Hanne og jentungen Skrevet 26. november 2006 #1 Skrevet 26. november 2006 Jeg mener ikke å angripe noen, men tenker dere ikke på at det kan være farlig for babyen at dere tar lakserolje? Mange fødsler kommer i gang med lakserolje, men konsekvensene av dette kan være at babyen blir stressa og bæsjer i fostervannet. Infisert fostervann kan fort gi syk unge viss ungen drikker av vannet. Jeg ønsker selv å unngå overtid, men ikke på den måten.
Katrine86 Skrevet 26. november 2006 #2 Skrevet 26. november 2006 Hel enig... altså, ungen kommer jo ut uansett det er jo bare snakk om noen dager, og hvorfor da utsette seg selv om barnet for unødvendig belastning? jeg forstår jo godt at man er sliten og ønsler å få det overstått men når man alikevel har gått 9 mnd hva har et par dager fra eller til å si? så lenge man unngår å belaste barnet sitt og seg selv?
☆3SMÅTROLL☆ Skrevet 26. november 2006 #3 Skrevet 26. november 2006 Helt ening med HI, skjønner ikke hvorfor man må stresse fostret, vet ikke folk at fostret ikke har godt av det?
Anonym bruker Skrevet 26. november 2006 #4 Skrevet 26. november 2006 Vet dere hvorfor babyen blir stressett, eller prater dere om noe dere ikke har peiling på? Babyen blir stresset pga riene, da det ofte blir ganske harde rier av lakserolje. Jeg har pratet med en jordmor, som sa at det er derfor, og ikke pga selve oljen. OG hun sa også at babyer generelt blir stresset under fødsler, spesielt der riene er harde, derfor er det svært så vanlig med misfarget fostervann. Så dessverre, damer, dere er ikke sikret mot bærsjing i fostervannet uansett. Jeg fødte sist med misfarget fostervann, og barnet mitt fikk ingen mèn av det. Og til slutt, denne lakseroljen er nok oppskrytt. Jeg har tatt 3 ss olje, rett fra skje (ikke utblandet), to dager på rad nå. Og jeg går ikke på do av det en gang. Og ingen fødsel heller, så jeg i min desperasjon må nok finne på noe annet... Og lykke til til dere, vil tro at dere også får kjenne på behovet for å finne på noe for å få fortgang, den dagen dere evt går på overtid. Dere må ikke dømme, før dere vet hvordan det er å gå der dag på dag uten at fødselen kommer i gang!
Hanne og jentungen Skrevet 26. november 2006 Forfatter #5 Skrevet 26. november 2006 Jeg vet hva jeg snakker om. Jeg vet også at babyer kan bæsje i fostervannet av vanlige rier, men hvorfor øke risikoen?
Anonym bruker Skrevet 26. november 2006 #6 Skrevet 26. november 2006 Det er ikke farlig å ta lakserolje!! Problemet er mer de som super inn hele flaska, altså feil dosering! Lakserolje har blitt brukt som kjerringråd i laaaange tider for å få igang fødsler, hadde ikke blitt brukt hvis det virkelig var farlig. Harde rier kan være konsekvensen, og det kan stresse babyer. Likevel så tåler babyer å bli født, også under stress, med ande ord gi meg en fødsel der babyen ikke blir stresset! Å komme til verden gjennom fødselskanalen er en større påkjenning enn vi kan drømme om, lakserolje eller ei!
Mammamia:) Skrevet 26. november 2006 #7 Skrevet 26. november 2006 Jeg tror det er delte meninger ang. dette. Selv har jeg snakket med flere jm og alle er imot denne metoden. Ofte resulterer denne metoden å sette igang fødsel med en rask og lite hyggelig opplevelse. Skjer ting veldig raskt er det fortere å revne mye mer en nødvendig. Har forrresten venninner som har prøvd lakserolje og kommer aldri aldri til å gjøre det igjen. Det endte med den verste graden av revning....Men selfølgelig trenger det ikke gjøre det, men jeg vil ikke ta den sjansen.
Hanne og jentungen Skrevet 26. november 2006 Forfatter #8 Skrevet 26. november 2006 Var JM som advarte meg mot lakserolje. For meg holder det med en advarsel. Hadde aldri tort å risikere å få en tøffere fødsel og et sykt barn bare for å få fødselen i gang.
Sofine Skrevet 26. november 2006 #9 Skrevet 26. november 2006 Jeg ville gjerne finne ut om dette med lakserolje før jeg tok det, så...... Da jeg kjøpte min flaske spurte jeg på det apoteket jeg handlet, pluss at jeg ringte til 2 andre apotek. Jeg spurte om det var farlig/skadelig for babyen at jeg tok det eller om "faren" var at babyen kunne komme ut. Alle tre stedene fortalte de meg at det ikke var farlig for babyen, men at den kunne komme ut.... En venninne av meg jobber med en barnepleier som har jobbet på barsel på sykehuset. Da jeg spurte henne om det var farlig svarte hun: "Nei da, bare drikk!!!" En annen venninne av meg jobber på Ullevål. Der sa helsepersonellet enstemig i kor: "For å få ut ungen må hun ha sex, gjøre husarbeid, drikke parafin el lakserolje!" Så dere må nok finne ut av ting før dere kommer med påstander. Jeg vet om 2 stk som ikke tok lakserolje før fødsel, men som fostervannet var helt grønt på allikavel! Ingen garanti med andre ord!!!
Hanne og jentungen Skrevet 26. november 2006 Forfatter #10 Skrevet 26. november 2006 Da har vi prata med fagfolk med forskjellige meninger. Jeg pøser ikke bare ut advarsler for moroskyld, sier bare at jeg er blitt advart mot det og dermed ikke tør. Forstår dermed heller ikke dere som tør ta det.
☆3SMÅTROLL☆ Skrevet 26. november 2006 #11 Skrevet 26. november 2006 Har en flaske parafin hjemme der det står med store bokstaver MÅ IKKE BRUKES AV GRAVIDE. Jordmoren min har også sagt at man ikke skal bruke sånne ting, det er ikke bra og provosere frem en fødsel. Jeg gikk på overtid med min første så vet godt hvordan det er og gå rundt og vente og vente.. men damer babyen kommer når den er ferdig for det!
Hanne og jentungen Skrevet 26. november 2006 Forfatter #12 Skrevet 26. november 2006 Og viss den ikke vil ut så ordner de det på en trygg måte på sjukehuset...
Anonym bruker Skrevet 26. november 2006 #13 Skrevet 26. november 2006 MÅ IKKE BRUKES AV GRAVIDE betyr at det er fare for at babyen kan komme ut. Ikke at det er skadelig for den.
Hanne og jentungen Skrevet 26. november 2006 Forfatter #14 Skrevet 26. november 2006 Uff da. Viss du føler deg trygg så er det jo bare å sluke lakserolje.
☆3SMÅTROLL☆ Skrevet 26. november 2006 #15 Skrevet 26. november 2006 Jaja vi har alle hørt forskjellige og jeg holder meg til det jeg ha hørt, selv om jeg går over denne gangen også skal jeg ihvertfall ikke stoppe i meg ting for og få babyen ut... tror ikke denne diskusjonen fører noen steder. så dere som er bestemte for og bruke sånne middler får bare gjøre det.
*Lucia* Skrevet 26. november 2006 #16 Skrevet 26. november 2006 Nå trodde jeg virkelig du hadde tenkt til å snike i køen du også Hanne!!! :-)
Hanne og jentungen Skrevet 26. november 2006 Forfatter #17 Skrevet 26. november 2006 hehe, jeg vil gjerne snike i køen, men ikke på den måten:))
*Lucia* Skrevet 26. november 2006 #18 Skrevet 26. november 2006 :-) BRA! du føder 10 des og jeg 12 og alle er kjempe fornøyde!!! ;-)
Hanne og jentungen Skrevet 26. november 2006 Forfatter #19 Skrevet 26. november 2006 Da har vi en deal:)
Anonym bruker Skrevet 26. november 2006 #20 Skrevet 26. november 2006 att barnet ikke kommer er vel kansje en grunn??? barnet kommer når det er klart....skjønner ikke dette selv heller hvordan enkelte tørr og ta slike produkter for og sette igang fødselen.barnet er jo ikke klart for fødselen.Det sier selv fra når det er klart... Jeg tvinger ikke barnet mitt til noe det ikke vil og er klar for. skal innrømme jeg er møkkalei nå...har to uker igjen til termin.full i vann i bena.lagt på meg 33 kilo i dette svangerskapet og sliter me og gå pga kraftig bekkenløsning...skal innrømme det hadde vert lettere å blitt ferdig nå å skjønner frustrasjonen,men må tenke på barnet også.ikke bare meg selv...så han får bestemme selv når han velger og komme.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2006 #21 Skrevet 26. november 2006 MÅ IKKE BRUKES AV GRAVIDE betyr at det er fare for at babyen kan komme ut. Ikke at det er skadelig for den. Herregud.her står det jo me store bokstaver,må ikke brukes av gravide... det står de jo på mange produkter.kansje for de ligger noe i de ??? Det er vel nettopp derfor di skriver de som varsel også att det er skadeligt for gravide.... hvor har du fått de fra att det betyr att det er fare for att babyen kommer ut men at det ikke er skadeligt for den??? skulle gjerne likt og sett hvor du har sett de hen. unnskyld meg men det er de dummeste jeg har lest nå idag... jeg skljønner bare ikke,viss du har bare noen få uker igjen å bruker slike ting.... jeg er møkklei jeg også.to uker igjen.men er jo en grunn att barnet ikke er kommet enda...det er ikke klart enda for det.di kommer når di er klar for det.du stresser jo bare barnet unødvendigt viss du skal begynne me produkter som presser ungen til å komme ut.. Du har vel kansje tenkt og gi ungen lakserolje når barnet er kommet ut også du? er jo nett de samme du gjør når du tar de inn når du går gravid...?
mensana Skrevet 26. november 2006 #22 Skrevet 26. november 2006 "Lakserolje har blitt brukt som kjerringråd i laaaange tider for å få igang fødsler, hadde ikke blitt brukt hvis det virkelig var farlig. " Vel. Alt man har gjort i laaaange tider har nødvendigvis ikke vært superlurt. Fram til ca 1930 sprøytet kvinner f.eks gjødning inn i seg for å ta abort - hvilket som oftest ikke fikk et heldig utfall. Strikkepinnemetoden som dere alle har hørt om, var en fin måte å ta abort på - hvis man ønsket store, alvorlige blødninger og hvis man følte det var ok å blø i hel. Verden går stadig framover - om enn med små skritt... - og antagelig kommer gravide til å sverge til lakserolje i mange år til.. - og noen av dem må nødvendigvis betale en pris for det. Dem om det.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2006 #23 Skrevet 26. november 2006 Du er trekker jo tråder her som er sinnsykt usaklige da! Jeg har ikke nevnt noe om å gi ungen lakserolje når den er ute. Hvor har du det fra? Hold deg til saken!!!!! Jeg er apotektekniker og VET at det betyr at det er fare for at ungen kan komme ut. Det er ikke skadelig ellers! Dermed basta!!!!
Gjest Skrevet 26. november 2006 #24 Skrevet 26. november 2006 Helt enig. Babyen kommer da den er klar ;o)))
lana<3 Skrevet 27. november 2006 #25 Skrevet 27. november 2006 Jeg tror det er delte meninger om dette og ingen av dere blir nok enige, heller ikke helsepersonal er enig der.I uke 37 var ble jeg innlagt på føden pga utmattelse og store smerter, der fikk jeg innvilget at jeg kunne bli satt igang når jeg ville det, men jordmoren anbefalte meg først til å prøve med lakserolje og se om det virket, men fikk beskjed av henne og ikke si det til noen hvis det skulle ende i fødsel siden det var så omdiskutert, forøvrig virket ikke oljen på meg og jeg ble satt igang 11 dager over tiden, det var de 11 jææææævligste dagene i mitt liv og får jeg et slikt svangerskap neste gang blir det olje igjen....forstår godt at noen tar oljen jeg!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå