Gå til innhold

Juni: Flere som ikke har gitt grøt enda?


Gjest

Anbefalte innlegg

Min er født i slutten av juni, og har altså akkurat passert 5 måneder. Han har ikke fått grøt eller annen fast føde enda. I brosjyren stemplet Sosial- og helsedirektoratet, står det å lese at det anbefales å fullamme til 6 måneders alder. Likevel føler jeg meg allerede sen som ikke har begynt med grøt. Dette fordi jeg leser mye om grøt her inne, og fordi vi har ei helsesøster som har mast om dette siden før gutten min ble 4 måneder.

Gutten min er stor, tung, blid og fornøyd, og sover hele natten. Da jeg spurte helsesøster om hvorfor jeg da skulle begynne med grøt, var svaret at det kunne bli vanskelig å få i dem mat om de ikke begynte tidlig nok! Det høres ut som det rene vis-vas, spør du meg.

Det kan kjennes fristende å gi fast føde sånn "for sikkerhets skyld", for å¨være sikker på at ungen får nok mat. Det gjorde jeg nok med min førstefødte, for hun var tynnere. Men en kan jo også tenke på den måten at annen mat fortrenger morsmelka, og at en "for sikkerhets skyld" bør amme lengst mulig. Jeg hadde tenkt å fullamme til 6 måneder, men gruer meg allerede til å forsvare meg på neste kontroll!

Er det bare vi som ikke har begynt med fast føde her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sier HS at du bør begynne med grøt ved 4 mnd??

 

Du behøver ikke å forsvare for meg i alle fall...

Hadde vert kjempe fornøyd om jenta mi var fornøyd med bare melka=)

Myyye enklere da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun spurte om vi hadde begynt med grøt på 4-månederskontrollen, ja. Og da var det IKKE for å hindre oss i å gjøre det. Hun hørtes derimot ut som om det var noe vi burde ha gjort. Med til historien hører at denne helsesøsteren ikke er så høyt ansett, og at ALLE jeg har pratet med har negativ erfaring med henne - inkludert meg fra mitt første barn. Hun er kjent for å være av "den gamle skolen". Men likevel blir man litt usikker. Ganske irriterende det, i grunnen!

 

Takk for oppmuntringen! Jeg tror jeg kommer til å holde på ammingen en liten stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Vi har heller ikke begynt med fastføde av noe slag enda. Jenta mi er 5 mnd og 4 dager og akkurat som gutten din er hun stor, blid og fornøyd og sover hele natten. Så vi prøver å vente så lenge vi kan. Skal på kontroll på onsdag så da får vi se hva helsesøster sier. Men hun har aldri mast på oss med fast føde, men sagt at vi godt kan vente til hun er 6 mnd. SÅ det er sikkert ikke noe å bekymre seg over :o) alle er jo forskjellige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge barnet er blid og fornøyd og legger på seg. er det vel ingenting som er bedre enn å fullamme:)

jeg måtte begynne å gi grøt før 4 mnd. min gutt krevde rett og slett mer.

stå på du! husk at barn man er redd for skal utvilke allergi blir fullammet til 12 mnd:) hvis de klarer det da!! det gjorde moren min med lillebroren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...