Gå til innhold

doproblemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter er snart fire år. Hun sluttet med bleie i våres. Da var det greit å gå på alle doer. Fra i sommer fikk hun det plutselig for seg at andre doer enn doen vi har hjemme og hos morfar er skumle. Hun vil absolutt ikke gå på andre doer. I barnehagen vil hun heller ikke på do, men går på potte.

Dette begynner å bli ett problem. Skal vi på besøk, ut å handle, teater etc så er det sannsynlig at hun må på do, og det er ikke alle steder det egner seg å gå i busken.... Jeg forsøker å spørre hva det er hun er redd for, og da snakker hun om tiger i doen, og andre rare ting.

Hun har en 9 mnd gammel lillesøster og vært gjennom flytting til nytt sted, men det virker ikke som om dette har noe med sånne ting å gjøre, dette er bare noe hun har fått for seg- Har noen hatt tilsvarende problemer - og fått ordnet på dette? Jeg er tom for ideer... Type klistremerke, positiv stimuli, se andre barn gå på do, fungerer ikke. Hun vil heller ikke ha på bleie..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun vil ikke ha på bleie, fordi hun vet at dere forventer at hun skal si nei. For hun har jo hørt lenge hvor stor og flink hun er som har sluttet med bleier. Da sier hun nei til bleie, selv om hun inners inne nok ønsker dette. Så, bare sett på henne bleien dere i situasjoner hvor det er påkrevd, selv om hun protesterer, så skal du nok se at den blir brukt så fort situasjonen krever det.

Skrevet

Jammen vi ønsker jo egentlig ikke at hun som fireåring skal bruke bleie heller. Men lurer nesten heller på om noen har opplevd noe lignende og hvordan de klarte å få vekk sånne vonde fantasier. Hun begynner jo selv å skjønne at dette ødelegger for henne....

Skrevet

Om dere velger å sette på henne bleie i visse situasjoner så ville det jo kun vært for en kortere periode,f.eks. 1 uke eller 2.

Aner dessverre ikke hvordan dere skal få bort slike fantasier,aldri hørt om akkurat dette.Vet ikke helsestasjonen noen gode råd?

Klart hun merker dette er ubehagelig for henne og såklart ønsker hverken dere eller vesla at hun som 4-åring skal bruke bleie permanent,men kanskje for en kortere periode?

Lykke til videre,jeg er sikker på at dette skal ordne seg:).

Mvh

Skrevet

Jeg er enig med annonym når det gjelder å ta på bleie igjen. Selvsagt ønsker dere ikke at en 4 åring skal bruke bleier, det skjønner vi og det skjønner datteren deres, derfor protesterer hun mot bleien. Men, nå handler dette mer om hva som er nødvendig, hva hun har behov for slik situasjonen nå er, og ikke om hva som er den ideelle situasjonen, nemlig at hun gikk på do uten problemer. Når det meste er utprøvd og ikke har fungert, så må man jo rett og slett også vurdere de tiltakene som man har minst lyst til i utgangspunktet. Og bleie i gitte situasjoner en periode, kan gi datteren deres den tiden hun trenger til å selv finne ut av problemet hun sliter med. Da vil hun selv en dag si at hun ønsker å gå på do selv om hun har bleie i buksa.

Skrevet

Hei.

For all del, ikke sett på henne bleie. Det løser jo ingen problemer, skyver de bare foran dere. Min datter var også sånn i en periode, hun ville bare gå på do hjemme. Dette skapte selvsagt noe problemer, ettersom vi reiste endel på den tiden. Vi var ganske fortvilet en stund, men fant ut at vi ikke kunne gjøre noe nummer ut av dette, naturen ordner jo til slutt opp. Det er jo ikke så rart at man helst vi på do i kjente omgivelser, sånn er vel til en viss grad vi voksne også...

Når hun må på do, bare ta henne med, som om det er verdens mest naturlige ting, for det er jo det. Legg litt papir i doskåla så hun ikke ser det "skumle vannet og hullet", og ikke gjør noe nummer ut av det. Vil nok gå over av seg selv bare man ikke gjør det til noen sak:-)

For vår lille jente ble det en vane å på do overalt uten at hun tenkte over det, og hun var skikkelig stolt første gangen hun hadde bæsjet på do i barnehagen:-) Nå er hun syv, og problemene er en saga blott:-)

Lykke til!!!

Skrevet

Den metoden du henviser til her, om å bare ta med barnet på do har vi også forsøkt, resultatet hos oss var nok desverre ikke like positivt som hos dere. Nei, her endte vi opp med full forstoppelse hos barnet, og kjeft når vi kom til legen for at vi hadde vært så stae som foreldre. Vi måtte da forstå at det var bedre at datteren vår fikk bæsje, enn at vi skulle tenke på alderen hennes og vår egen stolhet. Så hvis dere har forsøkt metoden det her snakkes om, å ta med barnet på do enten hun vill eller ikke, og dette ikke gir noe resultat, så ikke tving henne på do. Jeg kan love deg at forstoppelse ikke er noe dere ønsker, da har dere et langt større problem enn at hun ikke vil bæsje på enkelte doer. Datteren vår nektet også å få på seg bleie, men når den først var kommet på og hun hadde hatt den på noen timer kom bæsjen i bleia uten problemer.

Skrevet

Dette handler om hva som er den beste løsningen for deres datter, og ikke fullt så mye hva dere ønsker.

Skrevet

Ja, vi har hadde lignende problemer med vår datter. Hun snakket 'monsters' i toaletter (vi bor i USA) og masse rare ting også. Det var plutselig blitt skummelt etter at hun hadde gått på toaletter flere måneder. Så vi tok det et toalett besøk av gangen for å prøve og snakke med henne og finne ut hva som hadde skjedd i hennes lille fantasi som var så skummelt.

Vi fant ut at etter som hun ble mer dreven med hele rutinen, og gjorde alle steg alene, ned med buksa - sitte ned - gjøre seg ferdig - tørke - dra i snora - vaske hender - så begynner de og analysere ting. Dra i snora lyden var plutselig skummelt, så vi måtte gjøre dette morosomt og lage en dra i snora sang og si hadet og vinke til det som forsvant ned. Så vi kikket sang og vinket mens vi dro i snora.

Den andre tingen var plasket som gjorde det vått i stumpen når ting falt ned i toalettet! Så vi måtte være påpasselig med at vi alltid puttet papir nedi først.

Hun hadde også en liten ring som går over dosetet for og gjøre hullet mindre hjemme. Den hjalp også veldig. Når vi gikk på toaletter utenfor hjemmet, så sitter jeg på setet bak henne og holder rundt henne. Dette fikk henne til og føle seg tryggere at hun ikke skulle falle inn når hun ikke hadde extra ringen sin. Dette er ikke lenger nødvendig og nå er hun 3 1/2. Dette var mellom 2 1/2 og 3 ca. Men dette hjalp oss - håper noe av dette kan hjelpe!? Tror det viktigste er at dere har en rutine som gjør toalett besøok ute like 'trygge' som hjemme.

MEN - jeg vil også legge til. At under disse månedene med 'justering' så hadde vi alltid på henne en pull-up bleie når vi var utenfor hjemmet. For som noen sa tidligere, forstoppelse vil være et mye mer alvorlig problem.

Lykke til !

Skrevet

Tusen takk for alle svar. Og litt godt å vite at det ikke bare er min som periodevis er litt små rar :)

Skal bruke noen av deres tips, så håper jeg vi kommer på do snart...

Skrevet

Hei

Det kan virke på meg som om datteren din er redd for doen ( vil ikke komme med noen påstander for å fornærme deg).

Dette er vanlig hos mange barn og helsestasjonen skal faktsik kunne hjelpe dere med dette - om dere ønsker. Av og til kan det jo bli værre jo flere som blander seg inn med barnet...

Tror jeg ville prøvd å få henne til å være mye på badet når dere har tid sammen. La henne sitte på doen med lokket på og klærne på. Gjerne sitte der og lese, pusse tenner el.l. La henne se at dere er på do ( har hun sikkert gjort hundre ganger), men bare gjenta det så hun ser før dere setter dere at det tomt der, la henne se før dere trekker ned og etterpå.

Heng opp dorenser inni do som farger vanne og si et at dette gjør at ingen ting annet enn det vi putter nedi kan komme dit.

La henne også bruke potte så mye som mulig så man ikke maser på henne om dette hele tiden. Da blir hun veldig fokusert på det og hun forstår at det er noe ekstra som foregår.

Hva med et "magisk" dosete for barn som prinsesser bruker og som gjør at alt man er redd for blir borte?

Tror det løser seg for dere snart - lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...