Gå til innhold

Mannen min er avhengig av hasj, hvordan få hjelp

Anbefalte innlegg

Mannen min er avhengig av hasj og har forsøkt å slutte flere ganger. Det går bra i gansk elange perioder, men han faller ofte tilbake til sin gamle vaner. Han har nå endelig innsett at han trenger hjelp for å bli 100% rusfri. Problemet vårt er at vi ikke vet hvor vi skal henvende oss, han forsøkte fastlegen for en stund tilbake, men fikk da bare en boks tabletter for å hjelpe han å sove. Inntrykket vi sitter med er at man enten må være alkoholiker eller heroin avhengig for å kunne dra på avvening. Noen som vet hvor man skal henvende seg når det gjelder hasjmisbruk, finnes det noen avveningsinstitusjoner for dette. All hjelp mottas med stor takk.

Fortsetter under...

Du har helt rett, det er omtrent umulig å få hjelp til hasjavhengighet. Og det er så dumt, for det er så mange i denne gruppen....

Min mann var også avhengig av hasj, og da lille frøken skulle komme forstod han endelig at han måtte gjøre noe. Før det hadde han gjort halvhjertede forsøk på å slutte, fordi jeg ba om det. Men så ringte jeg rundt og forhørte meg forskjellige steder, og det er jo ikke ett eneste sted som kan hjelpe. han har også tatt litt andre typer narkotika innimellom, og først når det ble nevnt var de forskjellige instanser interessert.

Det hele endte opp med at vi ringte en psykolog, og hørte om han kunne hjelpe. Ja, det kunne han. Så med henvisning fra fastlege, dro kjæresten min til psykolog. Der begynte han i gruppeterapi. De andre i gruppen hadde alle slags problemer (sosial angst, problemer med å spise, utro kjæreste etc). Og selv om han sprakk i den perioden, gjorde det noe med han.... han forstod mer av hva jeg følte og hvordan jeg ahdde det når han røykte, og i tillegg skjønte han verdien av å være ærlig. han har hatt noen få sprekker etter det, og jeg er jammen ikke sikker på om han noen gang blir 100% fri for hasj. Men den daglige røykingen er slutt. og det skjer maks 1 gang i halvåret....

prøv å ringe psykologer, legg fram problemet, og hør om de kan "ta saken". det er det beste rådet jeg kan gi deg... i tillegg til denne type terapi, er det jo selvsagt viktig å putte noe nytt inn i livet sitt. gjøre tomrommet etter hasjen mindre. det er jo ikke bare å kutte hasjen, det er å kutte en livsstil. og den jobben må han gjøre selv. min kjæreste har kuttet kontakt med venner, og har begynt å trene. det gjør han godt! og ikke minst meg. for herlighet så godt det er å få en treningssvett og glad mann inn dørene, framfor en med gusten hud, ringer rundt øynene og sløv og fjern.

Lykke til!!!

Hasjmisbruk går under rusmisbruk, så uansett hva fastlegen deres måtte mene er det snakk om et rusproblem. Det blir kanskje bagatelisert av noen, men det er faktisk et rusproblem. (Hører ikke legen på dere kan h'n jo bare slå opp i en eller annen bok å se hva det står om hasj. Det går under narkotika i den norske lov, det er vanedannende.. Hva mer må h'n ha?) <- blir litt provosert av norske legers uvitenhet!

Uansett, det finnes mange avveningsinstitusjoner her i Norge, hvis dere har penger til det kan han legge seg inn privat, da slipper han alle køene. (Det eneste neg. er at man må regne med å betale bortimot 70 000kr, og det er bare for oppholdet.) Uansett, snakk med fastlegen, evnt bytt fastlege hvis h*n ikke hjelper dere, og ta kontakt med en rusklinikk eller rusnett for eksempel. De kan nok gi mange svar.

I mellomtiden kan jo mannen din gå på et NA møte. Der møter han tidligere rusmisbrukere som er rusfrie og kanskje de kan hjelpe. Samboeren min går på slike møter og det fungerer for han! Jeg har også mange kjente det fungerer for, så selvom jeg selv ikke går på slike møter kan jeg anbefale det for jeg ser hva det har gjort med de jeg kjenner! :) Samboeren min ble innlagt på avrusning for over 2 år siden nå, og han er fortsatt rusfri takket være NA og egen innsats.

Uansett, hvis det skulle være noe annet er det bare å spørre, så skal jeg svare så godt jeg kan :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...