medikament man kan bruke som gravid....

 

på min pakke står det: graviditet:ingen uheldige effekter på fosteret er vist...

???

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paracet er helt trygt, nesten det eneste apoteket anbefaler. Fint om folk med sååååå dårlig kunnskap holder kjeft og ikke skremmer vannet av de som er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

du kan trygt ta smertestillende tabletter som inneholder paracetamol. det er ibuprofen du skal holde deg unna.

Slenger med svar fra Jordmor Siri på dette, så slipper vi diskusjoner på hva som er trygt og ikke trygt. God bedring. Håper du føler deg bedre snart:)

 

Er det trygt å ta ibuprofen (ibux etc) under svangerskapet?

 

I første og siste trimester (første tre måneder og siste tre måender) av svangerskapet bør du ikke bruke smertestillende og betennelsesdempende medisiner som inneholder ibuprofen. Et virkestoff som ligner på ibuprofen kan i verste fall føre til for tidlig stengning av den lille åpningen i hjertet på ufødte babyer mellom de to hjertekamrene. Stengingen her skal ikke skje før fødselen, når lungene tas i bruk. Så her tar vi ingen sjanser, damer! Bruk paracetamol hvis du trenger febernedsettende / smertestillende under svangerskapet.

Hilsen jordmor Siri von Krogh, GullSmokken

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, merkelig, da er det vel kanskje bare jeg som husker feil..

 

Men uansett, da er det vel bare trygt å ta det, så lenge du ikke overskrider den daglige dosen, og så ville jeg ikke brukt det over så altfor lang tid..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan fint ta Paracet når du er gravid. Om det hjelper deg slik at du får i deg mat etc så går det fint. Maxdosen er 4 gram pr dag, det tilsvarer 8 500mg-tbl som du sikkert har. Du ligger langt under dette, og om du fra før er normalt frisk, leverfrisk, så tror jeg du kan ta Paracet med god samvittighet. Men: Man skal ikke ta Paracet fast i lang tid, da bør du høre med lege. Får håpe grunnene til at du tar tbl gir seg snart!

 

Dette er det som står i felleskatalogen og på pakningsvedlegget:

 

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Studier og lang klinisk erfaring indikerer liten risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. Overgang i morsmelk: Går over. Melk/plasmaforholdet er 1. Det er estimert at et ammende barn får i seg <2% av morens dose. Det er lite sannsynlig at barn som ammes påvirkes.

 

Du som har svart over her burde sjekke infoen din før du legger ut advarsler om noe du tydeligvis ikke har greie på eller har sjekket i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en LAAANG prat med legen min om dette

 

 

 

Enkelt og greit...

 

PARACET = JA, det kan du ta...

 

IBUX = NEI, ikke under graviditeten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehm, hallo? for det første skrev jeg TROR, altså ikke VET, og da jeg hadde skrevet innlegget, skrev jo faktisk søta at hu hadde pakken foran seg og at det stod at det ikke var farlig å ta.. så hva er vitsen med å spørre i første omgang da egentlig?

 

Men var vel ibux jeg husket at man ikke skal ta da, men uansett bør man lese "bruksanvisningen" nøye på alle legemidler før man tar noe, og det blir jo kanskje et lite poeng her som vi kan ta med oss videre? :)

 

men men, sorry at jeg svarte da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte du på meg lilii med BIM :) - 08.05.07????

Jeg skrev det som legen min sa til meg jeg, og jeg stoler på en lege...

Regner med de fleste også stoler på legen sin?

Ring å sjekk da vel...

Mange fine opplysninger her, men mye kan være så forvirrende, så bare skrev det enkelt og greit slik...

Men slik som jeg tolker teksten din, så er vi vel enige også da? er ikke vi det???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... ble forvirrende her nå...

Er vel lov å huske feil også;)

 

Men virker som alle her er enige, eller?

 

=)

Det er jo det viktigste, at man føler man får ett svar...

og er man usikker, så er jo det bare å ta en tlf også da!!!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jess, virker jo som vi er enige;)

 

grunnen til at jeg spurte, var fordi det er forskjell på å ta en paracet, og 3 paracetter (Visst det skulle være behov for det)

 

og fordi jeg har en dyrebar skatt i magen, kan man aldri bli for sikker... DERFOR er det veldig greit å dobbeltsjekke når det finnes et slikt forum:) trodde man kunne spørre om ting man lurte på her jeg?

 

jaja, gidder ikke å lage en case av dette her, men igjen takk for svar:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...