Gjest Skrevet 26. november 2006 #1 Skrevet 26. november 2006 Jeg har de siste dagene hovnet opp i fingre og på føtter, er litt kvalm og sover ganske dårlig. Jeg ble sjekket for svangerskapsforgiftning for ett par uker siden, men kan dette være det? Jeg er i uke 32
ChaChi Skrevet 26. november 2006 #2 Skrevet 26. november 2006 tja.. kan det være.. har svangerskapsforgiftning selv, og mine syntomer er høyt blodtrykk, hoven i fingre og ansikt, eggehvitestoffer i urinen og lett hodepine. er jo ikke greit å si om det er det du har, men en god regel er vel om man føler seg generelt dårlig så er en telefon til føden det beste. enten tar de deg inn til en sjekk, ellers så kan de kanskje fortelle deg hva det kan være..
FrøkenLykkelig og 2 søte små Skrevet 26. november 2006 #3 Skrevet 26. november 2006 Huff.. ble redd nå jeg.. har hovnet opp i fingrene og i ansiktet. Har hatt vondt i hodet, det har jeg ikke hatt før, er 29 uker på vei.. Og har vært veldig kortpusta.. Det kan ikke være det?
ChaChi Skrevet 26. november 2006 #4 Skrevet 26. november 2006 hvordan har blodtrykket ditt vært på kontrollene? svangerskapsforgiftning er alvorlige saker, så om noen har noe som helst symtomer de lurer på om kan være det så ville jeg kontaktet føden. bedre føre var prinsippet.. om en googler svangerskapsforgiftning, eller søker på det her inne på bim så finner en mye info om symtomer og lignende..
FrøkenLykkelig og 2 søte små Skrevet 26. november 2006 #5 Skrevet 26. november 2006 Blodtrykket har vært normalt, men jeg har hatt litt utslag på urinen de siste gangene.. Må blodtrykket være en faktor?
ChaChi Skrevet 26. november 2006 #6 Skrevet 26. november 2006 høyt blodtrykk er et av symtomene ja.. jeg hadde det da jeg fikk påvist svangerskapsforgiftning, nå er trykket normalt, men svangerskapsforgiftningen er jo der fortsatt. det er vel når trykket øker det er farlig etter som jeg har forstått, men en trenger jo ikke kjenne selv om blodtrykket har gått opp, så jeg ville nok tatt meg en tur til lege eller jordmor for å måle det i morgen om jeg var deg, spesielt om du har hatt eggehvitestoffer i urinen.. de sjekker jo for en del andre ting på urinprøven også da, så kan jo være noe annet du har hatt utslag i?
ChaChi Skrevet 26. november 2006 #7 Skrevet 26. november 2006 høyt blodtrykk er et av symtomene ja.. jeg hadde det da jeg fikk påvist svangerskapsforgiftning, nå er trykket normalt, men svangerskapsforgiftningen er jo der fortsatt. det er vel når trykket øker det er farlig etter som jeg har forstått, men en trenger jo ikke kjenne selv om blodtrykket har gått opp, så jeg ville nok tatt meg en tur til lege eller jordmor for å måle det i morgen om jeg var deg, spesielt om du har hatt eggehvitestoffer i urinen.. de sjekker jo for en del andre ting på urinprøven også da, så kan jo være noe annet du har hatt utslag i?
Gjest Skrevet 26. november 2006 #8 Skrevet 26. november 2006 Har man svangerskapsforgiftning ligger blodtrykket ditt høyt og legene anser ett blodtrykk på over140/90 som bekymringsfullt.....I tillegg så har man også mye ødemer og proteiner i urinen. Dette er de vanligste symptomene....Så har du den farlige formen for forgiftning som man kaller Hellp......Da har du i tillegg ømhet og vondt under ribbeina spesielt på høyre side,hodepine,og kvalme uvellhet også være obs på om du har prikking for øynene.Da er det bare å komme seg til sykehuset,jeg har vært igjennom dette så Alle må ta slike symptomer på alvor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
FrøkenLykkelig og 2 søte små Skrevet 26. november 2006 #9 Skrevet 26. november 2006 Nei det va eggehvite stoffer, men legen svarte ikke på så mye da jeg spurte om det.. han mente at når blodtrykket va bra va det ikke farlig. Men jeg kjenner på kroppen at noe er rart.. han er veldig aktiv, det er ikke det.. men jeg er mer slapp, trøtt(men får ikke sove), om på venstre side a magen, huepine, svimmel.. ja masse rart, men de på føden her er noen j**** drittkjerringer, de får deg til å føle deg dum hvis du ringer.. De symtomene jeg har kan jo sikkert være vanlige graviditetsting å.. er førstegangs, så jeg vet lite..
ChaChi Skrevet 26. november 2006 #10 Skrevet 26. november 2006 hørtes ut som legen min det.. han har en tendens til å svare "vet ikke" uansett hva jeg spør om for han er så stresset.. men om du har hodepine, spesielt i pannenog ut mot sidene eller bak øynene så ville jeg ringt uansett om de er drittkjærringer på føden. de skal ta deg på alvor, det er jobben deres! og det er mye bedre å føle seg litt dum om det ikke er svangerskapsforgiftning du har enn å bli skikkelig dårlig av det og få kramper (som en kan få om det blir riktig ille) Hadde jeg ringt og beskrevet dine symtomer på føden der jeg hører til nå så hadde de fått meg inn på kontroll med en gang, been there, så jeg ville ringt jeg..
FrøkenLykkelig og 2 søte små Skrevet 26. november 2006 #11 Skrevet 26. november 2006 Charlotte82-fødeklar- : Tusen takk for svar.. skal gå inn å snakke med mamma og høre hva hun sier, så kanskje jeg ringer føden. Lonely : Nå ble jeg hvertfall redd..jeg har opplevd masse i det siste at jeg "ser stjerner".. er det noe slikt du mener.. da har alle bare ledd av meg og sagt jeg må blinke dem vekk..
Gjest Skrevet 26. november 2006 #12 Skrevet 26. november 2006 Hei du stjerner er skumle greier ja,ta de på alvor. Heller ta en tlf for mye til føden å få sjekket deg. Jeg var innom der i går pga diverse symptomer men alt var bare bra. Har du hodepine å vondt rundt ribbeinsområdet da?
Tess30 Skrevet 26. november 2006 #13 Skrevet 26. november 2006 Vess du har hodepine, e det pannehodepine som e symtom på svangerskapsførrgiftning!!!
FrøkenLykkelig og 2 søte små Skrevet 26. november 2006 #14 Skrevet 26. november 2006 Ja jeg har hodepine og vondt i ribbeina.. har snakka med føden. Ska ta paracet og legge meg, hvis ikke det hjelper skal jeg komme inn dit. Ska uansett kontakte jm imorra.. Takk for svar
Margrethe1311 Skrevet 26. november 2006 #15 Skrevet 26. november 2006 er du redd for at det er noe galt så ikke vent med å dra inn. jeg fikk plutselig store smerter i brystet for to uker siden og dro til slutt på legevakten for å høre om dette kunne være noe farlig. jeg fikk egentlig beskjed om å dra hjem å legge meg fordi de mente det ikke var så farlig og var mest sannsynlig bare "sure oppstøt", men jeg nektet å dra før de hadde fått en lege til å se på meg. jeg hadde et utrolig høyt blodtrykk. utslaget var 190/120 noe som er helt villt høyt. de bestemte seg etter mye om og men for å ringe til fødeavd på fredrikstad for meg og ba samboeren min kjøre meg dit. jeg kom inn og fikk sjekket blod+urin+blodtrykk igjen og jeg hadde fått den værste formen for svangerskaps forgiftning, "hellp", som er mer eller mindre dødlig fordi den kommer fort og knekker deg fort. heldigvis var de kjappe til å ta seg av meg på sykehuset og de bestemte at de måtte ta ut babyen min selv om hun bare var 28+6uker, men hvis ikke de hadde gjort dette ville ikke jeg sittet her idag. Hemolysis: Betyr at de røde blodlegemene går i stykker Elevated Liverenzymes: Betyr at det er økt mengde leverenzymer i blodet. Grunnen er at levercellene går i stykker og stoffer (enzymer) som finnes inni dem strømmer ut i blodet. Low Platelets: Betyr at det er et lavt antall blodplater i blodet HELLP kan opptre i hele svangerskapet, men er vanligst i de siste tre månedene. HELLP kan også opptre under eller like etter fødsel. Tilstanden kan være livstruende, både for mor og barn. Sykdomstegn Smerter høyt oppe i magen, ofte i midten og på høyre side. Smertene kan stråle ut til ryggen. Kvalme og oppkast er vanlig. Eventuelt hodepine. Tilstanden kan forverres raskt. Legen kan noen ganger måle et for høyt blodtrykk. I tillegg må det tas en rekke blodprøver for å stille diagnosen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå