Gå til innhold

Legging og søvn 5 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi sliter veldig med vår 5 mnd gamle datter når det gjelder legging og søvn om natten. På dagen går det ok nå. På kvelden gråter hun seg i søvn (30 min +, vi er selvsagt inne hos henne minimun hvert 3 min), har gjort dette i over 1 mnd nå (vårt første barn sluttet etter 2 dager). Hun bruker lang tid på å sovne, har også prøvd lenge å amme henne i søvn, da må jeg sitte i timesvis og hun gir seg ikke før kl ett om natta. Når hun først sovner sover hun 2 timer, vi kan stille klokka etter henne, helt utrolig. Må ha pupp for å sovne igjen. Hun får nok mat, så det er ikke det det handler om. Spiser ikke så ofte på dagne. Hva kan vi gjøre? Tar i mot alle tips, ideer og erfaringer. Jeg er en sliten mor som sover maks 1,5 timer sammenhengenede hver natt. Må også si at pappan er veldig flink og tolmodig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Føler med dere. Det må være fryktelig slitsomt. Hadde ikke noe ordentlige rutiner med gutten min før 6 mnd vi, han var rett og slett ikke klar for det.

Høres ut som om dere har kommet inn i en dårlig vane, ond sirkel.

Her er de tipsene jeg kommer på i farta som dere kan tenke over utifra deres situasjon og hvordan ting fungerer :

* Prøv å få henne til å spise oftere på dagen eller mer til hvert måltid.

* Kanskje hun trenger fast føde? Noen sover bedre da, men langt ifra alle.

* Fast leggerituale hver kveld.

* Hva med å prøve å legge henne litt før hun blir trøtt på kvelden, når de blir overtrøtte har de vanskeligere for å finne roen og søvnen. Kanksje hun trenger siste dupp på dagtid litt senere hvis denne er tidlig på ettermiddagen.

* Hvor sover hun? Er det mørkt og kjølig? Trives hun i senga? Er hun varm/kald? Sover hun i sprinkelseng kan den virke litt stor og utrygg i starten. Da kan dere prøve med ett helseteppe sammenrullet til en pølse og legge rundt hodet hennes, lammeskinn under, eventuelt en genser eller t-skjorte som lukter mamma ved siden av.

* Ikke prate og kose på natta.

* Gi henne vann hvis hun våkner for mat oftere enn hver 2. til 3. time. Og sørge for at hun blir ordentlig mett ved måltidene.

* Kan hun ha vondt i magen? Prøv med sviskesaft hver dag en periode hvis dere merker at avføringen er litt hard eller hun ikke har avføring hver dag. Det kommer selvfølgelig an på hva hun spiser. Får hun bare mm så er ikke det nødvendig.

* Noen praktiserer samsoving en periode til babyene blir tryggere.

* Personlig synes jeg ikke så små babyer skal gråte seg i søvn. Går han å være til stede, romstere i rommer så hun hører dere, stryke over pannen, holde rundt henne så hun føler det er trygt i senga.

* Hva med ett bad før leggetid? Noen roer seg etter det, andre blir mer våkne.

*Er hun aktiv på dagen? Kanksje hun trenger mer stimulering.

* Masse kos og nærhet før leggetid. Det funker her.

* Masasje...

* Og unger blir tørste av skriking, tilby vann:-)

Kommer ikke på mer nå og må jeg legge meg.

Lykke til!

Skrevet

Veldig enig i det svaret du har fått fra hilan78. Jeg vil anbefale deg å kjøpte boka "the no-cry sleep sloution" av Elizabeth Pantley. Jeg har den og selv om jeg ikke følger metoden hennes slavisk så er det mange gode poenger der om barns søvn.

Jenta vår på 5 mnd sovner greit om kvelden nå, men det har vært mye styr. Hun sover også bare 2 timer i slengen så nå har jeg bestemt meg for å intensivere introduksjonen av fast føde. Hun har fått smaksprøver men jeg har vært litt forsiktig fordi hun får litt vondt i magen av grøten. Det kan jo også være noe å tenke på for deg??

Skrevet

Gutten min er også 5 mnd og våkner nå ofte om natten. Han har sovet mye før da, så jeg er ikke utslitt. I natt våknet han halvannen time etter amming, og da tenkte jeg at han kan umulig være sulten, han hadde jo spist mye på dagen også. Har lagt merke til at han gnager ekstremt mye på hendene nå, de er i munnen konstant, så jeg hentet Dentinox og smurte på, da smattet han litt, snudde seg rundt og sovnet... da gikk det 2 timer til før han våknet men da ble det hvertfall drøyt 3,5 timer mellom spisingen. Så kanskje det kan være tenner på gang som gjør at han våkner så ofte nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...