tullip Skrevet 26. november 2006 #1 Skrevet 26. november 2006 Jeg drister meg til å sette inn dette innlegget her også da jeg ikke fikk svar på "yrkeforumet".... Jeg tar PPU deltid nå for å bli adjunkt og jobber deltid som vikarlærer også. Jeg har kun jobbet i noen mnd som lærer men kan absolutt ikke si at dette virker som drømmeyrket ennå...hjelp! Mye oppleves som kaotisk. Timene jeg underviser i er spes.ped timer + noen vanlig faglærer timer på en ung.skole. Tror ikke jeg tihører noe team ennå. Er det andre som opplevde den førstge tiden som lærer som kaotisk og forvirrende..? Hvorfor får ikke nye lærere opplæring?? Vi har riktignok vært i praksis men det er mye vi ikke kommer innom der. Trenger noen trøstende råd.... Blir det bedre etterhvert eller er dette kanskje ikke yrket for meg? Og hvor lang tid tok det før dere fikk fast jobb? Alle tips & råd taes i mot med stor takk!! tullip
Anonym bruker Skrevet 26. november 2006 #2 Skrevet 26. november 2006 For det første er det mye lettere å ha fast jobb/vikariat enn å være vikar. Vikar i skolen er noe dritt. Som fast lærer har du kontinuitet i timene og kan faktisk planlegge og utrette noe. Når det gjelder første året i læreryrket er det temmelig tøft. Typen min trodde jeg hadde opptil flere elskere på jobb, for jeg var jo aldri hjemme. En normal arbeidsdag var jeg på skolen 10-12 timer, i tillegg til reisetid. Det er ingen opplæring av nyutdannede, men mange lærere husker hvordan de selv hadde det som fersk lærer og er hjelpsomme. Andre ser ikke ut til å huske noe som helst, og de er litt verre å samarbeide med. Jeg sammenligner det som å bli kastet ut på dypt vann og så ser vi om en kan svømme eller ikke. Jeg tror du bør belage deg på noen tøffe år, og ta det heller positivt om det går lekende lett. Lykke til.
2gulljenter + 1 gullgutt Skrevet 27. november 2006 #3 Skrevet 27. november 2006 Jeg er selv lærer. Har vært ansatt i ulike årsvikariat på 4.året nå, men med to svangerskap har jeg ikke så mye erfaring likevel. Det jeg kan si er at det er viktig ikke å legge dagene opp slik at du blir overarbeidet. Etter bare en liten stund finner du ut hva som fungerer og ikke fungerer på akkurat dine elever. Opplegg som du bruker times- og dagesvis på å planlegge, kan bli ødelagte på 5 minutter. Noe av det viktigste du kan lære er å være litt spontan, og ta ting litt på sparket. Om du kan stoffet dere skal jobbe med, så går mye "av seg selv". Altfor mange nye lærere jobber seg på en knekk fordi de sammenligner seg selv med de mer erfarne lærerne. Husk at de har mange år på baken, og helt sikkert har gjort sine feil - og lært av de. Nå vet selvfølgelig ikke jeg noe om hvordan dine elever er. Ser du har en del spes-ped, og de timene krever nok sin planlegging. Men husk bare at jorden går ikke under om noe går galt en gang eller to - eller tre og fire Jeg vil anbefale å prøve ut noen år til. Jeg tror ikke en vet hvordan det er å jobbe som lærer før en har prøvd seg en god stund. Men travelt?! Ja, det er det! Men en får også mye tilbake Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå