Gå til innhold

Noen som benytter seg av SIO studenthelsetjenesten på Blindern?


Ginger-mor

Anbefalte innlegg

Skal på første svangerskapskontroll der i morgen. Har jo vært innom der noen få ganger i løpet av de siste 6 årene, men nå er de "fastlegen" min. Har de noen spesielle rutiner ved kontroll? De virker ganske så travle til vanlig... :)

 

Noen erfaringer?

 

Og kan jeg ta med sambo dit? Tviler på at han kommer til å lære noe nytt, men han vil så gjerne da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg kutta dei ut grunna ei fæl kontordame som nekta meg legetime fordi det var så stor sjanse for å abortere at det ikkje var vits i å treffe legen min før i veke 12... Har framleis fastlege der, men kjem til å gå til jordmora i bydelen min i staden. Det er alltid så masse stress på Blindern, og laange køar - dessutan er nokre av legane ganske dårlege der oppe. Har berre hatt ein legetime (av fem) eg var fornøgd med, og det var ein lege som ikkje visste kva medisin eg skulle ha!

 

SHT er ein fin ting i seg sjølv - men i svangerskapet er det gratis å gå til lege uansett, så kunne eg bytta hadde eg gjort det...

 

Sorry viss dette vart eit kjempenegativt innlegg, men det er mi erfaring med SHT. Har jo ikkje vore der på sv.skapskontroll - og kanskje har du ein finfin lege som har tid til deg. Lykke til! Og du kan alltid ta kontakt med jordmortenesta i bydelen din viss du vil, det er også gratis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, tosofo y el chiquitin. Akkurat sånne erfaringer som er viktige for meg. Var nok veldig heldig da jeg var der i dag, kom inn med èn gang og det hele tok en times tid. Legen virket ok, men det er graviditet fra et veldig medisinsk ståsted, ja. Hadde jeg ikke noen alvorlige sykdommer i familien og hadde jeg ikke veldig vondt akkurat der og da, så fant vi ikke stort å snakke om.

 

Neste time er jo ikke før midt i mars en gang(!), så tenker jeg har god tid til å finne ut av jordmorstjenesten i bydelen min :) Sitter igjen med følelsen av at det kanskje ikke er så mye mer jeg kan lære av legen min, med mindre det dukker opp noen problemer på veien.

 

Men kan jeg ta kontakt med jordmor før mars, uten at det nødvendigvis er noe veldig alvorlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er berre å ringe - du finn nummer og adresse på http://www.oslo.kommune.no/ og nederst på sida kan du velje bydel. Når du har kome inn på bydelsida står det "helse" i menyen til venstre - trur du finn svangerskapsomsorgen der.

 

Eg veit ikkje heilt kor ofte ein brukar å ha kontroll, det har jo akkurat vore endring i reglane. Men dersom du ringer jordmora får du jo vite om du kan kome til henne på ein kontroll før mars. Det var jo frykteleg lenge til då, men du har vel ordinær UL in between.

 

Så bra du slapp vente og at du fekk ein ok lege! Du har jo fått papira avgarde, eg har berre vendt meg til tanken på at eg ikkje får føde i Oslo sidan eg kjem til å søke så seint. Men det går jo fint uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for informasjonen. Er jo så fersk på området at jeg lurer på absolutt alt. hehe. Ja, jeg har ordinær UL i mellomtiden. Regner med at jeg får innkallelse til det? Legen min sa han skulle sende avgårde papirene til Ullevål, så det er vel der UL vil foregå(?) Haha, tar liksom alt som en selvfølge, til jeg kommer hjem og begynner å tenke over det.

 

Ja, det er litt lenge mellom kontrollene nå. Men jeg skjønner jo at det koster mye penger, og det er viktigere at de som har noen som helst former for komplikasjoner får full oppfølging enn at jeg (som har planer om å gå igjennom et skikkelig A4/drømme-svangerskap) går til kontroll oftere.

 

Tror du det blir vanskelig for deg å få føde i Oslo? Virkelig? Men du bor jo her? DET synes jeg er teit i så fall! Herlighet, man kan da ikke holde av fødeplass før man blir gravid heller:) Jeg er bare 8+4, så det var en ganske tidlig 1. kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Termin har jeg forresten satt til 08.07.07. Skal jeg ta utgangspunkt i første dag av siste mens, blir det 24.06.07, men vet akkurat når det skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men no når det er fritt sjukehusval kan alle søke seg til Oslo, dessutan er det fleire bydelar som høyrer til Ahus (men eg bur på Grünerløkka så eg soknar til Ullevål).

 

Men du har jo søkt tidleg då! Eg fekk ikkje bestille time på SHT før i veke 12, så det hadde ikkje spela noko rolle. Dessutan er det vanvittig mange med termin i juni her inne - vi er vel fem-seks som har termin rundt 15-16 juni. Men det går heilt fint, Ahus er jo ikkje langt unna - og det kan jo hende eg er heldig og får fødeplass på Ullevål likevel. Vil berre ikkje håpe for mykje og så bli skuffa.

 

Heilt einig i det med kontrollane altså - betre med færre kontrollar og heller få betre tid/oppfølging når ein først er der. Har også planar om eit drømmesvangerskap. Har hatt kvalmehelvete fram til no, så då satsar eg på at eg har fått nok dårlege dagar og at resten blir heilt nydeleg!! *hihi*

 

Men no MÅ eg leggje meg - må opp klokka sju sidan eg har seminargruppe klokka åtte *ghh*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sant det du sier, og det skjer ofte at de som har "reservert" Ullevål får beskjed om at det er fullt når dagen kommer. Så alt kan skje:)

 

God natt! Lykke til med tidlig sem.gr.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...