Gå til innhold

For mye mat til 5 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gutt spiser 5 flasker iløpet av døgnet, ca 140 ml mme (700 ml tilsammen). Får nå i tillegg grøt både formiddag og kveld (ca 60-90 ml). Har begynnt å gi litt fruktpure eller grønsakspure til middag, får da vann til. Får vann til grøtmåltidene også, men drikker ikke så mye.

Mange babyer klarer seg med kun melk til de er 6 mnd, men gutten min har alltid hatt stor apetitt, og nå er han ikke mett lenger enn 2 kanskje 3 timer av en flaske, så vi må gi litt mer fast føde i tillegg.

Han er god og rund, men kan da ikke nekte han mat når han er sulten. Er det bedre å gi mer fast føde enn å øke mengden melk? Eller blir dette for kraftig kost til en på 5 mnd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som kan svare på hva de syns om dette, evt om det er dumt å gi så mye mat før 6 mnd?

Skrevet

Gutten min har fått fra han var 5,5 mnd. 2 grøtmåltider og 1 middagsmåltid. Han er en sulten gutt. Han veier snart 10 kg (snart 7 mnd) og det er det som er rart. Han veier mye men han er tynn liksom.

Måtte begynne tidlig med fast føde fordi han drakk nesten halvannen liter med mme i døgnet og det skal ikke være bra med for mye mme.

Mme metter knapt i 3 timer her og da får han 260 ml.

Han får nå: 260 ml mme. 2 måltider grøt av ca. 180-200 ml vann.

1 stort middagsglass med frukt til. og ca. 150 ml mme rett før han legger seg.

Noen babyer spiser mye, andre lite. Vil ikke sulte gutten min fordi han spiser mye.

Skrevet

Da mini var 5 mnd drakk han ca 500 ml mme og spiste halv posjon grøt til frokost, fruktpure til lunch, halvt middagsglass på ettermiddagen og en posjon grøt til kvelds. Nå vil ikke mini ha noe mere melk enn de 500ml så for at han skulle bli mett trengte han alt dette,

Skrevet

Takk for svar! fint å høre at det er flere som spiser mye mat :) vet at det anbefales å fullamme til 6 mnd, at man begynner med grøt når man ser at de trenger mer. Men syns at det er mer komplisert når barna får flaske! det er vel en grense på 1 liter mme, mer enn det er vel litt tøfft for nyrene. Måten dere svarte på besvarte et annet spm jeg hadde, om disse måltidene erstatter det som før var melkemåltid. Merker at han drikker mindre melk nå, vet dere hvor mye melk de bør få i seg i denne alderen? blir helt andre veien igjen dette, men vanskelig å finne balansen mellom melk og mat. Men her er det sikkert store forskjeller mellom barn som med alt annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...