Gå til innhold

Fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter. E 38 uker nå å d nærme seg med stormskritt. E veldig usikker på om eg vil ha epedural eller isje. D som bekymre meg mest e selve sprøyta som de ska setta i ryggen min. (Har veldig angst for sprøyter). Nogen som vet noge om dette? Gjør d ondt å få epedural? Kan en klara seg uten?

Kanskje litt teite spørsmål men lure veldig på dette......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart du kan klare deg uten epidural. Det er ingen selvfølge at du må ta den bedøvelsen under fødsel. Om det gjør vondt eller ikke er veldig individuelt. Jeg måtte ha epidural forrige fødsel pga komplikasjoner, syns det var dritvondt, det hjalp heller ikke særlig på smertene. Denne gangen vil jeg helst få slippe. Men jeg kjenner også flere som har tatt epidural uten å kjenne det, og hatt god smertelindrende effekt av den.

Mitt råd er å stille deg åpen til det - vent og se rett og slett. Kanskje går fødselen så fort at du ikke rekker å få satt den, eller du hyler etter sprøyta tvert du kommer inn døra på føden - ingen som vet :)

Lykke til med fødsel :)

Skrevet

Hei Monica!

Jeg tror at det beste vi kan gjøre for oss selv er å lytte til kroppen, og jobbe sammen med JM. Hva som trengs kan vi ikke vite nå. Jeg fikk epedural sist, var ikke vondt å sette. Jeg stresset meg veldig gjennom riene og slet meg ut (72 timers fødsel hjelper ikke he he)

Tror det beste er å holde roen, puste bra og ta det som det kommer.

Klem

Skrevet

Jeg fikk epidural første gang, gr. langvarig mase rier uten effekt, og jeg holdt på å slite meg ut. Husker ikke om det var vondt, men så vondt som jeg hadde under disse riene som kom hver 5.-10 min, I FLERE TIMER, og null hull. Det ev. stikket du kjenner, er bare barnemat i forhold.

Skrevet

Hei!

Ville bare si at det går godt ann å føde uten epidural! Har født 2 barn, venter nr. 3 om en ukes tid, og jeg har født naturlig begge gangene. Har tenkt å gjøre det denne gangen også. Blir litt småfrustrert når jeg leser om damer som planlegger fødslene sine på denne måten, særlig de som ikke har født før.... Du må bare vente til du er oppe i det, og da må du ta avgjørelsen om du vil klare det med eller uten smertelindring. Man kan ikke forutse en fødsel... Ja, det er kjempevond, men man kommer seg gjennom det uten smertelindring også. Og det gir en kjempegod følelse av mestring!!! Jeg lover det!

Skrevet

Jeg fødte helt uten smertestillende og det gikk helt fint. Klart det var vondt, men det er jo en smerte som man vet går over.

Jeg hadde bestemt meg på forhånd at dersom jeg ble liggende lenge med vonde rier så skulle jeg be om epidural. Men det slapp jeg heldigvis. Men dette er jo noe du kan bestemme underveis i fødselen. Jeg sa ifra til jordmor at epidural var aktuelt slik at hun var forberedt på det.

Skrevet

Jeg fødte med epidural første gang. Det var jeg egentlig glad for da, for jeg syntes det var så ille. Det jeg ikke likte med epidural var at jeg ikke lenger hadde noen smerter i det hele tatt. Ble liksom ikke en ordentlig fødsel syntes jeg. Ble litt snytt da. Andre gang uten smertestillende var en fantastisk opplevelse, selv om det var vondt... :-)

Skrevet

Jeg hadde ikke epidural med min første, det var aldri noe tema heller. Selv om jeg fikk sjokk av hvor vondt det gjorde, så var det en naturlig smerte som jeg taklet ganske bra. Men jeg fikk akupunktur å varme bad, å det hjalp meg veldig. Fødseln tok vel 18 timer totalt. Nå venter vi nr 2, å satser på naturlig fødsel denne gang og.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...