Gå til innhold

Bind eller tamponger etter fødselen?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en ordentlig tampong-jente. Har brukt bind 2 ganger i mitt liv, og det var da jeg føst fikk mens som 14-åring. Jeg hoppet over til tamponger veldig fort og er kjempefornøyd med dem. Liker ikke tanken og følelsen av å bruke bind. Men....nå er jeg gravid og lurer litt på hvordan det blir etter fødselen. Man mister jo masse blod, så jeg ser for meg at jeg ligger der med DEN svære binden mellom beina i flere dager. Æsj!!! Er det i det hele tatt lov å bruke tampong etter en fødsel (tenker på infeksjoner osv.)? Hvis ikke, hva slags bind bruker mann etter en fødsel? Har sykehuset spesielle bind, eller må jeg ta med egne vanlig bind som jeg har kjøpt i butikken? Som dere ser, masse spørsmål... :)

Fortsetter under...

For all del ikke bruk tamponger de første 5-6 ukene, det er stor fare for infeksjoner pga det er jo åpent sår der inne etter fødselen.

Det er noen digre flak av noen bleier du dessverre er nødt til å bruke de første dagene, deretter kan du gå over til mindre. Og du kan jo ta med deg dine egne, feks tynne libresse (som de ikke har på føden), som du kan bruke etterhvert som det roer seg. Thats life! :)

Æsj, det var det jeg var redd for :) Men men, sånn er det bare. Så de har altså slike bind på sykehuset?

Hvor lenge blør man egentlig etter en fødsel? Jeg har hørt alt fra 6 uker til 6 dager....blir litt forvirret.

Det er sikkert litt individuelt hvor lenge man blør etter en fødsel, men jeg har hatt blødninger i bortimot 6 uker etter begge mine fødsler. Men som det nevnes her er det bare de første dagene at det blør sånn skikkelig, etterhvert er det bare som en vanlig mens og så avtar det gradvis.

Ikke akkurat det kjekkeste med å få barn, men en bagatell i det store og hele. Og du kommer til å være så glad for at barnet er ute og fødselen endelig over...

Har heller ikke brukt bind siden jeg var tenåring (er 32 nå) men etter fødselen var jeg rett og slett kjempeglad for de store bindene. Blødde en god del, men med sykehusets elastiske kjempetruser utenpå følte jeg meg trygg på at det ikke ble noe "søl". Denne gangen skal jeg spørre svigerinna mi som jobber på sykehus om ikke hun kan fikse litt flere bind & truser så jeg har når jeg kommer hjem og...

• 3 uker senere...

Annonse

Ja det var absolutt nødvendig med stooore bind og truser de første dagene. Etter cirka en uke kunne jeg begynne med vanlige bind og jeg gikk vel med det i et par tre uker før jeg gikk over på truseinnlegg. Ville som de andre ikke anbefale bruk av tamponer i forbindelse med renselsen.

Tviler på at man har så lyst å "stappe" noe som helst oppi der etter en fødsel... Slik var det iallefall for meg (har født 4 stk.) selv om jeg ikke har revnet eller noe. Man er jo sår uansett, gjør til og med vondt med hosting de første dagene....Men en annen ting jeg tenkte på med tamponger: Vil musklaturen inni der i det hele tatt greie og holde en tampong på plass?! Kommer sikkert til å ramle ut allikvel *ler* (kunne ikke dy meg..hehe)

Ja, vel gjør som du føler.

Om du ikke revner eller sånn er det ikke problem å bruke tampong etter noen dager når man er blitt litt mere normal igjen.

Etter førstemann så måtte jeg sy over 40+ sting og kunne ikke bruke tamponger før stinga kom ut, tok ca 12 dager, etter det var det tamponger ja.

De andre gangene har jeg brukt tamong fra dag 3 eller 4.

Jeg greier ikke å bruke bind, og syns det stinker noe jævelig kvalmt. Og de binda på sykehuset bruker jeg ikke, de er store myke og stinker etter 10 minutter.

Jeg blir faktisk så kvalm at jeg kaster opp.

Men så er jeg sær og da, er ikke sammen med venniner som bruker bind når de har mensen, for de stinker jo.. Liker ikke blodlukt i det hele tatt jeg da.

Noen syns jo de myke binda er gode å ha fordi man er sår og det blir lettere å sitte og slik, men de er ikke superabsorberende, bare ekstra tykke, slike gammeldagse bind uten tape på, så du må ha truse som holder dem på plass.

Du kan godt ta med egne , så ser du hva som er best selv.

Men bruk helst noen som er uten parfyne og blekemidler, fks økologiske eller sånne fra helsekosten.

Men altså det er hav du føler er viktig, og det er bare tullete gammeldagse ideer at man ikke kan bruke tampong når man føler for det.

Det er like åpent med bind, og man er like utsatt for infeksjoner fra bind, toalettpapir og klær som med tampong, altså like mye eller like lite.

Om man bruker tampong så bytter man kansje oftere også, og så mye som renner ut så renser det allikavel.

Man kan også ha sex før det er gått 6 uker, og kan man ha sex kan man bruke tamponger.

Men det er helt hva du føler for selv, og noen blør i 10 uker andre i 10 dager, deretter kommer det litt utflodaktig en stund til.

Det vet man ikke før etter man har født, og hver gang er like forskjellig, er min erfaring.

Lykke til.

• 2 uker senere...

vel...hvis du klarer å putte inn en tampong etter fødsel er det jo bra for din del..men jeg kan love deg at det ikke er å anbefale...jeg hadde ikke klart å få det til for alt i verden...du er sååå sår og øm nedentil etter fødselen at det er lite sansynlig...pluss at du blør såpass mye at det ville vært lite praktisk...helst ingen bakterier inn der heller da du er ekstra utsatt for infeksjoner...uffameg..jeg blir dårlig bare av å tenke på å stikke en tampong inn etterpå jeg da...er jo sååå vondt der etterpå....

Jeg blir også kvalm og dårlig bare av tanken på å stikke en tampong oppi skjeden rett etter en fødsel. Og så er det jo faren for infeksjoner også å ta hensyn til. Jeg har en venninne som fikk skikkelig betennelse i livmor etter fødsel og hun ble svært dårlig og måtte legges inn på sykehus i en uke m intravenøs antibiotika. Det var svært alvorlig og kunne endt med at hun døde. Er jo det som var den hyppigste dødsårsaken for barselkvinner tidligere også, betennelse i livmor altså. Nei, ingen tampongbruk spør du meg, og hvorfor i det hele tatt at sjangsen på noe sånt???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...